Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg


    Så det funkar bra även när det ör varmt i vattnet?
    Finesstekniker funkar året om medan vissa hävdar att högaktiva tekniker fungerar på aktiv fisk.
    Jag hävdar att det fungerar med cranks även när fisken inte är aktiv då det går att få reaktionshugg när man nött länge nog.
    Men det är min personliga åsikt.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

      Finesstekniker funkar året om medan vissa hävdar att högaktiva tekniker fungerar på aktiv fisk.
      Jag hävdar att det fungerar med cranks även när fisken inte är aktiv då det går att få reaktionshugg när man nött länge nog.
      Men det är min personliga åsikt.
      Djupgående cranks eller jerkbaits med långa spinnstopp funkar även när det är kallt och trögt, men det är oftast svårare än något man fiskar direkt på botten eftersom huggen kan vara sjukt försiktiga.

      Kommentera


      • Om man ska fiska dropshot eller jigg nu när det är lite varmare i vattnet hur gör man då? Vevar man in snabbt?

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
          Om man ska fiska dropshot eller jigg nu när det är lite varmare i vattnet hur gör man då? Vevar man in snabbt?
          Kan vara helt olika dag för dag, bara att prova sig fram.

          Kommentera


          • Köpte ett nytt spö till Abbore idag.. Köpte också en cover Jig från Daiwa "Prorex TG Cover jig"" har inte direkt någon koll på hur det funkar eller om det är effektivt, ? Ska man använda med vanlig jigg? Och jigga hem som vanlig jigg ? Räknas det som finesse?

            Kommentera


            • Köpte ett nytt spö till Abbore idag.. Köpte också en cover Jig från Daiwa "Prorex TG Cover jig"" har inte direkt någon koll på hur det funkar eller om det är effektivt, ? Ska man använda med vanlig jigg? Och jigga hem som vanlig jigg ? Räknas det som finesse?

              En till fråga..hur kallt ska det bli i vattnet för att abborren bli segare?

              Kommentera


              • Finns det andra metoder som är effektivt, än jigg, dropshot och Ned so funkar när det är kalt..?

                När man fiskar med vanlig Jigg sla linan var spänd när man sänker ner jiggen i botten Har svårt att få kontakt med jiggen när jag ska sänka den..


                Edit... Kollade på några Youtube klipp. Har fiskat hem den helt fel..Har lyft spöet helt fel
                Senast ändrad av neo333; 2022-09-05, 10:01.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
                  Finns det andra metoder som är effektivt, än jigg, dropshot och Ned so funkar när det är kalt..?

                  När man fiskar med vanlig Jigg sla linan var spänd när man sänker ner jiggen i botten Har svårt att få kontakt med jiggen när jag ska sänka den..


                  Edit... Kollade på några Youtube klipp. Har fiskat hem den helt fel..Har lyft spöet helt fel
                  Jag fiskar inte så mycket vanlig jigg längre. Neko-rig, free-rig och framförallt Jika-rig är tre fantstiska metoder på seg och/eller köldstel fisk. Jika rig har varit årets och förra årets bästa teknik. Det första passet i år räddades pga jika rig och neko rig (tre 40 cm+ abborrar och 9 något mindre individer) så det funkar verkligen i kallt vatten. Igår senast fick jag stor användning av jika-rig då abborrarna var riktigt tröga. Jag fiskade i gräset med tunna offset-krokar och 7 g vikter.

                  Kommentera


                  • Nån som har haft nån lycka med Savage Gears Ned Salamander oavsett riggning? Recensionerna på Tackle Warehouse var överlag lyriska, så på bass verkar den funka iaf. Jag fick lite feeling efter det lyckade ned-passet jag nämnde tidigare och köpte på mig lite mer flytande små mjukbeten. Köpte också ett par färdiga 3,5g jika-riggar bara för att prova på - salamandern påminner väl lite om Bellows Stick 2,8 med sin ribbade kropp som vissa i tråden talat så varmt om. Hann prova en snabbis i en sjö i närheten som jag mest fiskar i för att den är lättillgänglig + de har hyr-roddbåtar (och som jag får fina borrar i, men bara på senhösten, ett mysterium för övrigt), men den enda kraken som ville nappa var en gädda som för övrigt tog på just salamandern, men en ned-riggad sådan.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
                      Nån som har haft nån lycka med Savage Gears Ned Salamander oavsett riggning? Recensionerna på Tackle Warehouse var överlag lyriska, så på bass verkar den funka iaf. Jag fick lite feeling efter det lyckade ned-passet jag nämnde tidigare och köpte på mig lite mer flytande små mjukbeten. Köpte också ett par färdiga 3,5g jika-riggar bara för att prova på - salamandern påminner väl lite om Bellows Stick 2,8 med sin ribbade kropp som vissa i tråden talat så varmt om. Hann prova en snabbis i en sjö i närheten som jag mest fiskar i för att den är lättillgänglig + de har hyr-roddbåtar (och som jag får fina borrar i, men bara på senhösten, ett mysterium för övrigt), men den enda kraken som ville nappa var en gädda som för övrigt tog på just salamandern, men en ned-riggad sådan.
                      Jag undviker flytande beten till jika rig. Det blir inte helt rätt, då man vill få en mer svängig gång på sitt bete. Det ska lixom svaja snarare än att flyta. Beten jag gillar på Jika rig är bl.a Geecrack Bellows Stick 2,8", Lucky John Hogy Shrimp 3" och Illex (eller Jackall) Scissor Comb 3".

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 190 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 239 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 497 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 412 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      710 svar
                      59 727 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Daiwox
                      av Daiwox
                       
                      Arbetar...
                      X