Börja med multirulle, duger detta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja med multirulle, duger detta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
    Näähäää då trodde jag fel, men va konstigt varför hålla i spöt med vänster hand om man är högerhänt

Redan som liten grabb så började jag fiska haspel och den största orsaken va ju att alla multirullar va bara gjorda för vänsterhänta, har alldrig riktigt fattat varför. Läste en förklaring en gång att han som tog fram prototypen, alla rullars urmoder var vänsterhänt och alla som började kopiera, däribland ABU, kopierade rakt över och ingen tänkte tanken utan alla trodde att de va så det skulle va. Hela mänskligheten blev lurad av ett missförstånd.

Jag är så mycket högerhänt man kan bli :P har t.o.m gaffeln i höger hand....

Men att ha spöt i vänster hand å veva med höger känns jätte naturligt kan jag säga:P Jag började ju med vänster vevad multi och bytte sedan till höger vevad och kan faktiskt säga att jag fiskar bättre på det sättet:3

Det är dock upp till var och en vilken sida man vill ha veven. Så får tacka "urmodern" för de fantastiska sammanträffandet att han var vänsterhänt x)

Kommentera

Alltså det är ganska svårt att hitta de rullarna ni hänvisar till online och till rätt pris. Jag har inte för avsikt att lägga över 2000 kr på en rulle när jag inte ens vet om jag kommer att gilla spinnfiske.
      Sitter med Nordmarks katalog och de rullarna som finns där från Shimano heter Chronarch och Caenan. Inget större utbud får jag säga. Svåra att hitta på nätet dessutom.

Hur är Daiwas och Okumas rullar?

Har lyckats hitta ABUs Revo Toro 51 (vad nu 51 står för) online för 1999 kr. Tycker det verkar prisvärt, men jag vill inte ha någon jätterulle eftersom jag inte ska fiska haj i havet. Det är alltså gädda i insjö som gäller. Smidig utrustning söker jag och inte någon bjässerulle.

Kommentera

Tillägg till ovanstående. Har lyckats hitta några som säljer Inshoren för under 2000 kr, vilket verkar vara helt rätt pengar för mig. Någon som inte tycker det vore ett bra köp?

Kommentera

Revo toro 51(HS?) är vänster vevad. 50 och 60 är höger vevat och 51,61 är vänster vevade

Kommentera

dem ska tydligen ha revo inshore för 1699kr på XXL men dem har fel bild på rullen

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
              Jag är så mycket högerhänt man kan bli :P har t.o.m gaffeln i höger hand....

Men att ha spöt i vänster hand å veva med höger känns jätte naturligt kan jag säga:P Jag började ju med vänster vevad multi och bytte sedan till höger vevad och kan faktiskt säga att jag fiskar bättre på det sättet:3

Det är dock upp till var och en vilken sida man vill ha veven. Så får tacka "urmodern" för de fantastiska sammanträffandet att han var vänsterhänt x)
              Jag märkte att det gick och spinna med spöt i vänsterhand men helt omöjligt för mig att jerka.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sebwantsfish Visa inlägg
                Jag märkte att det gick och spinna med spöt i vänsterhand men helt omöjligt för mig att jerka.
                Tekniken sitter i att om man är van att fiska som "vanligt" dvs veva med vänster hand och ha spöt i den dominanta handen och sedan byter så kan man ofta inte knycka lika bra med handleden, det kan man kompensera genom att använda armen lite mer i kortare rörelser så det blir lite mer korta men bestämda drag med spö toppen istället för knyckar.

Betena får då väldigt fin gång Dock så om man kan fiska med rätt fattning, dvs dominanta handen på spöt så är väl det att föredra vid just jerk fiske

Kommentera

Om ni överväger Inshore så kolla noggrant på Curadon också, den är en bättre rulle och går att få billigt Danmark , Jag har haft en hel del strul med mina Revo men då S/SX varianter,,,,

Har ni lite otur så kan ni få en självförstörande rulle där gavlarna reagerar på vatten och smular sig,,, jag har haft en sådan och några kompisar har också fått tag i dom,,,, under lång tid trodde jag det var sand i rullarna , men snubblade över förklaringen på nätet,,,, materialen i rullen reagerar på varandra vid kontakt med vatten vilket gör att gavlarna smulas sönder.

Är inte så farligt som det låter dom försvinner inte men det blir mycket servande för att hålla dom rena från skitet.

Kommentera

curado dpv på lundgrens http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=8386

om man inte vill importera.

Kommentera

Om man vill importera från Danmark är denna rullen att rekommendera http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk...Tilbud!!!.html blir någonstans runt 1300kr totalt....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      277 336 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13