Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Att fiska från land med bottentekniker = sätta bort en jäkla massa beten. Bara att leva med eller skaffa båt

    Ståltafs är värdelöst, men skarva på lite 0,45 flouro på slutet så klarar man oftast gädda. Inte optimalt på Ned eller freerig kanske, men funkar fint på jika och vanlig jiggskalle.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Dawkins Visa inlägg
      Använde mask liknande bete på 10cm med en jiggskalle på 3g. Fick en liten aborre sen satte jag 2-3 uppsättningar av utrustningen i botten eller på bråte. Något tips om hur jag undviker detta?
      Kastar från land 20-30m, låter sjunka, vevar in tills linan är spänd. Gör några små ryck, låter sjunka och spänner linan. Upprepar tills det kommer närmare.
      Problemet kommer alltid när det är 3-7m kvar. Då är det ofta jag fastnar.
      Tips tack? Ändra fiske teknik eller någon lösning som hjälper med att inte fastna?

      Eller annan fråga är där något botten fiske/teknik som går att få ihop på en ståltafs?
      Jag vevar upp sista beten. Jika rig är en finesse-teknik där man mycket sällan sätter bort grejer tack vare den smala formen på vikten.

      Kommentera


      • Perchzilla Finesse Casting första höst passet och riktigt trevlig spö att drilla Abborre på fick en hyfsad Borre

        ​​​​​​​


        Bifogade filer

        Kommentera


        • Dawkins en metod inte är lika bottennära men som iaf kan funka och sparar lite beten om man fastnar ofta är drop shot med 1-2 upphängare (flyt/sjunk worm, shad, creature) och billigt bly i botten, alltså inte dyra drop shot sänken utan långsmalt stavsänke med lekande i båda ändar som knipsas av på mitten, två sänken ur ett. Fäst med ett par överhandsknutar så den sitter 'lagom' bra och brister där om sänket fastnar. Sen skulle jag nog undvika botten de sista 3-7 metrarna och fiska hem lite snabbare.

          Kommentera


          • Petade upp lite Abborre i går och idag
            Bifogade filer

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Flex Visa inlägg
              Petade upp lite Abborre i går och idag
              Grattis gubbe! Lite middag blev det. : )
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • Hyffsad Borre 800gr

                Kommentera


                • Vilken teknik har varit bäst för er i vår?

                  För min egen del har det varit free rig och jika rig.

                  Vilket bete har funkat bäst för er i år?

                  För min del har det definitivt varit Jackall Scissor Comb 3". Både på free rig och på jika rig.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                    Vilken teknik har varit bäst för er i vår?

                    För min egen del har det varit free rig och jika rig.

                    Vilket bete har funkat bäst för er i år?

                    För min del har det definitivt varit Jackall Scissor Comb 3". Både på free rig och på jika rig.
                    Nedrig Korum Snapper Floatex Squirmz i färgen bruiser med lätt skalle!

                    Keitech Swing Impact Fat 2.8 med en Owner Football Finesse Head 5,5g

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Flex Visa inlägg
                      Hyffsad Borre 800gr
                      Middagen räddad för en dag åt dig Flex! : )
                      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                      /Stefan

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      370 404 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      870 svar
                      77 618 visningar
                      6 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Sajmen, 2021-08-28, 17:30
                      11 svar
                      818 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Zionnoiz  
                      Startad av Serben_, 2025-04-26, 20:31
                      8 svar
                      775 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Serben_
                      av Serben_
                       
                      Startad av Sadda, 2025-05-27, 19:00
                      36 svar
                      1 812 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jester Burk II  
                      Arbetar...
                      X