Spö för regnbåge och öring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö för regnbåge och öring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö för regnbåge och öring?

Hej!

Jag är ute efter ett haspelspö för regnbåge och öring. I första hand för Put and take-sjöar, men tänkte även ta någon tur norrut i sommar och prova mer strömmande vatten. Jag tror att 8' är ganska lagom. Tittade på Berkley SSGS 4-24 idag och det kändes bra, men det måste finnas fler alternativ? Eftersom det är Fars dag på söndag och jag har varit snäll hela året, så tycker jag att priser upp till 2000 kr kan vara ok...

Mvh Staffan

ett spö på 4-24g låter som ett ul för mig, funkar fint i put and take sjöar men i strömmande vatten vette tusan, iofs det beror ju på vad för "strömmande vatten" du menar ? älvar, bäckar och åar?

/puttep

Kommentera

Gått upp lite i kastvikt och köp ett Speedmaster. Nu säljer några butiker dom till halva priset vilket är galet prisvärt. Har själv ett 10 fots till PT fiske och efter havsöring.

Kommentera

Tack för svaren!

-puttenicht: Jag har inte tänkte stå och fiska i värsta forsen. Blir nog mest av å-typ.

-Vert: Jag håller mig gärna till låga kastvikter eftersom jag tycker om att variera mellan spinnare och små skeddrag. Skulle vilja ha lite "flugspö-känsla" i grejerna.

Kommentera

Jag tyckte sggs var för mjukt körde 8 fot och fiskar mycker regnbåge jag köpte shimano dropshot yasei svart vita. Dyrt som fan men det spöet klarar allt mitt haspelfiske och ger sjuuuuukt kul känsla vid bågfiske man känner allt

Kommentera

Av förslagen här tycker jag speedmaster värkar mest prisvärt, även ett Shimano Technium om det går att få tag i., tror nog att M blir lagom även om det är upp till 30 gr, inget spö max-presterar vid full belastning så bättre att ha lite tillgodo..

Kommentera

om du är ute efter flugpö-känslan tycker jag att du ska kika på flugspö istället i klass 5-6, det är perfekt för regnbåge, öring, harr och röding......sen att drilla en fisk på fluga går inte att jämföra med spinn, fluga är sjukt mycke roligare
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Får försöka kolla upp Shimanos spön.

Tanken på ett flugspö har slagit mig, men problemet är att jag aldrig har flugfiskat. Jag kommer nog att prova på det så småning om, men för tillfället så är det inte aktuellt.

Lite förvånad att ingen har nämnt Fenwick. Deras Ironfeather Momentum 8' 4-24g går att få till bra pris, men det kanske är mer anpassat till HÖ?

Kommentera

Ursprungligen postat av PrintPelle Visa inlägg
                  Får försöka kolla upp Shimanos spön.

Tanken på ett flugspö har slagit mig, men problemet är att jag aldrig har flugfiskat. Jag kommer nog att prova på det så småning om, men för tillfället så är det inte aktuellt.

Lite förvånad att ingen har nämnt Fenwick. Deras Ironfeather Momentum 8' 4-24g går att få till bra pris, men det kanske är mer anpassat till HÖ?
                  Jag har använt ett Berkley Skeletor II (modellen med EVA/foamhandtag) 4-24 gram. Det är 8 fot långt och ett fint "allroundspö". Kort längd är fint om terrängen vid p&t sjön är mer vildvuxen, inte alltid erbjuder öppna ytor.

Även om jag har fler spön än det så har det blivit så att detta har använts mest, till och med vid fiske i älven efter havsöring och gädda och en och en annan lax som hakat på "av misstag". Alla fiskar som finns i mitt fotoalbum har fångats med detta spö, även om många kanske tycker att det låter för klent så... spöt klarar större fiskar än vad man tror. Går att kasta långt med också, ett 18 gram Spöket skickar jag iväg 60 meter med 0,14 Tracerbraid (som i verkligheten har nästan den dubbla diametern). Ska byta till tunnare Nanofil nästa år, mellan 70-75 meter borde inte vara omöjligt med sådan lina och det är god kastlängd i ett sådant kompakt format.

Eftersom du har en rätt generös budget för haspelspöet kanske jag också kan tipsa om att Stockholmsfiske.se rear ut Edge 3776 haspelspö, 9 fot och 7-30 gram för 1739 kr. Helt OK pris (köpte ett själv för att testa vid älvfisket efter havsöring), verkar vara en del som gillar det. 9 fot är dock lite mer otympligt om det är oländig terräng kring sjöarna som det ofta är där jag bor, men om du inte har de förutsättningarna tror jag det kan vara ett fint val.

Kommentera

Fenwick är riktigt bra spö Ironfether II tillverkas inte mer, nu har dom bara Quadrant och Momentum.... Priset ligger mellan 1800-2400kr

Jag nämnde inte dom, tycker mina är spö för kustfiske, om du skall ha ett -32gr är dom 10 fot och det kanske är i längsta laget för regnbåge i dammar.

Vill du ha ett Fenwick ska du försöka leta upp det utgångna Ironfether II 4delat,. Det är riktigt trevliga fiskpinnar. Men priset är 3499 kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 107 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13