Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
    Har i princip helt upphört med att köpa vanliga plastisol-beten i de många fall där Z-man eller Daiwas Baitjunkie-jiggar (också flytande och stretchiga) kan erbjuda ett bete som är tillräckligt snarlikt plastisol-alternativet (ett bete på rak arm som är oefterhärmeligt är Pigster Tail, galen gång på den svansen). Prislappen är väl ganska likvärdig överlag på elaztech vs plastisol. Finns såklart vissa fall när man *inte* vill ha flytande material, men för mig personligen är det inte ofta. 7-8cm shad? MinnowZ eller Daiwas Baitjunkie Minnow 3,2". ~10cm shad? Diezel minnowZ, Scented PaddlerZ etc. Dropshot? Trick shotZ, Finesse ShadZ, Scented Jerk shadZ, Baitjunkie Grub etc etc (går iofs att sätta precis vad som helst på en ds-krok). Ned-rig? Alternativen där är oräkneliga.

    Att betena inte går att blanda med andra plastbeten tycker jag är ett extremt lågt pris att betala för att kunna fiska med nåt som är så segt och stryktåligt. Jag förvarar för övrigt vissa av mina Zman-beten (elaztech) i vanliga Plano-lådor utan den minsta tillstymmelse till problem. (fiskar från kajak, och finns inte en sportmössa att jag skulle ta med fulla påsar av varenda zman-bete jag vill prova under ett fiskepass). Med det sagt: förvara i originalpåsar så långt det går, och prova bara att lägga i låda på egen risk. Att inte låta dem nudda beten av andra material är en sak, men varifrån kommer idén att det är lika illa så fort man har dem för sig själva i en hård plastlåda? Eller så är det bara jag som haft tur med Plano 3700, ett par olika lådor från xxl, etc. Misstänker att z-man trycker hårt på att plastlådor är big no-no för att få sälja sina dyrbara tyg-"binders" och -lådor.
    Jag håller med överlag men nog tycker jag det finns bättre jiggar till traditionellt jiggfiske på aktiv fisk än MinnowZ/Diezel, använder dessa som trailer på chatterbaits och offsetriggade just för hållbarheten men annars tycker jag gången är lite stel så de är mer av kallvattenbeten i min bok.

    Kommentera


    • Plano lådor funkar, men Rapalas och Biltemas deformeras av TPE.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg

        Jag gillar ribster från Lunker city, arkansas shiner har jag kört mest med. Känns inte som den skulle synas alls när det är grumligt så jag blir lika förvånad varje gång
        blev Z-mans trick shotz 3,5 färgen Meat Dog.

        Fanns bara en färg kvar av Ribster "Limetreuse" har använt vanliga jiggar I den färgen som inte alls har funkat som borde funka i grumligt, har nästan bara fått på naturliga färger, och motoroil har också funkat bra, när det har varit soligt, i Malmö kanal så funkar motoroil väldigt bra även när det är mörkt, där är lampor längs kanalen så dom kanske glittrar i vattet..

        Kommentera


        • Vilket superlim använder ni till TPE? Tycker dom glider ner so mycket på offsetkrok.

          Kommentera


          • Någon som har haft bra fiske med Green Motoroil i Mälaren eller andra grumliga sjöar?, den ör ju rätt mörk i färgen, Köpte en Buster Swim I färgen Green Motoroil Pike UV...Motoroil har ju funkat bra till abbore i grumliga sjöarna,

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
              Någon som har haft bra fiske med Green Motoroil i Mälaren eller andra grumliga sjöar?, den ör ju rätt mörk i färgen, Köpte en Buster Swim I färgen Green Motoroil Pike UV...Motoroil har ju funkat bra till abbore i grumliga sjöarna,
              Lite fel tråd att fråga detta i, men jag kan ge dig ett svar.

              Det funkar, precis som de flesta andra beten.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av DuffelDad Visa inlägg
                Vilket superlim använder ni till TPE? Tycker dom glider ner so mycket på offsetkrok.
                Det problemet har jag också med TPE-beten. Jag har inte hittat något bra lim än tyvärr. Vanliga superlim släpper efter ett kort tag. Jag fiskar sällan med vanliga jiggskallar. Särskilt Daiwas Elaztech beten glider något fruktansvärt på offsetkrokar.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                  Lite fel tråd att fråga detta i, men jag kan ge dig ett svar.

                  Det funkar, precis som de flesta andra beten.
                  Blev fel, det var i en annan tråd Ja skulle ställa den frågan, så jag ber om ursäkt

                  Kommentera


                  • Vilka storlekar använder ni när ni knyter Dropshot jiggar till Abbore och finns det offset krokar till Dropshot? Har tänkt satsa på Dropshot innan jag börjar med några av dom andra tekniker, tex texas och carolina.. har provat på Dropshot innan så jag kan grunderna..sen finns det ju en massa olika sätt att binda riggar..

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
                      Vilka storlekar använder ni när ni knyter Dropshot jiggar till Abbore och finns det offset krokar till Dropshot? Har tänkt satsa på Dropshot innan jag börjar med några av dom andra tekniker, tex texas och carolina.. har provat på Dropshot innan så jag kan grunderna..sen finns det ju en massa olika sätt att binda riggar..
                      Skulle jag fiska med offsetkrok på dropshot skulle jag använda en väldigt tunn sådan, typ Ryugi Infini Hobbit, storlek 2 eller 3. Det beror såklart på betes-storlek, men personligen fiskar jag sällan några jättebeten på dropshot, så storlek 2 och 3 räcker gott för mig.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 388 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 384 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X