Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • lausvik
    replied
    Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Inspirerad av några av dina tidigare inlägg kanske jag dammar av min gamla cardinal 66X och kör lite retrofiske....min ABU 333 som jag fick när jag fyllde 10 skulle dock behöva en service för att få ordning på bygelfällningen....kanske ¨går att ordna om man skruvar isär och kollar....
    Antar att 333:an tjuvfäller? Dessvärre ett notoriskt problem (konstruktionsfel) på den modellen. Fiskade själv med en i många år. Den rullen finns ingen anledning (annat än nostalgiskäl) att använda med Cardinalen är en arbetshäst som fungerar i detta och andra avseenden.

    Lämna en kommentar:


  • Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Såg att en oanvänd Cardinal 44 (i originalkartong) gick för 260 kr på Tradera. En i bra brusskick borde man kunna få för mindre än vad det kostar att spola på sk superlina på en ny haspel (som förmodligen är av jämförelsevis tveksam kvalitet). Detta apropå "bang for the buck".
    Inspirerad av några av dina tidigare inlägg kanske jag dammar av min gamla cardinal 66X och kör lite retrofiske....min ABU 333 som jag fick när jag fyllde 10 skulle dock behöva en service för att få ordning på bygelfällningen....kanske ¨går att ordna om man skruvar isär och kollar....

    Lämna en kommentar:


  • lausvik
    replied
    Såg att en oanvänd Cardinal 44 (i originalkartong) gick för 260 kr på Tradera. En i bra brusskick borde man kunna få för mindre än vad det kostar att spola på sk superlina på en ny haspel (som förmodligen är av jämförelsevis tveksam kvalitet). Detta apropå "bang for the buck".

    Lämna en kommentar:


  • Silverbågen
    replied
    Efter många turer gick de skeva Rarenium rullarna tillbaka med posten igår....generalagenten Normark i Danmark hade slut i lager och väntade nya leveranser först i slutet av januari...skall bli intressant att se om det går att få fram justa rullar då

    Nu funkar dock Technium rullen utmärkt och har dessutom fortsatt att leverera silver sen den togs i bruk...så vet inte om det blir nån ny till våren oavsett

    Lämna en kommentar:


  • Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av timon fisk Visa inlägg
    Tror inte denna jag fick tag i e skev. Inte vad jag känner o ser iallafall. Men har beslutsångest om stx eller techniumen som du lovordar. Kommer att beställa ikväll så vi får se. Trivs du med speeden? Grymt vilka små snärta kast den kan.
    Spöt menar du? Jodå, grymt skönt....har ett 10-30 g och funderar på att komplettera med ett 15-40 g för de lite tyngre kustwobblerna...

    Lämna en kommentar:


  • timon fisk
    replied
    Tror inte denna jag fick tag i e skev. Inte vad jag känner o ser iallafall. Men har beslutsångest om stx eller techniumen som du lovordar. Kommer att beställa ikväll så vi får se. Trivs du med speeden? Grymt vilka små snärta kast den kan.

    Lämna en kommentar:


  • Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av timon fisk Visa inlägg
    Har precis inhandlat en stradic c14 som jag har till speedmastern . Väldigt nöjd, mjukt och funkar tillsammans perfekt. Nu har jag också köpt ett berkley chili 10' som jag har en abu 300 på. Väldigt imponerande spö, kastar så låååångt, behövs där jag bor. Får bara nämna att cardinalen är en väldigt prisvärd rulle. Shimanon är så mycket mjukare, välbyggd och snygg men abu kostar ju inte en 1/3 och funkar bra. Men,men, pryltokig som få måste jag låta chilin få nåt nytt, kollat technium (1000:-) på huntyard, och aernos (1300), sorön stx (900) på youfish. Nån som vill dela med sig om nåt? Timon fisk
    Efter mina negativa erfarenheter med skeva Ci4 - rullar från Shimano är jag skeptisk till deras olika rullar i det materialet.

    Köpte själv istället en Technium och den har funkat klockrent....jag tyckte t.o.m. att den gick mjukare än de två Rarenium-rullar jag fick från youfish ....så till HuntyardBerras extrapris känns den som ett fynd....rullen har dessutom levererat två havsöringar den gångna veckan...;-)

    Skulle välja Technium före Aernosrullen alla dar i veckan....den är rak och har skönare vevhandtag.

    Mina cardinal 503 Albi är jag också mycket nöjd med och det går att hitta uppföljaren till de rullarna till bra pris för närvarande.

    Sorön STX till det priset tror jag också är ett fynd....har en kompis som har lovordat sin STX

    Lycka till med rullköpet!

    Lämna en kommentar:


  • timon fisk
    replied
    Har precis inhandlat en stradic c14 som jag har till speedmastern . Väldigt nöjd, mjukt och funkar tillsammans perfekt. Nu har jag också köpt ett berkley chili 10' som jag har en abu 300 på. Väldigt imponerande spö, kastar så låååångt, behövs där jag bor. Får bara nämna att cardinalen är en väldigt prisvärd rulle. Shimanon är så mycket mjukare, välbyggd och snygg men abu kostar ju inte en 1/3 och funkar bra. Men,men, pryltokig som få måste jag låta chilin få nåt nytt, kollat technium (1000:-) på huntyard, och aernos (1300), sorön stx (900) på youfish. Nån som vill dela med sig om nåt? Timon fisk

    Lämna en kommentar:


  • Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
    Kanon! Nu vill vi ha fångstrapporter!
    Så var premiärturen med nya spöt och rullen avklarad......med hyggligt resultat

    Click image for larger version

Name:	IMG_1969.jpg
Views:	2
Size:	779,7 KB
ID:	1764914

    2a stoppet, andra kastet small silvret på....2,3 kg...rulle och spö fick med beröm godkänt...skön drillning

    Fisken tog på eget tillverkat drag i "08-färg"

    Click image for larger version

Name:	IMG_1974.jpg
Views:	3
Size:	534,7 KB
ID:	1764915

    Fantastiskt fin dag på sjön som trots fångst höll på att sluta med "katastrof".

    Efter att ha tagit bilden ovan på fångst och spö så packades prylarna in i bilen.....på väg hem plockades dottern upp hos kompisar....väl hemma 2 timmar senare skulle prylarna packas ur bilen....hade haft 4 spön med ut på sjön....när jag kom hem var bara tre spön med hem.....det nya speedmasterspöt med techniumrullen hade blivit kvar i hamnen.....Katastrof!!!!

    Kasta mig in i bilen och körde tillbaka till hamnen.......framme efter mörkrets inbrott ser jag två andra sportfiskare som håller på att packa in prylar i sin bil.....jag hoppar stressad ut och möts av frågan om det var mitt spö de hade hittat och som de var på väg att lämna in på hamnkontoret.......phiew!!!! vilken lättnad.......det finns hopp för mänskligheten trots allt....

    Lämna en kommentar:


  • Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
    Kanon! Nu vill vi ha fångstrapporter!
    ....jag med!!!

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 305 svar
262 992 visningar
0 gillar
Senaste inlägg JontaK
av JontaK
 
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
858 svar
139 460 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 776 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 145 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 337 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X