Storlek på haspelrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storlek på haspelrulle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av A.Borre
    Kanske en bagatell, men är det inte mycket enklare att byta spole om man har bakbroms? Eller har finare rullar någon bättre metod än min billiga Okumarulle, där man får skruva av bromsknappen (rätt många varv!). Jag använder mina två spolar på den större rullen (Okuma Tamoka) ganska mycket, flätlina för vanligt fiske, och nylonlina när jag kastmetar. Så jag tycker det är smidigt att snabbt kunna byta. Vad tycker ni proffs angående det?
    Jo, det är mycket enklare med en bakbromsad rulle. Och eftersom undertecknad ibland är lite smått förvirrad, så får jag helt enkelt skruva ett antal varv när jag missat att fälla bort bygeln vid hopmontering av spö och rulle.

    Men med tanke på att det är enklare än att dra igenom linan i spöringarna, så känns det inte så jobbigt. Även om jag skulle behöva byta spole med jämna mellanrum.

    I bekanskapskretsen så är det ca 50/50 som kör frabromsat resp bakbromsat. Dom tekniska fördelarna fördelarna/nackdelarna finns nog redan nämnda. Men det viktigaste är att du tycker om rullen. Och om inte ekonomin är allt för mycket i vägen, snåla inte in på den sista pengen om du väljer mellan två prisklasser, då kommer du nog att ångra dig.

    /D

    Kommentera


    • #12
      Jomen CDan... jag byter nog rätt ofta en eller ett par gånger under en fiskedag! Jag brukar ofta börja med att spinna några timmar för att sen gå över till lite kastmete medan jag dricker kaffe. O när inte metet (heller...) ger någon fisk går jag ofta tillbaka till att spinna... Ta inte det här fel, jag uppskattar och respekterar dina synpunkter mycket!

      Ja, ja, alla dessa val... inte lätt!

      och smaken är ju som delad.

      Tackar för alla tips! jag måste nog tänka en stund...

      Kommentera


      • #13
        Det har inte tatt illa upp. Tvärtom, jag var rädd att det var du som kanske blev "sur" av det som jag skrev. Tyvärr, sitter jag hemma och hårdpluggar och då humöret och inspirationen är inte alltid på topp.

        I den situationen som du beskriver har jag med mig flera rullar avsätta varje för sitt ändamål. Jag tar en eller två rullar mkt sällan. För det mesta har jag över 4 rullar med. Och dessutom ganska ofta reserv spolar också. Som regeln har jag spöna riggade hemifrån: jag behöver bara fiska med rätt kombination spö och rulle. Jag byter spole på fiskeplatsen väldigt sällan.

        Och en gång till: jag väljer alltid frambromsad. Jag har bara en bakbromsad rulle. Jag upplever den som "svaig" i sin bromsning, eller kanske "ryckig". Den rulle använde jag bara 2-3 gånger. Jag tycker helt enkelt inte om den. Plus att en frambromsad rulle blir kortare och smidigare. Och kanske lättare än samma modell men bakbromsad variant. Jag vet inte.
        Tight lines!
        CDan

        Proffs på att lära masken att simma.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av CDan
          Det har inte tatt illa upp. Tvärtom, jag var rädd att det var du som kanske blev "sur" av det som jag skrev. Tyvärr, sitter jag hemma och hårdpluggar och då humöret och inspirationen är inte alltid på topp.

          I den situationen som du beskriver har jag med mig flera rullar avsätta varje för sitt ändamål. Jag tar en eller två rullar mkt sällan. För det mesta har jag över 4 rullar med. Och dessutom ganska ofta reserv spolar också. Som regeln har jag spöna riggade hemifrån: jag behöver bara fiska med rätt kombination spö och rulle. Jag byter spole på fiskeplatsen väldigt sällan.

          Och en gång till: jag väljer alltid frambromsad. Jag har bara en bakbromsad rulle. Jag upplever den som "svaig" i sin bromsning, eller kanske "ryckig". Den rulle använde jag bara 2-3 gånger. Jag tycker helt enkelt inte om den. Plus att en frambromsad rulle blir kortare och smidigare. Och kanske lättare än samma modell men bakbromsad variant. Jag vet inte.
          Nä nä! Här blir vi inte sura inte! blev tvungen att jobba lite bara

          jag lutar nog lite mot bakbroms trots allt, men du har fått mig o tänka efter ordentligt. Kanske jag måste prova någon större frambromsad rulle. jag har lite tid till o bestämma mig, har ingen resa bokad förrän i februari. Tänkte passa på att köpa åtminstone rulle när ja ändå är i usa. Men spö kanske ja köper här - verkar inte vara riktigt samma utbud i usa. andra fiskar där kanske?

          tack för alla era tip

          Kommentera


          • #15
            En frambromsad ser smäcker ut när den är så kort. Plus att byter du spole får du "nya" bromsskivor. Alltså det är inte hela tiden samma bromskivor som slits. Plus att dem är större i diametern, alltså bättre broms (för det mesta).

            För mig även designen är bättre. En bakbromsad tycker jag att den blir lite klumpigare pga den är något längre. Jag vet inte. Rex Hunt, tex, använder bara frambromsad och alla i sin serie, för den delen (så mkt som jag kollade efter detta).

            Jag kan komma med många argument men för mig det är snack också om en inställning. Jag har redan gått igenom den beslutprocessen och jag har valt så.
            Tight lines!
            CDan

            Proffs på att lära masken att simma.

            Kommentera


            • #16
              Tjena testa å tejpa med några varv eltejp längst in på spolen så slipper du lägga på så mycket lina

              Kommentera


              • #17
                Det är en bra tips som jag har gört nån gång. Det blir lite kladdigt när man tar bort tejpen, men det går att rensa bort med nån väska som tar bort sådana rester. Nu för tiden har jag "gammal" nylonlina som jag spolar i botten (utan att koppla den till den "friska" linan). Alltså använder jag den bara för att "ändra" storlek på spolen, om jag kan säga så.
                Tight lines!
                CDan

                Proffs på att lära masken att simma.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 299 svar
                262 620 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg barnmorskan  
                Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                858 svar
                139 402 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg gaddivar  
                Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                1 031 svar
                193 583 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                7 svar
                2 141 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg billion
                av billion
                 
                Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                79 svar
                12 301 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Torekrok  
                Arbetar...
                X