Daiwa rull fett ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa rull fett ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag var in på söder,,, sry ,,,
    Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Lyfter den här tråden i stället för att skapa en ny. Frågan gäller precis Daiwas blå fett som TS frågade om men även fett i mer generella termer.

Sedan blir jag väldigt nyfiken på ett av svaren. Jag gillar av princip inte tvärsäkra svar som inte förklaras eller underbyggs med vilken fakta sanningen bygger på.

Enligt ett av svaren är INTE Daiwas fett avsett för lameller. Vilket fett är det då ? och vad är det i ett fettets beståndsdelar som gör det lämpligt eller inte lämpligt till bromslameller?

Mycket funderingar men fyll på med fakta ni sakkunniga.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Kipp Visa inlägg
        Nån som vet om Daiwas blåa rullfett är okej att ha på broms skivorna i en multirulle ??
        Tacksam för svar!!

Mvh /K

Hej Kipp;

Om du fettar in bromsskivorna på multirullen lär ingen vara snabbare än du när det gäller Catch & Release....

Obs! Läs Daiwas rspektive ABU Ambassadeur instruktionsböcker för att se var du ska smörja med rullfett och var du ska smörja med rullolja. Svårare än så är det inte...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2016-02-16, 12:15.

Kommentera

Hej mr firehand ! Du svarade just på ett 4 år gammalt inlägg. Du borde läst det senaste inlägget som var mitt där jag förklarar att jag lyfter en gammal tråd.

Hur man underhåller sin rulle vet jag efter 40 år i ingenjörs och underhållsbranchen samt 50 år som fiskande rullmekarnörd. Skruvade ner alla mina rullar för underhåll redan som 10 åring.

Frågan gäller mer vilken olja/bas och additiv daiwas fett har. Vilka additiv som anses lämpliga eller direkt olämpliga för tex bromslameller. Jag kan en hel del om fetter men det kan vara ett hästgöra att hitta rätt underlag och fakta.

Att bromslameller kan/ska fettas är det delade meningar om. Både Daiwa och shimano rekommenderar detta för att ge bromsen lägre startmotstånd och för att erhålla en mjukare och inte så ryckig broms. I dessa sammanhang nämns ofta fett med PTFE-tillsattser eller ett rent PTFE-fett.

Som sagt jag besitter en hel del samlad fakta runt detta men vill ha hjälp på alla vis att hitta mer sanningar och fakta ute i den stora World Wide Web djungeln.

Dels om Daiwas fett, men även generellt om fetter för rullar men specifikt för bromslameller.

Det jag reagerade på i den här tråden är att Daiwas fet INTE FUNGERAR för bromskivor. Och vad i det fettets beståndsdelar är det som vederbörande anser gör det olämpligt är vad jag skulle vilja veta mer om.
          Senast ändrad av Exxet; 2016-02-16, 12:35.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hej!
            Jag kan på raka armen inte svara på vilka speciella komponenter som gör ett fett mer eller mindre lämplig. I generella termer handlar det väl om att fettet för bromslameller inte får klibba ihop-aldrig- vilket ge en konstant inte hackande bromsverkan. Lamellerna har annars en tendens att t.ex. pga. kondens/fukt sugas fast på metall washerna eller sinsemellan.
            Fettet måste också vara värmebeständigt med tanken på belastningen under en riktig drill. Samtidigt som viskosen, dvs den inre friktionen ska vara konstant under ett större temperaturområde. Cals finns ju t.ex. både som normal och som soft till kallare klimat.

Old Firehand, ibland är det lätt att uppfattas som arrogant gammal ignorant vet jag som lärare:

Är t.ex. Daiwas officiella uppgradering till deras "nya" "Ultimate Tournament Drag"- system, i detta fall till haspel.

Fett framförallt "Cals" i kombination med "Carbotex" bromslameller har används i årtionden nu för att både förbättra bromsverkan och "smoothheten" av bromsskivorna. Att detta undgått dig är ett mirakel, och du får gärna lägga till detta dina gäddtipps:
            Gäddtipps nummer 2156: att smörja sina bromslameller väl med rätt smörja gör att du kan klubba fler gäddor i båten- amen!
            Hälsningar
            Mario

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              "Jag gillar av princip inte tvärsäkra svar som inte förklaras eller underbyggs med vilken fakta sanningen bygger på.
              "
              Väldigt vanligt här i allmänhet, och i synnerhet av vissa personer..
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg

Det jag reagerade på i den här tråden är att Daiwas fet INTE FUNGERAR för bromskivor.
                Jag hoppas att han menar "Daiwas blåa rullfett" som är lite rinnigt annars tillverkar Daiwa flera st fett som fungerar rätt bra för just bromslameller, som t. ex: DSG555.

Självklart, lägger man sina pengar på vilka produkter man vill, det är upp till varje och en.

//T
                Senast ändrad av tonyex; 2016-02-16, 14:06.

Kommentera

Hypoidolja SAE 90W 140 med tillsats för lamelldiff är mitt val.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kipp Visa inlägg
                    Nån som vet om Daiwas blåa rullfett är okej att ha på broms skivorna i en multirulle ??
                    Tacksam för svar!!

Mvh /K
                    Mina personliga erfarenheter:

daiwas rullfett skall du ha på på ställen som är långsamt rörliga delar och inte utvecklar värme/friktion. Runt skruvar, spakar, omväxlare m.m. Så på bromsskivorna absolut inte. Lägger du däremot några droppar Daiwa rullolja som sprider sig i hela rullen, så är det inget problem även om de hamnar på bromsskivor. Jag har använt båda under flera år. Daiwa rullolja är den bästa olja jag provat. När jag vårar mina rullar gör jag rent dem och sen får de Daiwa rullolja. Och det är som nya igen. Ofta bättre än nya.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                      Hypoidolja SAE 90W 140 med tillsats för lamelldiff är mitt val.
                      Allvarligt? Om så har jag väl ca 15L fungerande smörja!? Hade det till vedklyvarna och maskinerna för att slå ängarna (körde samma överallt för enkelhetens skull).

Sysslar inte med det längre och har en sådan dunk ståendes i garaget kvar. Då fick man lite användning för den då!
                      __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 409 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist