Köpråd! Ambassadeur 5001 tgc vs. 5501 inshore vs. c3 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd! Ambassadeur 5001 tgc vs. 5501 inshore vs. c3

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpråd! Ambassadeur 5001 tgc vs. 5501 inshore vs. c3

Behöver ännu ett köpråd från alla erfarna fiskesnackare!

Ska beställa ett Kinetic Waterspeed för att använda för att bottenmeta efter lax i Ångermanälven.
    12,3' 40-130 gram. länk till spö

Står just nu mellan 3 olika ambassadeur rullar att använda till spöt. Det enda som kommer att kastas är 100 grams blysänken.

5001 TGC från Beoutdoors.se för 1049:- (30% rabattbanner här ovanför)
    5501c Inshore från Happy Angler för 999:-
    6501 C3 från Happy Angler för 1105:-

Linan kommer nog bli 0.50 nylon eller grövre då vi ofta fiskar då det är minusgrader och det är väldigt mycket vass sten på botten.

Jag har testat att söka efter inlägg som visar en jämförelse mellan dessa 3 rullar i flera olika trådar men inte riktigt hittat det svar jag köper. Jag vet att jag kan få bättre rullar för mer pengar men har lagt ut ca 4000:- på fiske denna månad så Hon Som Bestämmer börjar hålla allt hårdare i min plånbok.

Låter mer som om du skulle ha en 7000 eller åtminstone en 6000 modell om du ska få på tillräckligt med 0,50 lina för laxfiske.

Kommentera

Ingen av dessa rullar är att rekomendera för det fisket du har tänkt ha dem till. Varför? ja ingen av dessa rullar tar den mängd 0.50 nylon lina som du vill ha för att känna dig säker.
      Minst en 6000-rulle är att rekomendera. Kanske ännu bättre en mod i 7000-serien.
      I näst kast så .....

Kommentera

en rulle som är mer lämplig till det fisket du ska utföra.

Kommentera

Håller med föregående svar, om det måste va Abu så en 7000 annars finns det gott om rullar av andra märken.

Kommentera

Han har ju länkat en 6501 C3 om ni kollar... av de du länkat så är det väl den, men alla andra har kommit med bra åsikter som du definitivt bör lyssna på.

Kommentera

Kan dock inte fiska med högervevat, så det vänstervevat som gäller. Överväger att köra flätlina ändå för att kunna använda någon av ovan nämnda rullar. Tycker också att 7000 serien är alldeles för tung och otymplig att fiska med. Sneglade även på en pro rocket på Naturkompaniet idag som kändes helt ok.

Kommentera

Jag föredrar nylon till Hö och lax, minskar antalet tappade fiskar och som du nämnde innan slits den inte lika fort när det finns stenar och skit på botten.

Finns det risk att tappa mycket lina är även miljöaspekten något att fundera på...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                271 896 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13