Ett tips till leverantörerna av fiskeredskap! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett tips till leverantörerna av fiskeredskap!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vad jag försöker säga är att skulle det funka, så skulle ju varenda affär bara ha de spön du vill ha, men jag tror inte det går. Tvivlar på att dom kan få ner priserna så mycket att det skulle bli nån handel. Du som jag vet att handlare redan idag säljer varor under rekomenderat pris.

Visst, titta in på en amerikansk sida med spön för allsköns olika fiskarter är som den bästa porrfilmen, men men, markanden. många gånger kan vara som en dålig p-rulle från DDR.

Kommentera

Jag tror inte på något sätt att marknaden är lika stor som för gäddfiske prylar men jag tror att det finns en marknad.
      http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Sedan är det väl en sak till som spelar in här: Ni pratar ju om spinnspön (alltså sådana avsedda för multiplikatorrullar) för lättare fiske efter typ abborre och havsöring. Men grejen är att detta nog får räknas som ett särintresse sett till antalet utövare. Jag har förstås ingen exakt statistik men skulle tippa på att ca 80% av svenska sportfiskare använder haspelrulle till fiske efter havsöring och för abborre kanske det handlar om 90%, och därav spöutbudet. Kanske fler hade efterfrågat spinnspön för den här sortens fiske om inte multirullarna som krävs därtill hade varit så förbaskat dyra?

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
          Jag tror inte på något sätt att marknaden är lika stor som för gäddfiske prylar men jag tror att det finns en marknad.
          Men om det fanns en marknad för spön gjorda av St Croix som exempel för Abborre, Gös, osv, så skulle väl dom redan finnas i överflöd på marknaden? Och uppenbart så verkar ju inte marknaden finnas då spöna ( vad jag vet i alla fall ) ej går att få tag i.

Sverige må ha många fiskare, men jag tror inte Sverige har sååå många sportfiskare såsom dom har i nordamerika, därav Sverige är en liten marknad. Marginalerna borde vara små. Bara spekulerar. Kan inte se nån annan anledning till varför inte alla dessa spön finns.

Om jag drev sprotfiskebutik och visste att det fanns en markand, så skulle jag ta in allt jag kunde sälja, men uppenbart så går det ju ej. och för den delen skulle du våga satsa?? Dra hit en mass handgjorda spön från USA som endast ett fåtal personer har kunskap eller för den delen intresse av?

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
            Sedan är det väl en sak till som spelar in här: Ni pratar ju om spinnspön (alltså sådana avsedda för multiplikatorrullar) för lättare fiske efter typ abborre och havsöring. Men grejen är att detta nog får räknas som ett särintresse sett till antalet utövare. Jag har förstås ingen exakt statistik men skulle tippa på att ca 80% av svenska sportfiskare använder haspelrulle till fiske efter havsöring och för abborre kanske det handlar om 90%, och därav spöutbudet. Kanske fler hade efterfrågat spinnspön för den här sortens fiske om inte multirullarna som krävs därtill hade varit så förbaskat dyra?
            Är ju det jag försöker att poängtera ut. Den typiska fiskaren är ju grannen som köper ett kit och åker en varm julidag och fiskar borre till kvällsgrillen. Han lägger nog inga 1000 lappar på spön. Har får nog infarkt när han bara ser priset vad en sketen liten spinnare kostar idag.

Kommentera

Det finns dom som gör detta redan idag men i ganska liten skala och gör det bra eftersom dom nästan alltid är slut. Och dessa spön kostar runt 2000kr om fler kunde göra det kanske som du sa priserna gå ner! Eller åtminstånde ge ett bättre utbud.
              http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
                Det finns dom som gör detta redan idag men i ganska liten skala och gör det bra eftersom dom nästan alltid är slut. Och dessa spön kostar runt 2000kr om fler kunde göra det kanske som du sa priserna gå ner! Eller åtminstånde ge ett bättre utbud.
                Ja, men vem ska börja ta in dyra spön då? Det är ju en stor risk att ingen följer på, handlaren blir stående med ett stort lager dyra spön som han måste rea ut för att täcka uppköpet.

Det måste bli samma effekt som jerk blev i början när det blev hett. Med andra ord, du måste ha grejerna för att överleva. Men hur många står inte idag med en 10 år gamla jerkspön och beten?
                Senast ändrad av poppers man; 2012-10-01, 23:07.

Kommentera

Allt grundar ju i vad många påpekat. Stor efterfrågan = pressade priser och många alternativ. Liten efterfrågan = höga priser och för riskabelt att ha hemma på hyllan. I dom flesta butiker kan man ju be dom beställa hem just det spöt man vill ha men då kostar det ju. Plus att man får inte klämma och känna på spöt man är intresserad av.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Tyvärr , där har du lite fel.
                    Det är faktiskt så att de flesta seriösa spötillverkare har modeller som täcker det mesta och inte bara gäddfisket. För att inte göra en kort historia långt, då ska du få två länkar. Vi tar först st croix t. ex.
                    1) http://stcroixrods.com/category/freshwater
                    Bara här under finns det spön så det räcker för att täcka de mesta och priserna varierar lite på hur deluxe komponenter och eller material vill man ha på sina spön. Det finns andra sektioner oxå, kolla under saltwater , om du har tid.

2) http://www.tacklewarehouse.com/rodcast.html
                    Denna amerikanska sida är välkänd här hemma för att många jag känner har köpt produkter därifrån någon gång. Jag måste säga att deras spöutbud är imponerande, framför allt för spöna under 50g.

Häls /T
                    Å andra sidan är ju St Croix ett amerikanskt (?) varumärke och i USA är tex Bassfisket hur stort som helst så det går inte riktigt jämföra marknaden

Leverantörerna håller ju sällan all utrustning som finns inom ett varumärke utan plockar ut det som de tror går att sälja bra inom sin region. Annars får de hålla lager på sådant som kanske inte säljer alls.

Det är pga bassfisket som lågprofilmarknaden blivit så stor.

Kommentera

Tycker många glömt en sak. Vad säger att handlarna måste ha allt hemma? Det kan faktiskt bli beställnings varor.. Skulle inte vara några större problem för grossisterna att ha ett litet lager hemma.. Sen är det bara för leverantörerna att lägga in det i sina kataloger så folk vet att det finns..
                      Vet nu att många kommer säga att de gärna vill känna på spöna först.. Tycker personligen att stå och vifta på ett spö i butik inte säger något om hur det är.. Först när man börjar fiska med dem som de vaknar till liv.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13