Tips på liten multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på liten multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Under 20 års fiske så kan jag nog räkna mina stora haspel strul på ena handen iaf. Men med multi har det nog varit iaf 5 bara i år. Nu pratar jag beten under 18g.

Beror till stor del av att jag inte har någon bra multirulle att kasta lätta beten med och troligen så är jag betydligt bättre på att kasta haspel än multi i dom vikterna.

Men överlag så föredrar jag multirullar så man borde kanske investera i en fin liten multi

Kommentera

Köpte en revo premier förra året till lättare fiske efter borre. Men sen kom ju revo mgx i år så då var jag tvungen att köpa den till borre fisket.... Måste säga att mgx:en är mycket bättre än premieren till det lättaste fisket, mycket stabilare mindre linresningar och mindre overruns. Men det är klart smakar det så kostar det!
      http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Tonyex:
        1. För mig är funktionen på rullen viktigare än priset, är ingen storfiskare men när man väl är ute och fiskar vill man att utrustningen fungerar!
        2. Ser inga hinder med att köpa en rulle utomlands, dock har jag ingen uppfattning vilka handlare som är seriösa.

/ Jacob

Kommentera

Beror till stor del av att jag inte har någon bra multirulle
          Spöet gör minst 50%

Ett shimano Technium är lagom att börja med, ganska snällt och förlåtande samtidigt som det kastar riktigt bra. Priset är inte heller så farligt.
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-07-01, 20:42.

Kommentera

Jag kan varmt rekommendera Shimano Core 101MG till riktigt lätt fiske, om du inte fiskar i saltvatten. Annars gör Curado 101D jobbet riktigt bra också, men Core är klart bättre.
            Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

0-15 gram är ett ganska stort viktspann när det gäller riktigt lätt fiske, mycket större än vad 30-45 gram är och jag tror att det är få multirullar som kastar en 2 grams spinnare riktigt bra Men i spannet 7-15 gram tycker jag att Mörrum 1600, Amb 2500/1500 och Curado 50e funkar riktigt bra. Även Shimano Citica 200e/Amb SM3000c funkar riktigt bra med rätt beten runt 10 gram. Vilket drag man använder gör enorm skillnad. En 10 grams Wippspinnare är ex väldigt kompakt och går att kasta riktigt långt med enkelhet med ovan nämnda rullar! Sen får man inte glömma bort spöt i sammanhanget!
              Senast ändrad av Hippo; 2012-07-02, 07:12.

Kommentera

Detta är ett intressant ämne såklart.
                Som Jag ser Hippo har redan "touchat" lite punkter som jag tänkte gå igenom lite grann.

Jag brukar klassa multirullar för det lättare fiske på lite olika sätt. Jag brukar köpa rullar från de tre stora, så jag har dålig koll på andra tillverkare.

Fösta grupp är dessa rullar som klarar att kasta bra under 3 gram och Daiwa dominerar i detta område med flest rullar t. ex:
                Pixy, Pixilla, Presso, TD-Itö, TD-Z, Alphas Type R,osv. Shimano har en del bra rullar oxå som kan klara 3 grams beten galant: Calcutta Conquest 50/50s/50 DC, cardiff 50 DC, Scorpion XT, Chronarch 51 mg.
                Curado 51E, core 51 och Curado 101D är kapabla att göra det oxå, men då krävs lite förbättringar och dessa rullar är mer åt 4 grams rullar hållet.

Många av rullarna som klarar att kasta 3 gram klarar 5 gram lika bra om inte bättre. Nackdelen är att de kastar sämre och sämre om man jämför med andra rullar när betesvikter ökar och många av dessa rullar är inte ens byggda för att klara 20 gram beten och uppåt.

Nästa grupp är 5 gram och uppåt och här finns väldigt många rullar som klarar dessa vikter galant. Förutom de flesta i gruppen innan då har man följande:
                Daiwa: Alphas, type F, Sol.
                Shimano: Core 51MG, Calcutta Conquest / TE 100/ 100DC och deras JDM varianter.
                ABU: 1500/1600 (trim), 2500 (trim) , revo mgx, revo premier, många mörrum varianter, vissa 4500 med extra prylar, osv.

From 5 gram och uppåt , då har spolarnas diameter blivit större vilket betyder att om man kastar typ 15 eller 20 grams beten med dessa rullar, då kommer man verkligen långt.

Sen kommer gruppen från 7 gram och uppåt och listan här är så stor så att den kommer inte att få plats här.

Att kunna kasta lätta beten med en multirulle och dessutom kunna kasta långt är något som många drömmer om, frågan är om man behöver det för att kunna lyckas med fisket. Det finns många fisktekniker som man kan utöva utan att behöva kasta en wobbler, alt en spinnare på 4 gram och fånga samma fiskarter och storlekar.

Spöt är en viktig del i det hela, framför allt om man vill kasta beten under 5 gram. Jag brukar säga att så länge man hittar ett spö som kan laddas bra med de betesvikterna man hade tänkt att fiska med, då fungerar det, framför allt om rullen kan göra jobbet, vilket är viktigaste. Med andra ord, men spöt kan man fuska lite med.

Häls /T

PS: Jag har förmodligen glömt några rullar, men sånt är livet.
                Senast ändrad av tonyex; 2015-06-26, 11:06.

Kommentera

Tonyex du verkar ju ha sjukt bra koll på det här. Skulle inte du kunna rekommendera vad du anser är en prisvärd rulle som klarar av beten med vikt på 5-6g och uppåt en liten bit. Samt ett spö som passar bra till den rullen.

Vet att ordet prisvärd är relativt men iaf jag har inte ekonomin just nu att lägga ut 2500kr på en revo mgx t,ex.

Kommentera

Ursprungligen postat av john.ohrberg Visa inlägg
                    ... Skulle inte du kunna rekommendera vad du anser är en prisvärd rulle som klarar av beten med vikt på 5-6g och uppåt en liten bit. Samt ett spö som passar bra till den rullen. .....
                    Spontant säger jag en curado 101d alt curado 51E/ chronarch 51E även revo premier 2012. Dessa rullar är mkt prisvärda. Som jag har skrivit tidigare, det finns andra rullar som kastar bättre dessa beten, men då kostar de lite mer alt vissa av de rullarna är svårare att hitta (i bra skick) som t. ex: ABU 1500/1600/2500 och vissa Mörrum.
                    Spöt jag kan rekommendera finns på Lundgrens och är ett st croix Premier upp till 21 gram. Har faktiskt lite sämre koll på andra spö-märken nuförtiden än vad jag hade för några år sedan. Det som är värt att nämna är att St Croix spöna är lite styvare än konkurrenterna.

Häls /T

Kommentera

Tack så mycket! Ska kolla upp dom rullarna.

PS: sorry att jag lånade tråden lite men det var iaf relevant med topic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      272 906 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13