Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • sparetime
    replied
    Kanske Sorön är ett måndagsex?? Verken min sx 40 eller stx 40 vibrerar utan har en mjuk skön gång.....

    Grejen med större rulle är ju att du kan använda den till fler och tyngre uppdrag, större spole som rymmer mer lina. Sen är det väl olika i fabrikaten hur mycket det skiljer på bromsarna, och i vilka intervall de går upp.... har hört sägas att det är samma bromsar i flera storlekar på rullarna i flera fabrikat, men har inte utforskat det närmare, någon här som vet?

    men till det spöt hade jag valt storlek 40.....

    Lämna en kommentar:


  • SneakyBastard
    replied
    Sitter och funderar på en ny rulle till mitt 9 fots Berkley Skeletor 20-70g.
    Funderar över storlek på rulle till en början. Abu storlek 20 eller 40? Shimano 2500 eller 4000? Vad är poängen med att ha en större rulle? Och vilken storlek hade ni föredragit till ovan nämnda spö?
    Kommer enbart användas för att fiska gädda i insjö.

    Har kollat lite på följande rullar:
    http://www.beten.nu/se/art/shimano-t...odell-2011.php
    http://www.beten.nu/se/art/cardinal-soron-stx-40.php
    http://www.beten.nu/se/art/helios-40-fd.php

    Har sen tidigare en Sorön STX20 och en Shimano Nasci 2500. Båda är härliga på sitt vis, men båda har också brister. Soröns bygelfällning är sjukt fin. Bästa jag känt på en rulle, men tyvärr känns den lite vibrerande/glappande i gången.
    Nascin däremot känns otroligt solid i sin transmission, men alldeles för trög i bygelfällningen. En kombination av de båda vore att föredra.
    Vet inte hur Techniumrullen är i förhållande till Nasci?
    Okuma har jag inga erfarenheter av och är väl allmänt lite skeptisk i min okunskap.

    Lämna en kommentar:


  • sparetime
    replied
    Ursprungligen postat av Abbinator Visa inlägg
    Har tröttnat på min gamla utnötta haspelrulle och funderar på en ny haspel men går vilse bland alla miljontals olika märken och modeller! Blev sugen på en Daiwa Aird 2500 först men blir lite misstänksam på om de offrat stabilitet och pålitlighet för minskad vikt? Är nu dock ganska klar på att jag ska beställa från Angel-domaene.de pga priset och de har inte den rullen. Ska fiska mest gädda och abborre i inlandet. Har hört mycket bra om Shimanos rullar. Fast den där Penn Battle-rullen var intressant också! För att inte tala om Abu! Hmm
    Har ingen erfarenhet av shimano men de är säkert bra, däremot har jag en förkärlek till ABU, förstås mest känslomässigt..... morfar levererade en stadig ström av utrustning till personalrabbaterade priser i min ungdom. Har haft en del av deras sämre rullar men just nu fiskar jag med Sorön sx 40 och stx 40 och supernöjd med bägge...... kan rekommenderas, men du ska inte betala mer än tusenlappen för nån av dom......

    Lämna en kommentar:


  • Patte - En fiskares äventyr
    replied
    Ursprungligen postat av Abbinator Visa inlägg
    Har tröttnat på min gamla utnötta haspelrulle och funderar på en ny haspel men går vilse bland alla miljontals olika märken och modeller! Blev sugen på en Daiwa Aird 2500 först men blir lite misstänksam på om de offrat stabilitet och pålitlighet för minskad vikt? Är nu dock ganska klar på att jag ska beställa från Angel-domaene.de pga priset och de har inte den rullen. Ska fiska mest gädda och abborre i inlandet. Har hört mycket bra om Shimanos rullar. Fast den där Penn Battle-rullen var intressant också! För att inte tala om Abu! Hmm
    Jag testade något nytt och köpte en Gunki FV 400 och kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd med det köpet. En fröjd att fiska med!

    Lämna en kommentar:


  • Abbinator
    replied
    Har tröttnat på min gamla utnötta haspelrulle och funderar på en ny haspel men går vilse bland alla miljontals olika märken och modeller! Blev sugen på en Daiwa Aird 2500 först men blir lite misstänksam på om de offrat stabilitet och pålitlighet för minskad vikt? Är nu dock ganska klar på att jag ska beställa från Angel-domaene.de pga priset och de har inte den rullen. Ska fiska mest gädda och abborre i inlandet. Har hört mycket bra om Shimanos rullar. Fast den där Penn Battle-rullen var intressant också! För att inte tala om Abu! Hmm

    Lämna en kommentar:


  • vaderse
    replied
    Tack för svaren. Kanske blir att testa beställa en Penn Battle 2000 då.. Alltid kul att testa ett nytt märke.

    Lämna en kommentar:


  • jorgen.mansson
    replied
    SPRO och Tokushima gör också riktigt bra rullar till en vettig peng , jag fick 2 Tokushima av en kompis förra året, en i 3000 storlek och en mindre, dom har inte haft tillstymmelse till skatbo och vindknutar, helt perfekt linuppläggning , jag tycker även om att det är en metall rulle.tråkigt att ingen här tar in dom...

    Lämna en kommentar:


  • Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av vaderse Visa inlägg
    Jag är också efter efter en ny rulle.. Har varit inne på en ABU Sorön STX 20. Olssonsfiske har den för 999:- vilket känns som ett väldigt bra pris. Är Sorön STX ett bra köp eller finns det några andra lämpliga rullar.. Vill ha ungefär STX 20 storleken och ett pris på max 1500:-

    Tack på förhand!
    Penn Battle 2000 kan du beställa från Angel-domaene.de för under 850kr ....rekommenderar den efter att ha gjort det själv. Brukar kosta uppemot det dubbla här hemma.

    Sorön rullen är säkert också ok.

    /S

    Lämna en kommentar:


  • vaderse
    replied
    Jag är också efter efter en ny rulle.. Har varit inne på en ABU Sorön STX 20. Olssonsfiske har den för 999:- vilket känns som ett väldigt bra pris. Är Sorön STX ett bra köp eller finns det några andra lämpliga rullar.. Vill ha ungefär STX 20 storleken och ett pris på max 1500:-

    Tack på förhand!

    Lämna en kommentar:


  • Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Guld eller Rött är en smaksak...personligen gillar jag guldet före det röda....och är glad att jag inte behöver betala extra för det

    När det gäller Shimano vs ABU så görs det säkert bättre och sämre prylar i båda lägren....ett gäng svenska multi-fans finns ju redan här på forumet...och jag har inga som helst problem att lovorda mina cardinaler (både de från 70-talet och de nyare) och nu även min Revo när det gäller haspel (även om jag har några Shimanorullar jag också är nöjd med)
    Allt är inte guld som glimmar!

    Har hänt en del sedan sist då jag glad i hågen torrvevade min nya Revo Premier för första gången.....

    Vidhåller fortfrande att rullen är snygg men efter att ha använt rullen ett par turer under vinterns havsöringsfiske så kunde jag konstatera att rullen uppvisade en irriterande vibration när rullen belastades vid invevning av drag. Något som inte märktes vid "torrvevningen"..

    Efter ett antal turer med ABU i Svängsta som bjudit på ytterligare en vibrerande Premier 30 och en Revo Neos 30 med falerande bygel så har jag idag till slut varit ute och fiskat med en Revo Neos 30 som funkade precis som den skulle....jämn och fin gång och en bygel som fäller som den ska.....

    Trist att behöva konstatera den ojämna kvaliteten på premiumrullarna från ABU Garcia men skönt ändå att serviceapparaten i Svängsta gör vad de kan för att man som kund skall vara nöjd.....

    Med på testturen idag var även en Penn Battle 2000.

    När tråden drogs igång var det många som rekommenderade Penns Battle-rullar. För egen del dissade jag dem då p.g.a. den relativt sett höga vikten. Då jämförde jag i.o.f.s 3000 modellen med Shimanos 2500-rullar och ABUs Revorullar i 3000-strlk.

    Efter att ha beklagat mig över sneda shimanorullar och vibrerande aburullar till en kille som jobbar i den lokala jakt o fiskebutiken så fick jag en personlig rekommendation att ta en närmare titt på Penn-rullarna. Han använde själv Sargusen och var mycket nöjd med den.

    Sagt och gjort och när jag då studerat specarna så insåg jag att Penns 2000-rullar var mer jämförbara i linkapacitet och vikt relativt shimano o abu-rullarna i 2500 resp 3000 strlk. När jag sedan hittade Battle o Sargus till grymt bra priser hos angel-domaene.de så blev det en beställning.

    Dagens första provfiskning av Battlen lovar mycket gott. Jämn gång och destinkt bygelfällning (lite merca-känsla i klonket när bygeln slår till....).

    Inga tendenser till tjuvfällningar som jag läst om i en del trådinlägg här på forumet......här har jag en möjlig hypotes till orsak att vissa kan ha drabbats av detta......veven på Penn-rullarna är lite "större"/sticker ut lite mer än var motsvarande Shimano och abu-rullar gör....kan det möjligen vara så att detta leder till att man lättare råkar peta till veven och själv på så sätt orsakar tjuvfällningen?? Personligten tycker jag dock vevens storlek inte är någon nackdel...snarare tvärtom....skönt grepp och bra känsla

    Pennrullarna har också högre utväxling än normalt 6,2:1.....bra när man snabbt vill ta hem ev slaklina eller när man vid hö-fiske vill ta hem betet i expressfart...Har sett att vissa varit oroliga att den höga utväxlingen skall göra att rullarna upplevs trögvevade....så tyckte jag dock definitivt inte var fallet vid provfisket idag....

    Sargus-rullen återstår att testas men om jag förstår specarna rätt så är det enbart ett lager som skiljer den från Battlen och i så fall känner jag mig inte så orolig....och med tanke på prislappen jag betalade så tror jag på riktigt hög "bang-for-the bucks-kvot" på den rullen....

    Återkommer med rapport efter testfiske

    /S
    Senast ändrad av Silverbågen; 2013-03-06, 18:39.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 308 svar
263 119 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
857 svar
139 491 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 817 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 149 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 343 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X