Problem med amba 5500 C pro shop! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med amba 5500 C pro shop!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Stonemountain Visa inlägg
    jag har problem med min 5500 pro shop, det låter konstigt om spolen alternativt något annat när rullen i frikopplad. Alltså när man kastar, det låter som att det hackar. Har p.g.a av detta inte använt rullen så mycket men det verkar inte som det finns något motstånd vid frikopplingen utan enbart detta ljud. Svårt att beskriva ljuden men det låter inte farligt när man bara drar ut lina för hand men när man kastar så låter det förfärligt.

Jag har plockat isär den och smörjt upp, men utan förbättring. Min fråga är om det finns någon rullguru som har någon aning om vad detta beror på och hur man åtgärdar detta?

Tack på förhand.
    Hej Mattias Stenberg;

Det finns två sportfiskebutiker jag personligen kan rekommendera i Stockholm som har skicklig och tillräckligt utbildad personal att på bästa sätt kunna hjälpa dig att lösa problemen med din ABU Ambassadeur 5500 C pro shop multirulle.

P.A. Högberg hos Lundgrens Fiskeredskap på Storkyrkobrinken 12 i Gamla Stan är kanske närmast för dig. I Täby har du Mikael Boettge hos Sportfiskeboden.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Testa att släppa på mek-bromsen så du får ett litet glapp i spolen och prova sedan att kasta,,, om du är ovan kanske du får aktivera någon C-vikt extra före du prov-kastar.....
      Jag provade det men ljudet kvarstår, varken bättre eller värre.

Begagnad sa du?HUR begagnad?Om du tar ur spolen och kikar,ser man om det har skavt längst ut på kanten?
      Den ser helt sprillans ut i spolkanterna. se bild
      Click image for larger version

Name:	DSC04827.JPG
Views:	1
Size:	716,1 KB
ID:	1762272

Rullen ser inte alls använd ut måste vara en hyggligt ny modell se bild

Name:	DSC04829.JPG
Size:	667,1 KB
ID:	1762273

Tänker spontant på rostiga/gropiga lagerspår. Om du testar att lossa kullagren och tvätta ur dem ordentligt med bensin och aceton och sedan sätter dom osmorda på en penna. Spinner de fint dvs lätt och utan en massa hack och missljud?
      Med blotta ögat ser ena kullagret helt nytt ut, se bild

Name:	DSC04826.JPG
Size:	785,6 KB
ID:	1762274

måste erkänna min begränsningar i att jag inte vet hur jag ska få ut det andra kullagret.

Kommentera

Ursprungligen postat av Stonemountain Visa inlägg

Med blotta ögat ser ena kullagret helt nytt ut, se bild

måste erkänna min begränsningar i att jag inte vet hur jag ska få ut det andra kullagret.
        På andra sidan spolen har du ett vitt kugghjul av plast. Lossa det försiktigt, så får du ut det andra lagret.
        Bilden är lite suddig, men lagret ser ut ha en sidoplåt. Lossa låsringen som håller denna på plats med en krok eller nål. Lossa därefter sidoplåten och ge lagret en rejäl bensin och acetontvätt. Att lagret ser fint ut på utsidan betyder inte så mycket. Det är insidan som räknas!

Kommentera

Ok, jag menade andra kullagret det som är mot veven, med två stålpiggar ivägen, vet inte hur jag ska få ut det kullagret.
          Förstår inte vad du menar med låsring, den yttersta "hylsan"

Bättre bild

Name:	DSC04831.JPG
Size:	672,1 KB
ID:	1762275

Kommentera

Du måste lossa centrifugalbromsen. Är den i metall, sitter den låst med en låsring. Kommer inte ihåg exakt hur nu. Har bytt på en hel del spolar, men lyckas inte få en klar minnesbild exakt hur den sitter. Skicka en bild om du blir osäker. Är det sexstifts i plast så bänder man bara försiktigt, förslagsvis med något i plast så man inte repar spolen.

Ser inte helt bra på bilden, men vad jag menar är en ring på insidan av yttersta kanten.

Name:	kullager.JPG
Size:	422,0 KB
ID:	1762276

Om det sitter en sådan där, vilket jag inte är helt 100% på då skuggvinkeln kan lura mig. Men du kanske förstår nu hur jag menar...
            Är där ett mellanrum, För försiktigt in en nål eller liknande och lossa ringen. därefter kan du vända lagret och skaka loss skyddsplåten. Är du rädd för att grejerna skall flyga iväg kan du jobba med händer och lager i en genomskinlig plastpåse, så slipper du skaka ryamattan efter att ha tappat låsringen...

Kommentera

Det sitter en liten metall ring/bit som håller fast delen c-vikterna sitter på, petar du loss den kan du ta bort delen som håller c-vikterna och sedan får du ut lagret... Inget svårt alls....

Kommentera

Skulle tippa på att nånting är felmonterat eller har lossnat (glappar). Kolla över drivningen till linspridaren eller frikopplingen, ligger pinjongdrevet kvar och tar i lite mot spolen kan det låta som fan.

Men bor du i sthlm så ta en sväng till Lundgrens.
                Hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet - Alla som drunknar har vatten i lungorna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                274 151 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13