Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av BigWalley Visa inlägg
    ...Felet i Sverige är våra löner o sociala omkostnader samt för många mellanhänder . Jag tror att majoriteten som driver sportfiskebutik gör det för att dom brinner för fisket o att dom vet med sig att dom aldrig kommer göra sig rika på det.
    Har också svårt att tro att man blir fet på att vara fiskeprylsmånglare här i sverige. MEN om vi lämnar USA utanför detta så har jag mest Danmark (och även Tyskland - som jag är på väg att ta en rulle ifrån) i tankarna. I min värld måste skillnaderna i löner och sociala avgifter stå för en mycket liten del av prisskillnaden. Och vad gäller mellanhänder så blir det extra svårt att begripa fallet Danmark vs. Sverige och Shimano då Normark är "cheriffen" i båda länderna. Vi i Sverige borde ju ha möjligheten att "vinna" några kr per enhet fiskepryl jämfört med Danskar då vi borde ha några fler köpare här...kostnaderna bör ju kunna täckas bättre av de större volymerna...

    Kommentera


    • #62
      Man måste ju också tänka på att Sverige är ett litet land dvs ute i Europa kan dom förutom att dom har lägre moms o sociala avgifter leva på lägre marginaler pga att dom har bra mycket större kundkrets o billigare frakter osv.

      Det som kommer att ske i framtiden är en stor förtunning av butiker eller grossister i Sverige . Vi kanske kommer få uppleva grossister som säljer direkt till slutkonsument inom några år .

      Jag tror att om svensk ekonomi skall överleva så måste vi svenskar bli mer patriotiska o stödja våra egna även om d svider i lädret annars kommer det svida desto mer framöver . Ta bara hemelektronik marknaden som exempel. Dom tjänar noll vilket kommer sluta i flytt från Sverige eller konkurs = inga jobb gör konsumenten = mindre pengar =fler konkurser

      Kommentera


      • #63
        Det är en myt att vi är sverige har dramatiskt högre skattetryck än resten av(väst) Europa. Däremot tror många det och tar det som en förklaring till de höga svenska priserna. Detta gäller i många branscher. Sant är att så länge folk köper saker till ett visst pris kommer de priserna bestå. Tills någon säljer dem billigare dvs. Det kallas fri konkurrens. Att man ska vara solidarisk genom att betala överpriser luktar DDR tycker jag.
        Ursprungligen postat av BigWalley Visa inlägg
        Man måste ju också tänka på att Sverige är ett litet land dvs ute i Europa kan dom förutom att dom har lägre moms o sociala avgifter leva på lägre marginaler pga att dom har bra mycket större kundkrets o billigare frakter osv.

        Det som kommer att ske i framtiden är en stor förtunning av butiker eller grossister i Sverige . Vi kanske kommer få uppleva grossister som säljer direkt till slutkonsument inom några år .

        Jag tror att om svensk ekonomi skall överleva så måste vi svenskar bli mer patriotiska o stödja våra egna även om d svider i lädret annars kommer det svida desto mer framöver . Ta bara hemelektronik marknaden som exempel. Dom tjänar noll vilket kommer sluta i flytt från Sverige eller konkurs = inga jobb gör konsumenten = mindre pengar =fler konkurser

        Kommentera


        • #64
          Landkrabban : Det är ju inte säker att dom butikerna du tittar på i Danmark gynnar normark ! Det är öppen marknad i Europa dvs handlarna kan importera från valfri grossist i Europa o normark kan inte stoppa det . Jag vet att vissa butiker i Sverige köper från andra länder . Men jag kommer alltid att stötta d svenska grossisterna om d så skall bli mitt fall . Jag bidrar iallafall att några har kvar sitt jobb i Sverige o att det finns service o kunnande på nära håll . Sen är d upp till var o en vad man vill lämna till kommande generationer .

          Kommentera


          • #65
            På en frisk marknad kan handlarna tjäna lika mycket(eller lite då) som nu fast slutkunden, dvs vi som fiskar, betalar mindre.
            Ursprungligen postat av BigWalley Visa inlägg
            Landkrabban : Det är ju inte säker att dom butikerna du tittar på i Danmark gynnar normark ! Det är öppen marknad i Europa dvs handlarna kan importera från valfri grossist i Europa o normark kan inte stoppa det . Jag vet att vissa butiker i Sverige köper från andra länder . Men jag kommer alltid att stötta d svenska grossisterna om d så skall bli mitt fall . Jag bidrar iallafall att några har kvar sitt jobb i Sverige o att det finns service o kunnande på nära håll . Sen är d upp till var o en vad man vill lämna till kommande generationer .

            Kommentera


            • #66
              micke g : Ute i europa så har dom väldigt låga arbetsgivar avgifter om ens någon plus bra mycket lägre sociala kostnader , det inte många i Sverige tänker på är att dom som anställd nästan kostar sin lön x 2 om dom nu jobbar åt nån seriös aktör .

              Och det är ju fritt fram för alla o starta upp en butik. Visst klarar du o hålla samma priser som Polen tex. Så kanske du kommer bli stor men vägen dit är låååååånnnnggg..

              Kommentera


              • #67
                Jo, men vad jag förstår går det inte att driva en butik med lägre priser än vad grossisterna i realiteter sätter i sverige. Annars än när det är så kallad "rea". Sen är det väl bekvämt att ta ut överpriser för exempelvis flätlinor. Hur tycker du de ligger i pris?
                Ursprungligen postat av BigWalley Visa inlägg
                micke g : Ute i europa så har dom väldigt låga arbetsgivar avgifter om ens någon plus bra mycket lägre sociala kostnader , det inte många i Sverige tänker på är att dom som anställd nästan kostar sin lön x 2 om dom nu jobbar åt nån seriös aktör .

                Och det är ju fritt fram för alla o starta upp en butik. Visst klarar du o hålla samma priser som Polen tex. Så kanske du kommer bli stor men vägen dit är låååååånnnnggg..
                Senast ändrad av micke g; 2012-10-12, 22:28. Anledning: felstav

                Kommentera


                • #68
                  Anledningen till rea är för att konkurrera bort andra eller helt enkelt bara få igen pengarna. Priserna på flätlina tycker jag är helt rimliga ! Vad kostar en fredags fylla på påse från bolaget ? O hur länge håller den? 250 kr för o få en rulle spolad o klar med 100 m sufix 832 tycker jag e prisvärt . Tror du det kommer bli bättre kvalité om alla fortsätter dumpa priser ? Tillverkarna har det nog inte så lätt dom heller , för o sänka priserna o ändå tjäna pengar så lär dom knappast stoppa i bättre grejor . Kolla bara in Kina dom tittar redan på o flytta fabriker eller ta in billigare arbetskraft bara för o bli större o kunna tjäna pengar vilket dom bara gör i korta loppet . Det blir bara en ond cirkel av allt i slutändan .
                  Kvalité kostar o måste få kosta . Frågan går o diskutera i evighet o den som har lösningen kommer rädda världekonomin .

                  Kommentera


                  • #69
                    Ursprungligen postat av BigWalley Visa inlägg
                    Landkrabban : ...Men jag kommer alltid att stötta d svenska grossisterna om d så skall bli mitt fall . Jag bidrar iallafall att några har kvar sitt jobb i Sverige o att det finns service o kunnande på nära håll . Sen är d upp till var o en vad man vill lämna till kommande generationer .
                    Till att börja med BigWalley, heder åt dig som handlare att ge dig in i detta gnabb med oss.
                    Jag handlar gärna av dig när jag känner att jag betalar för din service (om det är det du menar med service och kunnande på nära håll). Om du som företagare får bättre service av närliggande leverantörer (till en högre peng) så skaffar du dig extra arbete att övertyga mig om att varan (med den förmodat högre prislappen) är en bra affär hos dig eftersom jag inte ser röken av den servicen du får (...detta kanske blir lite svamligt?)

                    Du har självklart bättre kunskap än mig om allt detta men jag kan inte låta bli att oroa mig för att du kommer farligt nära att skjuta dig i foten om du envist stöttar de svenska grossisterna "bara för att". Du skrev tidigare att många mellanhänder är ett fel och att du förväntar dig att grossister kommer att falla bort i framtiden - Är inte det "bra" och "naturligt" i någon slags darwinistisk syn på det hela. Jamenar tillför inte en mellanhand något värde så ska väl den mellanhanden bort.
                    Vad gäller vårt arv till kommande generationer så tror jag att vi båda är exakt lika sopiga på att förutsäga vad som är rätt eller fel - men om jag ska gissa så är det mervärde i form av service/kunskap/kvalitet/"unikitet" vi ska satsa på. Vi kan knappast vara billigast men vi kan försöka sälja till "rätt" pris och leverera kunskap o service för den pengen.

                    Ett tillägg som kanske är helt obegripligt varför det hamnar här: Hur sjutton kan vi exportera(!) järnmalm med våra löner och sociala avgifter? Det måste vara någonting vi gör i hanteringen/försäljningen av denna ytterst låg-/o-förädlade råvara som vi gör "rätt"
                    Senast ändrad av landkrabban; 2012-10-12, 23:12.

                    Kommentera


                    • #70
                      Sverige är ett litet land där tillverkaren oftast inte ser en anledning att starta upp en egen säljorganisation och väljer hellre något företag på plats som redan har en organisation uppbyggd och då blir dom generalagent för märket.. Följden blir en mellanhand innan butiken som inte finns i andra länder, men man får inte glömma att agenten även oftast har garantiansvaret o därav tar ut extra för denna kostnad. Detta är inte ovanligt på mindre marknader...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 865 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X