Hjälp med ny uppsättning av drag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med ny uppsättning av drag?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med ny uppsättning av drag?

Hej!

Jag har nu en uppsättning med cirkus 10 drag. 2 wobbler, 2 spinnare, 4 skeddrag och 2 kustdrag. Dom börjar bli gamla och rostiga så jag har bestämt mig för att inskaffa mig en nyd arsenal med kanske sammanlagt 6 stycken nya drag
    Har redan inskaffat mig en atom 20g och en Utö 25g på senaste.

Vad är det viktigaste? Hur många Wobbler? Vilka Wobbler? osv... Vilka Spinnare?

Jag använder ett 8 fotsspö 5-30 g med haspelrulle och fiskar i insjöar i östergötland mest efter aborre, gädda, asp och Id.

JÄTTE Tacksam för svar! / MVH Måns

Jag skulle då satsa på jiggar i olika storlek.. Effektivt på både abborre, gädda o gös
    Spinnare också självfallet
    Ut på tur, ALDRIG sur

Kommentera

MatteG´s SuperDuperSpinnar-kit deluxe för Abbore/Gädda

1 Mörumspinnare 18gr (koppar)
      1 Atom (svart eller silver eller blåsilver ),
      1 Reflex 7gr (röd med svart sked)
      1 Myrans, Mira 15gr,
      1 Vibrax size 4 10gr (Silver)
      1 pig spinnerbait junior 40gr (kanske finns lättare, silver och blått)

Wobbler e jag dock sämre på.. kanske en Rapala orginal (sjunkande eller flytande) 7-9cm?? (Silver??) Här tror jag det finns många experter som kan komma med bra tips

Kommentera

1. Bomber 15a
        2. Boyah spinnerbait
        3. Abu reflex spinnare
        4. Blue fox buzzer
        5. Sebile magic swimmer soft
        6. Heddon zara spook/super spook

Buzzern o spooken är helt klart roligast att fiska med då man ser huggen. Spooken kan va lite knepig i början innan man får in rätta takten med litet ryck sen slack osv.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Om jag skulle välja 3 drag för abborre och 3 drag för gädda så skulle det nog bli: (som går att kasta med ditt spö)

Abborre:
          1. SG Rotex 8g spinnare Firetiger.
          2. Vibrax spinnare 8g FireTiger
          3. Relax Ripper Kopyto 7,5 cm Färg gul/svart. (Jigg)

Gädda:

1. Rapala Husky Jerk 13cm Glas Perch.
          2. Bomber B15A SAL39
          3. Relax Ripper Kopyto 15 cm Gul/vit (jigg)

Kommentera

Om jag var du skulle jag köpa en Abu Garcia Reflex spinnare, på det får du både gädda och abborre. Sällan att man åker hem utan att ha fått något på spinnaren

Kommentera

Jag skulle se till att det totala antalet olika drag är lågt. kanske 10 st.

Satsa i stället på fler färger eller olika storlekar på de drag du redan har och gillar. De rostiga kan du byta krokar och fjäderringar på samt ev fräscha upp dem.

När du ska köpa ett helt nytt drag, gör det utifrån ett syfte. Fundera på vilken typ av bete du behöver, vilka egenskaper du vill att det ska ha. Sedan inskaffar du ett nytt drag.

Jag tror att ju färre olika typer man har (inom rimliga gränser) och ju mer man fiskar dem och lär sig hur de fungerar. Destå bättre blir man på att fiska och destå mer användning får man av sina redan befintliga beten.
              Men för många beten är det lätt att missa skogen för alla träd!

Men ett tips utifrån vad du nu verkar ha, om du behöver något nytt, är att införskaffa en jigg. Det tror jag kan bli ett bra komplement till dina befintliga beten.
              Senast ändrad av robertn; 2012-08-14, 21:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg
                När du ska köpa ett helt nytt drag, gör det utifrån ett syfte. Fundera på vilken typ av bete du behöver, vilka egenskaper du vill att det ska ha. Sedan inskaffar du ett nytt drag.
                Instämmer helt och hållet. Varje gång jag köper ett drag så tänker jag; hur djupt är det på de fiskeplatser jag har mer eller mindre regelbunden tillgång till? Vilka arter är jag ute efter? o.s.v.

Med det sagt så vill jag å det bestämdaste hävda att ingen borde ge sig ut på gäddfiske utan en Blue Fox Buzzer. Har haft en sen 2009 och använt väldigt mycket, den funkar att kasta in i vass utan att bli av med den. Dess baksida är att om man har en i lådan så måste man vara fruktansvärt disciplinerad. Låt mig utveckla; Buzzerfiske på grunt vatten bland vegetation är i alla fall för mig den metod som har bäst hugg/kast ratio. Det finns dock en hake, det är även den metod som ger minst snittstorlek på gäddorna. Om nya pb'n är det allena saliggörande, och du är "odisciplinerad" och lättdistraherad så ska du inte skaffa en. Om nya pb'n är det allena saliggörande, men du är disciplinerad och kan motstå frestelsen att jaga smågäddor i vassen så för all del, skaffa en. Om du tycker det är kul att se gäddor, även di små, försöka upphäva tyngdlagen, så ska du definitivt skaffa en.
                All you need is Lubb.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                272 514 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist