Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Att fiska från land med bottentekniker = sätta bort en jäkla massa beten. Bara att leva med eller skaffa båt

Ståltafs är värdelöst, men skarva på lite 0,45 flouro på slutet så klarar man oftast gädda. Inte optimalt på Ned eller freerig kanske, men funkar fint på jika och vanlig jiggskalle.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Dawkins Visa inlägg
      Använde mask liknande bete på 10cm med en jiggskalle på 3g. Fick en liten aborre sen satte jag 2-3 uppsättningar av utrustningen i botten eller på bråte. Något tips om hur jag undviker detta?
      Kastar från land 20-30m, låter sjunka, vevar in tills linan är spänd. Gör några små ryck, låter sjunka och spänner linan. Upprepar tills det kommer närmare.
      Problemet kommer alltid när det är 3-7m kvar. Då är det ofta jag fastnar.
      Tips tack? Ändra fiske teknik eller någon lösning som hjälper med att inte fastna?

Eller annan fråga är där något botten fiske/teknik som går att få ihop på en ståltafs?
      Jag vevar upp sista beten. Jika rig är en finesse-teknik där man mycket sällan sätter bort grejer tack vare den smala formen på vikten.

Kommentera

• Perchzilla Finesse Casting första höst passet och riktigt trevlig spö att drilla Abborre på fick en hyfsad Borre

​​​​​​​

Bifogade filer

Kommentera

• Dawkins en metod inte är lika bottennära men som iaf kan funka och sparar lite beten om man fastnar ofta är drop shot med 1-2 upphängare (flyt/sjunk worm, shad, creature) och billigt bly i botten, alltså inte dyra drop shot sänken utan långsmalt stavsänke med lekande i båda ändar som knipsas av på mitten, två sänken ur ett. Fäst med ett par överhandsknutar så den sitter 'lagom' bra och brister där om sänket fastnar. Sen skulle jag nog undvika botten de sista 3-7 metrarna och fiska hem lite snabbare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
          51 svar
          6 402 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg MathiasJK  
          Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08