Hur mycket törs man belasta ett Shimano Beastmaster? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur mycket törs man belasta ett Shimano Beastmaster?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur mycket törs man belasta ett Shimano Beastmaster?

Inhandlade ett Shimano Beastmaster CX 240MH 14-40g, 8' idag och var ute en snabb sväng och provkastade med 35g beten, tog i ganska mycket för att få iväg betet långt och då knakade de lite i spöt, så min fråga är då hur tunga beten man törs kasta utan att förstöra spöt? Säljaren sade att han kunde garantera att det håller för beten upp till 60gram, sanning eller myt vet ja dock inte

Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg
    Inhandlade ett Shimano Beastmaster CX 240MH 14-40g, 8' idag och var ute en snabb sväng och provkastade med 35g beten, tog i ganska mycket för att få iväg betet långt och då knakade de lite i spöt, så min fråga är då hur tunga beten man törs kasta utan att förstöra spöt? Säljaren sade att han kunde garantera att det håller för beten upp till 60gram, sanning eller myt vet ja dock inte
    Med svepande sidokast går det säkert, men Beastmaster är relativt styva spön, så du får ta det försiktigt. Tycker Shimano brukar överklassa sina spön ganska saftigt däremot, deras 240XH till exempel, ska klara 50-100, men det är snarare 40-70, såklart bara min åsikt, finns säkerligen folk som upplever det annorlunda. Har metat gädda med hektosmörtar med 7'-spön som ska klara 10-30 gram, allt handlar om att ta det lite piano och bekanta sig med sin utrustning.

Kommentera

Jag har ett Ron Thompson powerlite IM7 10' 10-45g och har nyligen inhandlat 7 beten, varav 3 överstiger kastvikten på spöet, 4-play (52g), Salmo warrior crank (55g) och en McMio (60g)

Inte hunnit testa dem än då jag fick hem dem igår, jag hoppas ju verkligen att spöet pallar vikten, vore segt annars:/

men man tycker att alla spön borde klara den angivna kastvikten iaf!
      KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
      Gös: 77cm 4,56kg
      Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
      Öring: 500g+
      Röding: 1,03kg 46cm
      Regnbåge: 2.5kg 53cm
      Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Tror inte du skall överbelasta utan hålla dig till maxvikten på det, finns liksom en anledning att den står utskriven.

Har själv ett Technium M och även det ligger väldigt precis, skulle aldrig få för mig att överbelasta det, samma med grabbens beastmaster MH

Kommentera

Ursprungligen postat av Cookie o0 Visa inlägg
          Jag har ett Ron Thompson powerlite IM7 10' 10-45g och har nyligen inhandlat 7 beten, varav 3 överstiger kastvikten på spöet, 4-play (52g), Salmo warrior crank (55g) och en McMio (60g)

Inte hunnit testa dem än då jag fick hem dem igår, jag hoppas ju verkligen att spöet pallar vikten, vore segt annars:/

men man tycker att alla spön borde klara den angivna kastvikten iaf!
          Ledsen men du har köpt helt fel spö till dina beten. Det är inte gjort för att fiska så pass tunga beten.

Samma med TS spö beastmastern. Hade aldrig fått för mig att kasta 60g beten med det spöt heller. Varför inte köpa ett spö som är anpassat för dessa kastvikter om det är vad man vill fiska med :P ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
            Ledsen men du har köpt helt fel spö till dina beten. Det är inte gjort för att fiska så pass tunga beten.

Samma med TS spö beastmastern. Hade aldrig fått för mig att kasta 60g beten med det spöt heller. Varför inte köpa ett spö som är anpassat för dessa kastvikter om det är vad man vill fiska med :P ?
            Nej nej, jag har inte tänkt kasta 60g med det men jag vill i alla fall kunna kasta Zalt beten som väger 35g, och det ska väl inte bara några problem?

Kommentera

Nej nej, jag har inte tänkt kasta 60g med det men jag vill i alla fall kunna kasta Zalt beten som väger 35g, och det ska väl inte bara några problem
              Knakar det vid 35 gr tycker jag du skall reklamera det.
              Kan mycket väl hålla men varför chansa om du har garanti.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Knakar det vid 35 gr tycker jag du skall reklamera det.
                Kan mycket väl hålla men varför chansa om du har garanti.
                Fick som svar att det är vanligt att nya spön knakar i början hehe. Har ju två års garanti på spöt så går det av är de bara in med det.

Kommentera

Att det knakade i spöt första gången det användes är fullt normalt, inget att oroa sig för, det är bara lacken som ger med sig.

Kommentera

Shimano är bra grejer. Har en äldre version av Catana 20-50g och dänger iväg Westins Jätte 23cm 101g(!) om jag bara har lite lugnare kastteknik. Beten i 40-60g-klassen kastas som skott till världens ände. Därefter minskar längden men det går. Spöt är oknäckbart
                    Min hemsida för Nettel-Laken!
                    http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
                    http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar