När linan går av vid utkast... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När linan går av vid utkast...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När linan går av vid utkast...

Jag har funderat på det här, men antar att svaret är solklart... vi får se.

Om vi säger att man har en tjock lina runt 0,35mm som i knuten klarar 25 kg i dragstyrka. På det sitter det en wire som håller för 15-20kg i knuten/hylsan. Vad går av först vid bakslaget? Vill inte använda wire som tål mindre än linan...

Jag tror att en wire som har "dragstyrka" 15kg klår en flätlina med styrka på 25 ganska lätt vid bakslag i och med att wiren klarar chocken bättre, men man vet aldrig vart gränsen går

Tack för mig, hej!

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
    Jag har funderat på det här, men antar att svaret är solklart... vi får se.

Om vi säger att man har en tjock lina runt 0,35mm som i knuten klarar 25 kg i dragstyrka. På det sitter det en wire som håller för 15-20kg i knuten/hylsan. Vad går av först vid bakslaget? Vill inte använda wire som tål mindre än linan...

Jag tror att en wire som har "dragstyrka" 15kg klår en flätlina med styrka på 25 ganska lätt vid bakslag i och med att wiren klarar chocken bättre, men man vet aldrig vart gränsen går

Tack för mig, hej!
    Hej Denzar;

Att linan går av när du kastar har nog varken med linans tjocklek, dragstyrka eller wiretafsens brottstyrka att göra. Om inte spööglorna och toppöglan är spåriga och slitna kan du börja med att spola på flätlinan hårdare på din multirulle och sedan dra åt den mekaniska bromsen lite hårdare tills du slipper oönskade linresningar, tvärstopp, backslag och i underliggande linlager nerpressad lina....

Kastträning och åter kastträning samt rätt inställd mekanisk broms löser dina problem.

Övning ger färdighet!

Old Firehand

Kommentera

Hej Gamla eldhanden.

Det har faktiskt bara hänt en gång att jag kastat bort ett drag på grund utav bakslag.
      0,32 lina på sprillans grejer med ett drag över 100 gram och ett dåligt tidigare kast

Jag vet dock att efter 0,32-0,38mm i lintjocklek så minimerar man risken för att kasta bort draget ifall man varit lite klantig innan.

Därav undrar jag om en tafsknut tål mer "chockpåfrestning" än flätlina.

Har nämligen wire som klarar 15kg men lina som tål snäppet mer, värdelöst med så tjock lina om det går av vid tafsen..

Hur var det nu, ingen kedja är starkare än sin svagaste länk

Kommentera

Förstår hur du tänker men samtidigt är jag lite förvånad över att du (eventuellt) hellre vill att linan brister än att endast tafsen brister. Om linan brister vill man ju dels ha så mkt utrustning som möjligt kvar, dvs flätlina i det här fallet och att fisken får simma vidare med så lite material som möjligt. Dvs brister ståltafsen så behöver inte fisken simma runt med i värsta fall ett par meter lina som kan fastna i saker.

Jag måste erkänna att jag aldrig relaterat brottstyrkan på just stålwire till linan när jag själv fiskat så det är inte så att jag själv tänkt på saken däremot faller det för mig naturligt att man hellre skulle vilja att tafsen brast än linan vid ett "worst case scenario" Så tänker jag vid annat fiske iallaf där tafsen skall gå av hellre än huvudlinan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
          Hej Gamla eldhanden.

Det har faktiskt bara hänt en gång att jag kastat bort ett drag på grund utav bakslag.
          0,32 lina på sprillans grejer med ett drag över 100 gram och ett dåligt tidigare kast

Jag vet dock att efter 0,32-0,38mm i lintjocklek så minimerar man risken för att kasta bort draget ifall man varit lite klantig innan.

Därav undrar jag om en tafsknut tål mer "chockpåfrestning" än flätlina.Har nämligen wire som klarar 15kg men lina som tål snäppet mer, värdelöst med så tjock lina om det går av vid tafsen..

Hur var det nu, ingen kedja är starkare än sin svagaste länk
          Hej Denzar;

Enklaste sättet att få reda på om tafsknuten tål hårdare ryck än vad flätlinan gör är att knyta fast tafsen i ett rep som i sin tur är knutet i en stolpe eller ett träd. Sedan är det bara för dig att rycka och rycka tills något brister. Rycker du 15 gånger och tafsen går av fler gånger än flätlinan har du själv både fått svar och egen statistik på din fråga....

Har du fler frågor försöker jag eller min son på bilden nedan hjälpa dig med dem så gott vi kan.....

Old Firehand

Kommentera

Vet inte om jag begriper frågeställningen helt och fullt...men varför inte knyta 5 - 10 riggar, hänga upp i takbalk i garaget med något tungt upprullat i ena änden och skicka det tunga i golvet och se vad som brister.

Med resultatet bör du ha en någorlunda bild över vad som brister i kedjan då materialet är "fräscht".

Sen är det "bara" att ta med erfarenheten ut till sjön och leva i tron att du gjort vad du kunnat för att hantera allt det där som "stör" (måndags ex av material,kinkad vajer, skavd lina, dålig knut/crimpning, kassa tidigare kast etc...)

Kommentera

Hm det här var svårare än jag trodde :-)
              Någon som fiskar med tafs som har halva eller samma brottstyrka som linan och vid bakslag så går ändå linan av?

Tafsar verkar vara klassade vad dom tål minst medans på linor vad dom tål mest...

Kom bara och tänka på det när jag skulle på med en tunnare tafs på tungspinnspöt. 16kg dragstyrka medans linan höll mer.

Kommentera

Du har för lite att göra Denzar...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Hehe snarare för mycket

Förstår inte att andra inte tänker på det, men allt annat övertänks det på!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  280 307 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40