Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
    https://www.youtube.com/watch?v=0zDiZHzQnDE Någon som testat denna metod?
    Har prövat det för något år sedan och bara massa mek med dåligt resultat alltså ingen fisk

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

      Jag! Det har bringat intresse från mindre abborrar, men jag har inte fått något på det än.
      testat med tyngd? Verkar ju vara bra för vissa . Speccielt för en profil från rapala som kör med en tyngd 2-5 g.. Sett en video på en inu riggad kräfta. Den tror jag kommer leverera

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

        testat med tyngd? Verkar ju vara bra för vissa . Speccielt för en profil från rapala som kör med en tyngd 2-5 g.. Sett en video på en inu riggad kräfta. Den tror jag kommer leverera
        Har du någon bild på den inu-riggade kräftan? Det verkar intressant.

        Jag har personligen inte prövat med tyngd.

        Kommentera


        • På senaste tiden har det verkligen varit finesse-metoder som gäller för min del. Jag fiskar mycket i skärgården och för mig och mina fiskepolare har bara ca 10% av abborrarna vi fångat kommit på metoder som inte är finesse. Det har varit finesse rätt in i gräset med både free rig och jika rig som gällt. Där botten är alldeles för kletig för dessa har dropshot fungerat okej, men sällan hårdbeten faktsikt. Nu gillar jag att fiska med finesse, men det är ytterst märkligt med tanke på hur varmt det är i vattnet ännu.

          Faktum är att enda sedan den kalla Augusti vi hade har jag upplevt en liknande trend där både fler och större kommit på finesse. Annars brukar jag vi den här tiden få mycket flera abborrar på hårdbeten samt sortera ut dem större med jerkbaits. I höst har det varit helt tvärtom. Jerkbaits har fungerat hyfsat bra, men mycket andra hårdbeten blir fullkomligt utklassade av jika rig, free rig, dropshot och även wacky rig för min del. Jag lägger mycket tid på alla metoder, men det är fascinerande vilken skillnad det har varit.

          Har ni liknande erfarenhet där ni fiskar nu? Vilka metoder har fungerat bra för er nu? Skärgård, strömmande vatten eller insjö?

          Kommentera


          • Det har varit glest mellan passen men det jag noterar är att mängden snipor ökat markant, vilket ju är positivt men mindre roligt för en abborrfiskare, samt att borrarna följer utan att hugga i mycket högre utsträckning än i somras - så finesse kan mycket väl vara nyckeln (inte favoritmetod i mitt kök). Chatterbait ger fortfarande bästa snittstorlek men får bara få ordentliga hugg nära stimmen med småmört. Fiskar i Stockholms skärgård.

            Kommentera


            • Var ut vid kusten på ett ok abborreställe (fr. land) förra helgen men fick bara 3 samt 3-4 gäddor och flera än så som attackerade mina borrebeten precis när man ska dra upp betet och de både missar och skrämmer en på samma gång när vattnet ”exploderar” mitt framför en.

              körde bla med en liten tailspinner och en upphängare (betad krok satt kvar från ett tidigare dropshottackel) när en gädda högg.

              Lipgripen släppte, linan gled i handen och vips satt liten enkelkrok i tummen och en gädda i änden… lätt stress där så jag ryckte ut kroken ur tummen och fiskade vidare. Ingen infektion var jag noterat. Bör man ta en stelkrampsspruta nu eller ”för sent” redan?

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                Lipgripen släppte, linan gled i handen och vips satt liten enkelkrok i tummen och en gädda i änden… lätt stress där så jag ryckte ut kroken ur tummen och fiskade vidare. Ingen infektion var jag noterat. Bör man ta en stelkrampsspruta nu eller ”för sent” redan?
                Har du inte märkt något på en vecka kan du vara lugn.

                Kommentera


                • Kan tips om dessa som är kopior på mad wag från ali express(meredith) fungerar riktigt bra nu när det blir lite kallare.
                  Kör oftast på linkhead eller texas riggad opeggad med lång taffs. Billiga och håller för 10+ fiskar då de är rätt hårda i materialet.
                  De är rätt smala dock så jag kör med vanlig 2# krok eller metkrok istället för jiggskalle.
                  Bifogade filer

                  Kommentera


                  • Äntligen! En liten rackare men ack så skönt efter en dryg månad med fem bompass, föll för en free-riggad röd keitech sexy impact. Ursäkta minen men kunde inte hålla mig.

                    Köpte betet från borrebutiken.se, den sidan har varit min favorit sen jag upptäckte den förra hösten men det är livsfarligt för plånkan att de har så många roliga prylar.
                    Bifogade filer

                    Kommentera


                    • Nu har jag mina finess lineup klara. en i haspel och en i multi.
                      Haspel: Shimano Expride 4-12g med Shimano Vanford 2000s
                      Multi: Megabass Levante f3-67lv 3.5-14g med Shimano Aldebaran BFS xg

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 219 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 243 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 550 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 680 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      726 svar
                      61 395 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Bernie K  
                      Arbetar...
                      X