Var är abborren sommartid? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var är abborren sommartid?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    När jag ser alla era drag tror jag det är något jag missat, jag använder flöte, krok, sänke och en burk fet daggmask, tänk så mycket mer fisk jag skulle fått om jag köpt på mig ett par hundra drag istället

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      När jag ser alla era drag tror jag det är något jag missat, jag använder flöte, krok, sänke och en burk fet daggmask, tänk så mycket mer fisk jag skulle fått om jag köpt på mig ett par hundra drag istället
      Hajar vad du menar med din ironi. Och ibland när jag bara fiskar från land vilket jag älskar, med 1 spö och kanske en låda så inser jag hur skönt det är. Men, jag har aldrig kunnat göra något på ett normalt sätt i mitt liv. Jag blir alltid helt galen. Beten blir ett samlande. Dessutom är det upp till var och en. Är ingen tävling. Mår du bäst med att meta, så meta.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        När jag ser alla era drag tror jag det är något jag missat, jag använder flöte, krok, sänke och en burk fet daggmask, tänk så mycket mer fisk jag skulle fått om jag köpt på mig ett par hundra drag istället
        ---------------------------------------------------------

        Hej Jörgen;
        Du kan börja med att köpa några 18 grams Mörrumsspinnare i Silver, Koppar och och Z (Zebra)..
        På dem kan du från samma kastposition fiska av stora ytor och fånga både Abborrar, Gäddor och Havsöringar..
        Old Firehand
        Leif Engström

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg

          Hajar vad du menar med din ironi. Och ibland när jag bara fiskar från land vilket jag älskar, med 1 spö och kanske en låda så inser jag hur skönt det är. Men, jag har aldrig kunnat göra något på ett normalt sätt i mitt liv. Jag blir alltid helt galen. Beten blir ett samlande. Dessutom är det upp till var och en. Är ingen tävling. Mår du bäst med att meta, så meta.
          Ha ha, det där är jag också, jag har en förmåga att nörda ner mig totalt och (för det mesta) mår jag bra av det. Omgivningen (läs min fru) kan dock ibland ha vissa synpunkter :-)

          Kommentera


          • #25
            Sen, som gammal "specimenmetare" måste jag ändå säga att hugg på spinn/haspel som man nästan känner och ser samtidigt för mig är mer pulshöjande än flötmete. Om än inte alltid mer effektivt.

            Undrar hur flugfiskare ser på det kontra spinn? Är det för dem mer spännande att se fisken ta torrflugan än att känna den ta en våtfluga eller nymf...? Eller ser du nymfhugget på tafsen/indikator först, Kanske en fråga om "läggning"?

            Senast ändrad av anteman; 2021-09-01, 17:48.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Sen, som gammal "specimenmetare" måste jag ändå säga att hugg på spinn/haspel som man nästan känner och ser samtidigt för mig är mer pulshöjande än flötmete. Om än inte alltid mer effektivt.

              Undrar hur flugfiskare ser på det kontra spinn? Är det för dem mer spännande att se fisken ta torrflugan än att känna den ta en våtfluga eller nymf...? Kanske en fråga om "läggning"?
              Många gånger är flugfisket det effektivaste fisket efter borre men omgivningen där jag fiskar ger flugfisket ganska begränsade möjligheter.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
                Roligt det där med vilka beten man kör med. Shadow rap får alltid stanna hemma på mina fisketurer.

                Snacka om att vi göder den här industrin…2 av mina default lådor som alltid är med.
                Går inte ha för mycket beten...
                På tal om överkonsumtion...måstelådor vid borrefiske
                Bifogade filer

                Kommentera


                • #28
                  Vill inte ens visa mina lådor om ni tycker att det där är överkonsumption hahhaha

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Sen, som gammal "specimenmetare" måste jag ändå säga att hugg på spinn/haspel som man nästan känner och ser samtidigt för mig är mer pulshöjande än flötmete. Om än inte alltid mer effektivt.

                    Undrar hur flugfiskare ser på det kontra spinn? Är det för dem mer spännande att se fisken ta torrflugan än att känna den ta en våtfluga eller nymf...? Eller ser du nymfhugget på tafsen/indikator först, Kanske en fråga om "läggning"?
                    Både med torr och flymf ser man nappet. Tyckte själv flymf var det roligaste och effektivaste.
                    Torrfluga var mer som flötesmetning. Kasta ut vänta. Dock en mycket större risk att missa nappet. När flötet dyker så gäller ju timing. Lite som angling och fjädern gungar.

                    Men sena kvällar och en nymfande fisk som vandrar inom kasthåll är väldigt pulshöjande. Lite som att se måsdyk och sprättande småfisk.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

                      Jag skäms att säga att jag ännu inte lärt mig använda waypointsfunktionen på ekolodet, det är därför jag fortfarande kör med mina gamla markörer...
                      Ja det brukar inte vara mer än en knapp att trycka på och sen "spara"
                      Tillägget kan vara att man väljer ikon, och då kan man ju välja en liten firre för hugg, och en sten för struktur osv.

                      Kommer ge dig bra med info i framtiden när man kollar på sina waypoints på sin karta.
                      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                      &

                      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                      -Okänd

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 193 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 515 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 440 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      713 svar
                      60 245 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X