oljelucka mängd på revotoro 51 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

oljelucka mängd på revotoro 51

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• oljelucka mängd på revotoro 51

Hej
    man får ju med en oljeflaska och det finns servicelucka där man kan hälla in olja i.
    Hur mycket och hur ofta ska man tillsätta olja ? antal droppar ca ? hur ofta?

Brukar tillsätta 3droppar olja på linspridaren och 5droppar i luckan var 5e pass nu
    Rullen funkar kanon men jag undrar hur ni andra gör ?
    vänliga hälsningar

Sprid kunskapen om nyttan av återutsättning av stor gädda samt lämplig utrustning och teknik för god behandling av fisken.

Du ska inte använda olja där, använd rullfett. Oljan är för evighetsskruven i linspridaren o lite annat. En tumregel med vissa undantag är att drev ska ha fett och allt som ska snurra snabbt..olja. Finns en del trådar här på forumet med galanta beskrivningar om rullservice

Kommentera

Låter logiskt, blir handla rullfett och läsa lite rullservice beskrivningar
      vänliga hälsningar

Sprid kunskapen om nyttan av återutsättning av stor gädda samt lämplig utrustning och teknik för god behandling av fisken.

Kommentera

Mooki här på forumet har skrivit ett par väldigt ingående artiklar..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
          Du ska inte använda olja där, använd rullfett. Oljan är för evighetsskruven i linspridaren o lite annat. En tumregel med vissa undantag är att drev ska ha fett och allt som ska snurra snabbt..olja. Finns en del trådar här på forumet med galanta beskrivningar om rullservice
          Intressant. För till mig sades det att jag inte skulle använda fett då det binder smuts, det gör inte olja.

Kommentera

Om man ska fetta tycker jag man ska montera sönder rullen och tvätta bort det gamla fettet först, att bara fylla på brukar sluta med en tjock svart sörja.

Själv oljar jag hellre några gånger extra i stället för att kladda med fett...

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
              Intressant. För till mig sades det att jag inte skulle använda fett då det binder smuts, det gör inte olja.
              ..man brukar säga att fett inte ska användas i evighetsskruven då det lätt drar åt sig smuts. Dreven är ju skyddade på insidan av rullen. Mansson har rätt i att det är bättre o skruva isär och rengöra/smörja. Men känns det "ovant" så funkar säkert en lätt infettning via luckan..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              274 219 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13