Skarvknut vs. spöringarna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skarvknut vs. spöringarna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skarvknut vs. spöringarna

    Några nybörjarfrågor. Jag har gått från att knyta beteslåset direkt i flätlinan, till att ha skarvat med en FC tafs på runt metern. Detta med en dubbel grinner. Stör mig en del på att skarven dels kan hänga sig i yttersta spöringen om man släpper ut lina, samt att det ”tjonkar” till varje gång skarven passerar en ring vid invevningen. Mitt spö har ganska små ringar (Westin W3 T&C)

    Borde jag använda en annan skarvknut? Ser inte att jag skulle kunna få till en smidigare knut. Minns inte exakt vilka lindimensioner jag har på nu, typ 0.12 FL och 0.28 FC kanske. Fiskar abborren.

    Hur är det med slitage på spöringarna när knuten passerar vid utkast? Borde ju iof inte vara någon större last egentligen.

  • #2
    Skarvar alltid FC till flätlina vid abborrfiske o för andra arter, använder dock Alberto Knot som knut. Fiskar också med W3 T&C, inga problem och inga jätteljud när man kastar ut eller vevar in skarven över spötoppen. Testa Alberto :-D

    Kommentera


    • #3
      Jag kör med denna knut: https://youtu.be/roHMWeL9yCQ

      Kommentera


      • #4
        Den "smalaste" av dem alla torde vara FG-knuten och den håller mkt bra (bäst?) korrekt knuten men alberto kan nog vara enklare, snabbare att knyta. Själv offrar jag gärna en minut extra av fiske för den saken, alltså FG.
        Senast ändrad av anteman; 2022-07-23, 16:51.

        Kommentera


        • #5
          Ett alternativ är ju större knut och kortare tafs som då inte vevavs in i spötopp elller ringar.

          Ska man kasta med precision och träffa små mål är det enklare med exak samma tafslängd varje gång.

          Kommentera


          • #6
            Mitt tips är FG knuten, den är så tunn du kan tänka dig. Som sagts innan, den är lite mera "komplicerad" men när man fått rutin är den oslagbar. Kom bara ihåg att aldrig göra misstaget att förstärka knuten med en droppe lim i tron om att göra den bättre. Det misstaget gjorde jag en gång i början med resultatet att tafsen och draget for all världens väg.

            Poängen med fg knuten är att den drar åt hårdare ju mer den belastas, lite som ett kinesiskt fingerfängelse. Rätt utförd håller den säkert 90-95% av linans styrka.

            Personligen använder jag i princip Fg och Palomar till allt. No problemo! För att citera John Connor!

            Kommentera


            • #7
              Jättetack för alla tips! Ska prova både Alberto och FG vid nästa tillfälle!

              Kommentera


              • #8
                Tröttnade på att knyta fg med flätlina i tjocklek PE 0,6 (dvs "riktig" 0,12, motsvarande typ europeisk 0,08) i vindpinad båt. Nu kör jag alberto till allt. Viktigt är att dra åt i linans alla fyra ändar. Kör oftast 2 meter nylontafs och rätt utförd brister flätlinan innan knuten.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av rblilja Visa inlägg
                  Jättetack för alla tips! Ska prova både Alberto och FG vid nästa tillfälle!
                  Ta en titt på slim beauty också, den är riktigt bra. Den tar jag till de gånger jag inte orkar göra en FG.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Kristofer_a Visa inlägg
                    Tröttnade på att knyta fg med flätlina i tjocklek PE 0,6 (dvs "riktig" 0,12, motsvarande typ europeisk 0,08) i vindpinad båt. Nu kör jag alberto till allt. Viktigt är att dra åt i linans alla fyra ändar. Kör oftast 2 meter nylontafs och rätt utförd brister flätlinan innan knuten.
                    När du kör 0.12 FL, vilken dimension/diameter på FC tafsen anser du vara lagom för att få en slimmad knut?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 188 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 239 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 494 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 409 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    709 svar
                    59 590 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Arbetar...
                    X