Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Hugo H Visa inlägg
    Ni som fiskar Ned vad kör ni för lina och diameter samt vad använder ni er av för tafs fluo eller stål, lekande eller knyta direkt på lina, beteslås eller knyta direkt i skallen?
    0,132 Sunline Siglon x8 och 2 m 0,28 fluorocarbintafs. Tidigare i tråden har jag nämnt varför lång tafs är fördelaktigt.

    Kort sagt så hjälper en lång, sjunkande tafs (fluorocarbon sjunker) betet att stå upp bättre på botten med lätt skalle, utan att påverkas av ström och vind like lätt.
    Senast ändrad av Benjamin S; 2022-10-07, 18:26.

    Kommentera


    • Jag ned:ar inte än men en lång tafs gör även att man kan knyta om några gånger, om det verkligen dämpar knyck när fisken ska landas är väl tveksammare... Hard mono kanske kan vara ngt?

      Neo 333, nätt beteslås utan lekande kör jag till borregummi och om jag inte har ett DS-sänke med klämma så kör jag billigt sänke med ögla och knyter en klen knut.

      ​​​​Har funderat på om man skulle kunna köra ett flötesstopp ovan och ett, par tre flötesstopp under DS-kroken för att kunna variera betets avstånd till sänket då... men möjligen att kroken ändå glider en aning vid mothugg...?

      Kommentera


      • Jag tänkte skriva lite om vilka beten och tillbehör jag använder till mitt finessefiske. Jag har kommit underfund med ett antal favoriter som är riktigt pålitliga. Här kommer en lista med lite olika produkter som jag känner hjälper mig i mitt finessefiske:

        1. Jackall (Illex) Scissor Comb 3"
        Click image for larger version

Name:	IMG_8371.JPG
Views:	599
Size:	688,4 KB
ID:	2608747
        Ett otroligt rörligt och spralligt bete. Jag tar fram dessa när det är ofantligt trögt, när verkligen inget annat fungerar. Det finns två anledningar till detta. Dels för att betet rör sig vid minsta lilla pill. Du kan i princip stå och darra knappt märkbart på stället och betet kommer röra sig en hel del. Den andra anledningen är att hållbarheten är ganska dålig på betet. Det brukar gå ca 5 abborrar per Scissor Comb om jag har tur. Med tanke på att ett paket med 8 st ofta går för 119 kr i Sverige, är det mycket pengar per fisk. I Japan är de betydligt billigare. För mig är de dock självklara att använda då det verkligen kan rädda upp en riktigt seg dag. Jag fiskar främst med Scissor Comb 3" på drop shot eller jika rig (storlek 2 offsetkrok).

        2. Lucky John Hogy Shrimp 3"
        Click image for larger version

Name:	IMG_8373.JPG
Views:	582
Size:	660,1 KB
ID:	2608748
        Årets bete. Denna lilla räka har verkligen blivit mitt favoritbete på jika rig. Otroligt mycket rörelse och oerhört effektiv när det är långsamt fiske som gäller. Nedbrytbar i vattnet dessutom. Priset är mer än överkomligt. 33 kr per paket (10 st) betalade jag, men nu har de höjts till 44 kr per paket. Funkar säkerligen på dropshot och free rig också. Denna passar på en offsetkrok storlek 2.

        3. Geecrack Pindy 2,8"
        Click image for larger version

Name:	IMG_8374.JPG
Views:	579
Size:	654,1 KB
ID:	2608749
        Ännu ett jika rig bete. Det är något med doft och smaksättningen på Geecracks beten som gör de riktigt unika och välproducerande. Den här brukar jag använda när jag fiskar med jika rig på lite djupare vatten då den sjunker otroligt snabbt. Den smala svansen rör sig vid minsta lilla medan kroppen är ganska stel. Ibland är det helt rätt medicin, ibland inte. Jag har använt mig mycket av det här betet till city-fiske. Det var bland annat det här betet jag kom total-trea på 08abborren med. Jag har inte prövat, men jag skulle tippa på att den gör sig bra på små ned-skallar också. Jag riggar upp dessa på en storlek 1 offsetkrok.

        4. Geecrack Bellows Stick 2,8"
        Click image for larger version

Name:	IMG_8375.JPG
Views:	570
Size:	642,0 KB
ID:	2608750
        Delad plats som favoritbete på jika rig med Hogy Shrimp. Geecrack Bellows Stick 2,8" har verkligen fångat så otroligt mycket fisk för mig. Det var betet som inledde mitt förtroende för jika-riggen. Geecracks effektiva doft/smak och en väldigt ribbad mask är verkligen ett superbete. Att den är ribbad är inte bara bra för rörelsen, utan också för att den ribbade designen tar med sig och fångar upp luft, som sedan avger bubblor när man fiskar hem betet. Detta ser fisken på långt håll och fler fiskar hittar därför ditt bete. När jag inte fiskar Bellows Stick 2,8" på en jika rig brukar jag rigga den på en liten finesse-jiggskalle (Zappu Cocho Cocho head). Kroken hamnar väldigt långt fram på det betet, vilket gör att bakkroppen får en väldigt fin och svajig rörelse. Jag brukar med fördel "poppa upp" den presentationen snabbt med spöet, för att låta den falla med slacklina. Det brukar ibland göra susen. Den funkar fint på neko-rig också. Storlek 2 offsetkrok och storlek 2 dropshotkrok (för neko-riggning) brukar vara vad jag använder.

        5. Decoy Open Swivel
        Click image for larger version

Name:	IMG_8377.JPG
Views:	572
Size:	545,8 KB
ID:	2608751
        En väldigt finurlig uppfinning. Jag använder dessa lekanden för att bygga mina egna jikariggar. Oftast riggar jag upp mina jikariggar direkt på en fastach beteslås, eller ett duo lock beteslås (vikt först, sedan krok). Ibland fiskar man dock där det finns mycket grönslick eller annat slemmigt gräs som gärna fastnar på beteslåset. Då är det skönt att kunna gå över på ett lekande. Dessutom blir det mindre krångel ute på sjön. Sätt på vikt och krok och kläm ihop det med en tång. På så sätt har man en klar jika rig att ta fram ur lådan. Jag har fått abborre som jag misstänker var strax över kilot på lekandet och de går absolut inte upp.

        6. DUO Realis Wriggle Crawler 3,8"
        Click image for larger version

Name:	IMG_8376.JPG
Views:	574
Size:	676,9 KB
ID:	2608752
        En av mina favoritmaskar till neko rig. Luktar räka och rör sig vid minsta lilla. Faller dessutom fint ner med så låga vikter som 0,9 g. Kan tyckas vara tunn, men jag använder sällan nekovikter över 2 g (och då bara i strömmande vatten). Prisvärda för antalet maskar man får och tillräckligt hållbara.

        7. Geecrack Neko Hack
        Click image for larger version

Name:	IMG_8379.JPG
Views:	572
Size:	703,7 KB
ID:	2608756
        En fenomenal uppfinning. Dessa hjälper verkligen till med att effektivisera riggningen av neko-riggar. Stoppa den genom masken på lämpligt ställe, stick in kroken igenom hålet, klipp spetsen (annars krokar du färre fiskar, den sitter ivägen). Kroken hindrar plastbiten från att åka ur betet och hullingen hindrar kroken från att åka ur plastbiten. Jag har historiskt sett enbart fiskat neko rig på haspel, då multirullar tenderar att kasta av masken lite oftare. Jag kan fiska neko rig på multirulle med den här produkten. Jag är verkligen nöjd med dem hittills. Storlek S passar de allra flesta maskar vi använder till abborrfiske.

        8. Zappu Pin Free Shot
        Click image for larger version

Name:	IMG_8383.JPG
Views:	570
Size:	624,4 KB
ID:	2608754
        En av de mest använda jika-vikterna för min del. Passar även till free rig och dropshot. Handlar ma dessa från Japan (förslagsvis Amazon Japan) är de väldigt prisvärda. Man får olika antal vikter per förpackning beroende på vikt på vikten (4 st för 5 g, 3 st för 7 g, 2 st för 10 g). Jag tycker att de kastar otroligt bra och kilar i princip aldrig fast. Passar på alla bottentyper jag prövat. Väldigt små i storlekarna, så de gör inte riggen klumpig. Fiskar man i tjockt och/eller slemmigt gräs kan det däremot fastna en del gräs på dem. Oavsett vad är det den bästa allroundvikten jag hittat till free rig och jika rig.

        9. Ryugi DS Ringed Delta
        Click image for larger version

Name:	IMG_8380.JPG
Views:	575
Size:	639,7 KB
ID:	2608753
        Ryugi gör den andra jikavikten jag använder till free rig och jika rig. Den är dyrare än Zappus vikt, men fiskar du i gräs är den smala profilen oslagbar. De finns i många olika storlekar, från under 1 g upp till över 10 g. För fiske där det finns mycket slem och gräs rekommenderar jag dessa.

        10. Ryugi Infini Hobbit
        Click image for larger version

Name:	IMG_8378.JPG
Views:	581
Size:	716,6 KB
ID:	2608755
        Mitt numera absoluta favoritmärke på krok till finessefiske. Ryugi slår allt jag prövat. De har så många fenomenala modeller och är verkligen sylvassa. Bättre skärpa än Gamakatsu. Riktigt tunnt gods, vilket ger mycket bättre krokningsförmåga över krok med grövre gods. Modellen på bilden heter Ryugi Infini hobbit. En supertunn krok som finns i små storlekar. Till finessebeten under 8 cm är den här kroken oslagbar. Den krokar förbaskat bra, man behöver knappt göra mothugg. Jag har böjt ut kroken på gädda, men det är inget du bör vara orolig för på abborre. Fiskar man med finesse fiskar man sällan hård broms om man inte vill tappa fisk. På en broms inställd lämpligt för finesse bör du inte böja ut den här lilla kroken på någon fisk. Det här är mitt kroktips nummer ett.

        11. Geecrack Bellows Stick 3,8"
        Click image for larger version

Name:	IMG_8386.JPG
Views:	567
Size:	678,6 KB
ID:	2608757
        Geecrack Bellows Stick 3,8" fångade mycket fisk för mig i våras. Likt sin lillebror (2,8") som jag skrev om tidigare är den ribbad och försatt med en bra doft och smak. Jag har förbättrat snittet på abborrarna genom att byta till den här större modellen. På en storlek 1/0 offsetkrok är den riktigt vass. Något jag också märkt är att det här är ett oerhört bra bete till wacky rig. Det har producerat mycket fisk, särskilt viktlös, långsamt dalande. Använd gärna en storlek 1 dropshot krok på det här betet. Här kan man också använda en Neko hack (storlek S) för att få masken att säkras på kroken. Testa denna på både jika rig och wacky rig.

        Hoppas att det här hjälper någon att välja beten och tillbehör för framtidens finesse-äventyr.

        Kommentera


        • Fick som jag skrev i ett tidigare inlägg hem lite härliga saker från Borrebutiken, knäppte på en nazebo worm i morse och testade på ett ställe där 1kg+ borrar tidigare i somras bara nosade på mina jiggar och cranks. Lite väl blåsigt och som vanligt blev det ett par snipor istället... Än är dock inte hoppet att få min första borre på finesse borta!
          Bifogade filer

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Jag ned:ar inte än men en lång tafs gör även att man kan knyta om några gånger, om det verkligen dämpar knyck när fisken ska landas är väl tveksammare... Hard mono kanske kan vara ngt?

            Neo 333, nätt beteslås utan lekande kör jag till borregummi och om jag inte har ett DS-sänke med klämma så kör jag billigt sänke med ögla och knyter en klen knut.

            ​​​​Har funderat på om man skulle kunna köra ett flötesstopp ovan och ett, par tre flötesstopp under DS-kroken för att kunna variera betets avstånd till sänket då... men möjligen att kroken ändå glider en aning vid mothugg...?
            Det där såg jag ett klipp på tuben om.
            OM man dessutom låter det vara lite utrymme till det övre stoppet och har ett flytade gummibete kan man få betet att långsamt stiga. Tror detta hade nått speciellt namn men kan inte komma på vad det va.

            ​​​​​/T

            ​​​​

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
              Jag tänkte skriva lite om vilka beten och tillbehör jag använder till mitt finessefiske. Jag har kommit underfund med ett antal favoriter som är riktigt pålitliga. Här kommer en lista med lite olika produkter som jag känner hjälper mig i mitt finessefiske:

              1. Jackall (Illex) Scissor Comb 3"
              Click image for larger version

Name:	IMG_8371.JPG
Views:	599
Size:	688,4 KB
ID:	2608747
              Ett otroligt rörligt och spralligt bete. Jag tar fram dessa när det är ofantligt trögt, när verkligen inget annat fungerar. Det finns två anledningar till detta. Dels för att betet rör sig vid minsta lilla pill. Du kan i princip stå och darra knappt märkbart på stället och betet kommer röra sig en hel del. Den andra anledningen är att hållbarheten är ganska dålig på betet. Det brukar gå ca 5 abborrar per Scissor Comb om jag har tur. Med tanke på att ett paket med 8 st ofta går för 119 kr i Sverige, är det mycket pengar per fisk. I Japan är de betydligt billigare. För mig är de dock självklara att använda då det verkligen kan rädda upp en riktigt seg dag. Jag fiskar främst med Scissor Comb 3" på drop shot eller jika rig (storlek 2 offsetkrok).

              2. Lucky John Hogy Shrimp 3"
              Click image for larger version

Name:	IMG_8373.JPG
Views:	582
Size:	660,1 KB
ID:	2608748
              Årets bete. Denna lilla räka har verkligen blivit mitt favoritbete på jika rig. Otroligt mycket rörelse och oerhört effektiv när det är långsamt fiske som gäller. Nedbrytbar i vattnet dessutom. Priset är mer än överkomligt. 33 kr per paket (10 st) betalade jag, men nu har de höjts till 44 kr per paket. Funkar säkerligen på dropshot och free rig också. Denna passar på en offsetkrok storlek 2.

              3. Geecrack Pindy 2,8"
              Click image for larger version

Name:	IMG_8374.JPG
Views:	579
Size:	654,1 KB
ID:	2608749
              Ännu ett jika rig bete. Det är något med doft och smaksättningen på Geecracks beten som gör de riktigt unika och välproducerande. Den här brukar jag använda när jag fiskar med jika rig på lite djupare vatten då den sjunker otroligt snabbt. Den smala svansen rör sig vid minsta lilla medan kroppen är ganska stel. Ibland är det helt rätt medicin, ibland inte. Jag har använt mig mycket av det här betet till city-fiske. Det var bland annat det här betet jag kom total-trea på 08abborren med. Jag har inte prövat, men jag skulle tippa på att den gör sig bra på små ned-skallar också. Jag riggar upp dessa på en storlek 1 offsetkrok.

              4. Geecrack Bellows Stick 2,8"
              Click image for larger version

Name:	IMG_8375.JPG
Views:	570
Size:	642,0 KB
ID:	2608750
              Delad plats som favoritbete på jika rig med Hogy Shrimp. Geecrack Bellows Stick 2,8" har verkligen fångat så otroligt mycket fisk för mig. Det var betet som inledde mitt förtroende för jika-riggen. Geecracks effektiva doft/smak och en väldigt ribbad mask är verkligen ett superbete. Att den är ribbad är inte bara bra för rörelsen, utan också för att den ribbade designen tar med sig och fångar upp luft, som sedan avger bubblor när man fiskar hem betet. Detta ser fisken på långt håll och fler fiskar hittar därför ditt bete. När jag inte fiskar Bellows Stick 2,8" på en jika rig brukar jag rigga den på en liten finesse-jiggskalle (Zappu Cocho Cocho head). Kroken hamnar väldigt långt fram på det betet, vilket gör att bakkroppen får en väldigt fin och svajig rörelse. Jag brukar med fördel "poppa upp" den presentationen snabbt med spöet, för att låta den falla med slacklina. Det brukar ibland göra susen. Den funkar fint på neko-rig också. Storlek 2 offsetkrok och storlek 2 dropshotkrok (för neko-riggning) brukar vara vad jag använder.

              5. Decoy Open Swivel
              Click image for larger version

Name:	IMG_8377.JPG
Views:	572
Size:	545,8 KB
ID:	2608751
              En väldigt finurlig uppfinning. Jag använder dessa lekanden för att bygga mina egna jikariggar. Oftast riggar jag upp mina jikariggar direkt på en fastach beteslås, eller ett duo lock beteslås (vikt först, sedan krok). Ibland fiskar man dock där det finns mycket grönslick eller annat slemmigt gräs som gärna fastnar på beteslåset. Då är det skönt att kunna gå över på ett lekande. Dessutom blir det mindre krångel ute på sjön. Sätt på vikt och krok och kläm ihop det med en tång. På så sätt har man en klar jika rig att ta fram ur lådan. Jag har fått abborre som jag misstänker var strax över kilot på lekandet och de går absolut inte upp.

              6. DUO Realis Wriggle Crawler 3,8"
              Click image for larger version

Name:	IMG_8376.JPG
Views:	574
Size:	676,9 KB
ID:	2608752
              En av mina favoritmaskar till neko rig. Luktar räka och rör sig vid minsta lilla. Faller dessutom fint ner med så låga vikter som 0,9 g. Kan tyckas vara tunn, men jag använder sällan nekovikter över 2 g (och då bara i strömmande vatten). Prisvärda för antalet maskar man får och tillräckligt hållbara.

              7. Geecrack Neko Hack
              Click image for larger version

Name:	IMG_8379.JPG
Views:	572
Size:	703,7 KB
ID:	2608756
              En fenomenal uppfinning. Dessa hjälper verkligen till med att effektivisera riggningen av neko-riggar. Stoppa den genom masken på lämpligt ställe, stick in kroken igenom hålet, klipp spetsen (annars krokar du färre fiskar, den sitter ivägen). Kroken hindrar plastbiten från att åka ur betet och hullingen hindrar kroken från att åka ur plastbiten. Jag har historiskt sett enbart fiskat neko rig på haspel, då multirullar tenderar att kasta av masken lite oftare. Jag kan fiska neko rig på multirulle med den här produkten. Jag är verkligen nöjd med dem hittills. Storlek S passar de allra flesta maskar vi använder till abborrfiske.

              8. Zappu Pin Free Shot
              Click image for larger version

Name:	IMG_8383.JPG
Views:	570
Size:	624,4 KB
ID:	2608754
              En av de mest använda jika-vikterna för min del. Passar även till free rig och dropshot. Handlar ma dessa från Japan (förslagsvis Amazon Japan) är de väldigt prisvärda. Man får olika antal vikter per förpackning beroende på vikt på vikten (4 st för 5 g, 3 st för 7 g, 2 st för 10 g). Jag tycker att de kastar otroligt bra och kilar i princip aldrig fast. Passar på alla bottentyper jag prövat. Väldigt små i storlekarna, så de gör inte riggen klumpig. Fiskar man i tjockt och/eller slemmigt gräs kan det däremot fastna en del gräs på dem. Oavsett vad är det den bästa allroundvikten jag hittat till free rig och jika rig.

              9. Ryugi DS Ringed Delta
              Click image for larger version

Name:	IMG_8380.JPG
Views:	575
Size:	639,7 KB
ID:	2608753
              Ryugi gör den andra jikavikten jag använder till free rig och jika rig. Den är dyrare än Zappus vikt, men fiskar du i gräs är den smala profilen oslagbar. De finns i många olika storlekar, från under 1 g upp till över 10 g. För fiske där det finns mycket slem och gräs rekommenderar jag dessa.

              10. Ryugi Infini Hobbit
              Click image for larger version

Name:	IMG_8378.JPG
Views:	581
Size:	716,6 KB
ID:	2608755
              Mitt numera absoluta favoritmärke på krok till finessefiske. Ryugi slår allt jag prövat. De har så många fenomenala modeller och är verkligen sylvassa. Bättre skärpa än Gamakatsu. Riktigt tunnt gods, vilket ger mycket bättre krokningsförmåga över krok med grövre gods. Modellen på bilden heter Ryugi Infini hobbit. En supertunn krok som finns i små storlekar. Till finessebeten under 8 cm är den här kroken oslagbar. Den krokar förbaskat bra, man behöver knappt göra mothugg. Jag har böjt ut kroken på gädda, men det är inget du bör vara orolig för på abborre. Fiskar man med finesse fiskar man sällan hård broms om man inte vill tappa fisk. På en broms inställd lämpligt för finesse bör du inte böja ut den här lilla kroken på någon fisk. Det här är mitt kroktips nummer ett.

              11. Geecrack Bellows Stick 3,8"
              Click image for larger version

Name:	IMG_8386.JPG
Views:	567
Size:	678,6 KB
ID:	2608757
              Geecrack Bellows Stick 3,8" fångade mycket fisk för mig i våras. Likt sin lillebror (2,8") som jag skrev om tidigare är den ribbad och försatt med en bra doft och smak. Jag har förbättrat snittet på abborrarna genom att byta till den här större modellen. På en storlek 1/0 offsetkrok är den riktigt vass. Något jag också märkt är att det här är ett oerhört bra bete till wacky rig. Det har producerat mycket fisk, särskilt viktlös, långsamt dalande. Använd gärna en storlek 1 dropshot krok på det här betet. Här kan man också använda en Neko hack (storlek S) för att få masken att säkras på kroken. Testa denna på både jika rig och wacky rig.

              Hoppas att det här hjälper någon att välja beten och tillbehör för framtidens finesse-äventyr.
              Tackar, tackar.

              Bra förklarat, mycket som hamnar på listan på saker jag vill prova.

              Kommentera


              • Har köpt Z-mans Ned maskar som man ska förvaras helst i påsen, men hur gör ni med jigg skallen, tar ni av dom efter ni har fiskat , eller går det bra att dom sitter kvar , och ha dom i påsen? Borde ju inte vara några problem, men vill vara säker så att dom inte smälter

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
                  Har köpt Z-mans Ned maskar som man ska förvaras helst i påsen, men hur gör ni med jigg skallen, tar ni av dom efter ni har fiskat , eller går det bra att dom sitter kvar , och ha dom i påsen? Borde ju inte vara några problem, men vill vara säker så att dom inte smälter
                  Jag låter skallen vara kvar. Har inte haft några problem. Se bara till att det inte stängs in fukt i påsen ihop med kroken. Då rostar skiten. Men det löser du med Coca cola

                  Kommentera


                  • Var ute på ett kajakpass i "hemmaområdet" vid kusten härom veckan. Fick fisk lite här och var (41a som störst) på diverse metoder, jerkbait, offsetriggade shad+curly tail etc. Men det var först i slutet av passet när jag slängde på en nyinköpt 3,5g jika-rig apterad med en avkortad Z-man bang StickZ som jag plötsligt fick fisk på 3 kast i rad, typ 35:or. Och hårda hugg. Var kanske inte specifikt jikan som gjorde skillnaden utan att jag helt enkelt fiskade långsamt på botten (borde fattat tidigare att det var melodin i det kalla vattnet), men jäklar var fräckt det var ändå. Har bokat in en tur till nästa vecka, då j-klar ska det nötas finesse. Tänkte prova lite neko också om vegetationen tillåter.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
                      Var ute på ett kajakpass i "hemmaområdet" vid kusten härom veckan. Fick fisk lite här och var (41a som störst) på diverse metoder, jerkbait, offsetriggade shad+curly tail etc. Men det var först i slutet av passet när jag slängde på en nyinköpt 3,5g jika-rig apterad med en avkortad Z-man bang StickZ som jag plötsligt fick fisk på 3 kast i rad, typ 35:or. Och hårda hugg. Var kanske inte specifikt jikan som gjorde skillnaden utan att jag helt enkelt fiskade långsamt på botten (borde fattat tidigare att det var melodin i det kalla vattnet), men jäklar var fräckt det var ändå. Har bokat in en tur till nästa vecka, då j-klar ska det nötas finesse. Tänkte prova lite neko också om vegetationen tillåter.
                      Vad kul att höra. Sådan respons är vad som fick in mig på jika rig. Neko är tekniskt något svårare att få till, men övning ger färdighet.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 216 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 243 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 542 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      719 svar
                      60 917 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg widen19
                      av widen19
                       
                      Arbetar...
                      X