Hjälp eftersökes efter långt uppehåll - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp eftersökes efter långt uppehåll

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp eftersökes efter långt uppehåll

Hejsan alla glada fiskare.

Oj det var inte igår man var ute och fiskade, var nog strax 4 år sedan tiden går alltför fort. Så jag tänkte dra igång fisket igen. Tittade lite på min utrustning och tänkte köpa nytt allt ihop. Man är ju prylfreak som i allt annat
    Hur som helst så tänkte jag fråga lite hjälp angående vad jag skall köpa för mitt fiske. Kan börja med att spinn/jerk set jag är ute efter.

Fiskeset nr 1 - Spinn/jerk
    Ja, är ute efter ett stabilt och fint spinn/jerkspö som klarar lite tyngre beten vill kunna kasta de där stora gummibetena alien tror jag de heter (bulldawgs) liknande drag. Vill även ha möjlighet att kunna ta lite lättare jerkbaits buster jerk eller så. Är denna kombo möjligt? Sen har jag funderat på vilken rulle & lina man skall ha i dagsläget. Jag har ganska små händer så jag kommer nog inte kunna hålla runt om en jättestor multirulle. Finns det lite mindre alternativ, lowprofile stucket? Skall nog gå bra med vanlig också men om det finns någon lowprofile rulle som klarar denna typen utav fiske tveka inte att länka =) Sen skulle jag gärna vilja ha ett spö med split grip, vet inte varför men tycker det ser riktigt fint ut. Kanske fallit för en designtyp. Prisklass spö, lina inkl rulle max 5000kr

Fiskeset nr 2 - Lättare spinnfiske
    Andra fiskesetet jag är ute efter är ett lättare spinnfiskeset som lämpar sig för ganska mycket allround. Abborre, gädda, öring, lax gös etc. Har ingen direkt aning om vilka märken som gäller då jag varit ute ur fiskevärlden så länge. Föredrar en lågprofil multirulle framför en haspel om det fungerar för detta fiske? Vet inte riktigt. Men vill kunna kasta lite jiggar, spinnare & vanliga normal wobblers. Prisklass 4-5000kr

Ber om ursäkt om det blev lite grötigt nu, märkte att det var en del text som skrevs Men hoppas att jag gjort mig tydlig om vad jag eftersöker. En sista sak köpte mig häromdagen en Berkley fiskeväska då jag tyckte det verkade väldigt smidigt att köra med lite mindre betesaskar än en jättestor fiskelåda. Har ni några rekommendationer för jerklådor/några som klarar lite större och bredare drag till denna väska? Samt vilka drag är ett måste för spinnfiskaren idag?

P.S Glömde även skriva att jag söker vänstervevade rullar.

Tack på förhand uppskattar all hjälp man kan få.

Mvh Lars

Länk till väskan http://www.discountfishingsupplies.c...tackle_bag.jpg

Bra med en så detaljerad beskrivning av vad du söker måste jag säga först och främst.

Var bara en sak som slog mig lite och det är att det kan bli ett problem att hitta ett bra spö som fungerar bra med jerk och vanligt spinnfiske. Ett jerk spö ska ju vara kort och ganska styvt och till vanligt spinn vill man, iaf jag, ha ett lite längre spö för att få bättre kastlängd samt bättre känsla vid drillning av fisken.

Nu utgår ju jag bara från mina erfarenheter och tankar och är absolut ingen expert alls.

När det kommer till rullar så är jag inte till så stor nytta eftersom jag är helt såld på ambassadeur's traditionella och kan inte ett piss om lågprofil tyvärr.

Som tur är finns det gott om folk här på forumet som är duktiga och vet vad dom pratar om så dom kommer garanterat att rekommendera några grymma combo's till dig

Lycka till och kul att du vill ta upp fiskandet igen!

Kommentera

Tack för så snabbt svar. Angående spinnfiske så räknar jag jerkbait som en typ utav spinnfiske, men jag kanske misstar mig?

Mvh

Kommentera

Kör på ett relativt långt jerkspö som du kan spinnfiska med. Således en längd om 7-7'6". Kastvikt upp till 150 eller 200 gram bör duga att kasta busters med också. Rulle en Revo Toro HS (lågprofil), klarar garanterat dina önskemål. Lina är en smaksak och du kommer nog inte få ett vettigt svar gällande detta men en diameter om 0,32 - 0,36 är standard.

Kommentera

Daiwa luna verisate 7,6 har en kastvikt på 130-170 klarar mer dvs bulldawgs.
          Revotoro 51hs (lågprofilare).. Kolla sportfiskeprylar tror de har den kombon till ett förmånligt pris.

Lycka till !
          Ut på tur, ALDRIG sur

Kommentera

Du kan även köpa dig en ut trimmad rulle som lämpar sig för småbeten också, lättare att kasta om du är inne på multirulle
            Ut på tur, ALDRIG sur

Kommentera

Lutar åt det här spöt + rulle, vad tror ni om det? Tänkte ta heavy. extra heavy känns för grovt?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              274 077 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13