Berkley Skeletor Pro - köpråd sökes - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Berkley Skeletor Pro - köpråd sökes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Berkley Skeletor Pro - köpråd sökes

    Jag ska köpa ett nytt Berkley Skeletor Pro haspelspö men funderar på vilken variant jag ska välja, det står mellan 7-28g och 15-40g, båda är 9 fot långa.

    Jag knäppte en bild på min draglåda så ni får en uppfattning av vilka beten spöt ska skicka iväg.

    Mina största wobblers och jiggar väger strax över 40 gram. Jag fiskar som synes mestadels gädda, men även gös och abborre.

    Är det någon som testat nämnda varianter av Skeletor och kan ge ett utlåtande?

    EDIT: Medelvikten är nog lite över 20g

    Click image for larger version

Name:	P1030897.jpg
Views:	1
Size:	938,0 KB
ID:	1809545
    Senast ändrad av Fishermän; 2012-03-21, 11:31.

  • #2
    Jag hade gått på 15-40g modellen om fisket i huvudsak bedrivs mot gädda. Det är kanske inte optimalt att ha samma spö till borre som till gädda men det borde vara ett bra allround spö.
    http://www.reverbnation.com/burnout28

    Kommentera


    • #3
      Jag har båda och skulle välja 15-40 spöt! Det känns skönare att kasta under 15 gram med 15-40spöt än 40 gram med 7-28. Men det är vad jag tycker andra kanske tycker annorlunda

      Kommentera


      • #4
        Grynning: Det är ungefär så mina tankar gått också även om jag ville höra vad andra tycker. Eventuellt komplettera med ett UL-spö om man ska fiska enbart efter abborre. Har du fiskat med just detta 15-40g spö?

        Chrisse: Det var en väldigt intressesant jämförelse. Det kanske även är skönare att ro drag / trolla med det kraftigare spöt om man exempelvis har en flytande Rapala Magnum 14cm på släp? vill ju inte att spöt ska böja sig allt för mycket av enbart motståndet i vattnet.



        Fler synpunkter är givetvis välkomna =)
        Senast ändrad av Fishermän; 2012-03-21, 00:04.

        Kommentera


        • #5
          Om du ändå är villig att lägga ner mer pengar på ett till spö tycker jag du kan köpa 15-40 utan tvekan och använda mer som gäddspö och all-roundspö då det klart bättre täcker dina behov mer. Som tidigare nämnts, häkta på en 10g spinnare på det så funkar det nog ändå! Helt klart 15-40g spöt.

          Kommentera


          • #6
            15-40 helt klart, är det inte för exakt klassat vilket jag inte tror dessa är finns det ju lite att ge på uppåt också.
            Kör själv med 40gr spö till 10gr jiggar helt avsiktligt för att slippa gummibands-klingorna.
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-03-21, 08:27.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Fishermän Visa inlägg
              Grynning: Det är ungefär så mina tankar gått också även om jag ville höra vad andra tycker. Eventuellt komplettera med ett UL-spö om man ska fiska enbart efter abborre. Har du fiskat med just detta 15-40g spö?
              Nej det har jag inte men när jag köpte mitt första fiskeset så köpte jag ett spö som var ganska allround ett Abu spö som var klassat 10-40g. Nu när jag har fiskat i si så där en 15-20 år så ser arsenalen lite mer annorlunda ut!
              http://www.reverbnation.com/burnout28

              Kommentera


              • #8
                Chrisse: Det var en väldigt intressesant jämförelse. Det kanske även är skönare att ro drag / trolla med det kraftigare spöt om man exempelvis har en flytande Rapala Magnum 14cm på släp? vill ju inte att spöt ska böja sig allt för mycket av enbart motståndet i vattnet.



                Fler synpunkter är givetvis välkomna =)[/QUOTE]

                Helt klart betydligt mycket skönare att Bondtrolla med! Med ett rapala magnum och 7-28 kommer spöt böja sig en del och är du mest inriktad på gädda så är det ingen tvekan tycker jag! Köp 15-40, bra spö som du kommer bli nöjd med sen köper du ett beggat spö till borrarna här på forumet så kommer du undan billigare! Lycka till :-D

                Kommentera


                • #9
                  Tack för alla svar!

                  Trodde jag skulle få höra några 7-28g förespråkare då det verkar vara ett ganska vanligt spö, men entydiga svar gör ju beslutet desto lättare =)

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Fishermän Visa inlägg
                    Tack för alla svar!

                    Trodde jag skulle få höra några 7-28g förespråkare då det verkar vara ett ganska vanligt spö, men entydiga svar gör ju beslutet desto lättare =)
                    Tror alla är överens om att -40 passar dina drag bäst. Ser ut som att majoriteten av dina drag är lite tyngre.

                    Skulle tro att det blir trevligare att fiska <15g. dragen med 15-40g. spöt, än 30> med 7-28g. spöt.

                    Mvh Daniel

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 581 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 373 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 475 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 282 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X