Jerka med min haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerka med min haspel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Okej, tack så mycket för alla svar.
    Får se hur fasen jag gör, jäkligt svårt detta när man skall inhandla massa annat nu med.
    Det är mest sug efter en multi, men skall kolla kontot med.

    Snart dags för ismete!
    Sketfiske!

    Kommentera


    • #12
      Eller en kompromiss? Jag har själv gått i samma tankar och detta alternativet verkar ju helt ok! http://www.berras.se/se/art/bft-buster-stiff-haspel.php

      Visst, fortfarande haspel men ett jerkspö är det ju! Sen får man ju helt enkelt träna in det, har pratat med en kille som kör haspeljerk och han får mer fisk än han orkar plocka upp må jag säga! Jag vet dock inte om jag kan hålla med om att rullen slits, men visst, om en haspelrulle går åt varje säsong är det ju inte så farligt, med tanke på att en Stamina 4000 (Abu Garcia) går på 499 och håller otrolig kvalitet!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        http://www.gofishing.co.uk/Sea-Angle...beach-casting/
        Detta borde bli en billigare variant i längden. Används ju när man fiskar surf/beach casting eller spoddar när man fiskar karp. Ett päronbly på 250 gram ger säkert fina skärsår...
        tur den prylen inte såg allt för nördig ut iaf.

        - - - Uppdaterad - - -

        Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        Själva infiskningen av betet går hyfsat bra men jag upplever att betena hakar i tafsen eller linan i varannat kast, gäller wobblers också för den delen.
        Jaha det är för att jag har haspel som det händer?! men det har blivit bättre sen jag tänkt på att stoppa linan innan betet landar.
        KassPåAttHåva

        Abborre: 46cm 1,25kg
        Gös: 77cm 4,56kg
        Gädda: 109cm 10,41kg

        Harr: 590g 40cm
        Öring: 500g+
        Röding: 1,03kg 46cm
        Regnbåge: 2.5kg 53cm
        Havsöring: 4,07kg 78cm

        Kommentera


        • #14
          Nu finns det ett riktigt billigt fingerskydd (engelska: finger stall). Jag slog till! Bra vid kast med riktigt tunga grejer om man använder haspel.

          http://www.ebay.co.uk/itm/New-3-Colo...item2c6eb57ca1
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

          Kommentera


          • #15
            Har kört med min Sorön stx 60 och SG MPpro -150 gram med Buster och Alien Eels en den denna vår utan problem, planera kasten lite och var försiktig när linan ska bromsas så går det bra. Man kan INTE kasta som när man dänger en spinnare med -10 grams spö direkt.

            Kommentera


            • #16
              Fiskar inte gädda speciellt mycket, men grabben är jerkfiskare och ibland är jag med honom ute. När jag började fiska igen efter ett uppehåll på 20 år hade jag ingen aning om vad jerk innebar, ett nytt trick från tillverkarna för att sälja mer och dyrare utrustning? Kunde snart konstatera att det finns en hel del fina beten som kompletterar mina säkra kort för gädda sen förr, abu hi-lo, och rapala varianter.
              Jag har valt några lättare jerks och fiskat dem med ganska vanlig spinnteknik, spinnstop, varierande hastighet, spötoppsknyck etc, på mitt haspel 10-40 g med en haspel rulle storlek 40. Det har funkat alldeles utmärkt, och jag har fiskat jämnt i antal och storlek fiskar med grabbens jerkteknik.
              Att kasta tunga beten med haspel är väl egentligen inte så konstigt, fiskar man för lite för att utveckla valkar på kastfingret är ju bara att komplettera med något skydd, jag hade valt lite idrottstejp runt fingret, alternativt en handske, men finns säkert många lösningar.
              Jag kommer inte att helt gå över till jerkfiske på gädda, men möjligen kompletterar jag med ett lite kraftigare spö för att dänga iväg lite tyngre beten. Finns inga måsten eller säkra sanningar i fiske, prova dig fram så hittar du vad som passar dig......

              Kommentera


              • #17
                Jag Jerkar bara med hapsel - funkar bra. Dock har jag ett kortare, kraftigare spö - 7,6 fot för upp till 140g men min vanliga Shimano 4000-rulle.

                Här är två artiklar som kan kanske kan vara intressanta?

                http://fiskefuralle.wordpress.com/20...nte-nu-langre/

                http://fiskefuralle.wordpress.com/20...kor-haspel-10/

                //Mange
                www.fiskefuralle.se

                Välkommen in på en titt!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 305 svar
                263 003 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg JontaK
                av JontaK
                 
                Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                858 svar
                139 483 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg gaddivar  
                Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                1 031 svar
                193 794 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                7 svar
                2 148 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg billion
                av billion
                 
                Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                79 svar
                12 343 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Torekrok  
                Arbetar...
                X