Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Panget för pengen idag kanske i de flesta fall handlar om lätt gång (mjuk är något helt annat, den som vet vet), häftigt utseende och exempelvis en sjujävla påstådd slirbroms.
    För vissa av oss surgubbar är det istället lång livslängd, för någon annan är det så många finesser vilka känns igen från dyrare rullar som möjligt.

    Själv går jag gärna på byggkvalitet och "hur rullarna är ihopskruvade" som jag brukar uttrycka det, det har till viss del med pris att göra men i långt från alla fall.
    För min del prioriterar jag linuppläggning, mjuk broms och mjuk gång i nämnd ordning. Ska det gälla mycket smäll för pengarna är min erfarenhet att det lönar sig att söka bortom de stora märkena. Utöver rullar från de stora märkena är jag nöjd användare av rullar från Mitchell och Spro. Nu finns också en rulle från Dam som ska utvärderas.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
      Råkade i veckan även klicka hem en Daiwa Ninja LT 4000C. Har nu torrvevat Ninjan och Nascin. Första intrycket rent estetiskt ser de ut att vara samma kvalitet på finish. Blir lite olika ljud vid vevning men det tror jag beror på hur rotorn ser ut med olika hål. Upplever dem lika lättvevade och ”mjuka” i gången. Hur de är byggmässigt kan jag inte uttala mig om då jag inte vill öppna rullarna och kika. Stort plus på Ninja som har mjuk gummi vevknopp, detta har ju inte många rullar i den prisklassen, Shimanos billiga har ju plast. Nasci har ju också gummi vevknopp. Blir spännande att prova dem vid praktiskt fiske. Ninja kostar ju nästan halva priset av Nasci. Får återkomma med lite synpunkter framöver.
      Är supernöjd så långt med mina Ninja. En LT3000C till ett öringspö och en LT2000XH till ett borrespö. De har dock bara gått en säsong än så för tidigt att säga något om hållbarheten.

      Kommentera


      • Vilka haspelrullar har 'justerbar' linuppläggning? Läst på FS att en del rullar går att justera linuppläggningen med brickor för att göra varven kortare eller längre(kanske inte exakt kortare/längre men tightare/bredare då?)..
        ​​​​Youtube-video på när en amerikan gör detta på sin rulle..
        https://youtu.be/2MeYAmpMH5o
        Senast ändrad av Bompasset; 2021-02-19, 14:17.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Bompasset Visa inlägg
          Vilka haspelrullar har 'justerbar' linuppläggning? Läst på FS att en del rullar går att justera linuppläggningen med brickor för att göra varven kortare eller längre(kanske inte exakt kortare/längre men tightare/bredare då?)..
          ​​​​
          De allra flesta. Jag känner inte till något företag som inte skickar med brickor för att justera linuppläggning. Kanske någon kinesisk OEM, men dessa bör undvikas av andra anledningar också.

          Kommentera


          • Brickorna kan skjuta ngt på spolen i förhållande till lintrissan så att linpaketet hamnar mer i botten eller toppen av spolen men påverkar knappast så att varven hamnar tightare eller tvärtom, rullen, axelns, ja spolens oscillering påverkas ej.
            Senast ändrad av anteman; 2021-02-19, 19:10.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
            107 svar
            23 918 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Utter
            av Utter
             
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 271 svar
            260 060 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg gabbu
            av gabbu
             
            Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
            831 svar
            137 034 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
            1 030 svar
            192 530 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
            79 svar
            12 216 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Torekrok  
            Arbetar...
            X