Daiwa rull fett ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa rull fett ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    Hej!
    Fettet måste också vara värmebeständigt med tanken på belastningen under en riktig drill. Samtidigt som viskosen, dvs den inre friktionen ska vara konstant under ett större temperaturområde.
    Hälsningar
    Mario
    Tackar. Det är vad jag också kommit fram till. Har lite teorier men vill gärna höra mer från andra innan jag nämner dessa. Bla ptfe fett tål högre temp. Men 260 gr. Som cals finns det behovet när det inte är blue Marlin man fiskar?

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Jag hoppas att han menar "Daiwas blåa rullfett" som är lite rinnigt annars tillverkar Daiwa flera st fett som fungerar rätt bra för just bromslameller, som t. ex: DSG555.

Självklart, lägger man sina pengar på vilka produkter man vill, det är upp till varje och en.

//T
    Om ett fett är rinnig eller ej är ju bara fettet nlgi värde och säger inget om fettets dynamiska viskositet eller smörjförmåga eller om det är lämpligt eller ej. Den andra delen av ditt inlägg uppfattar jag som lite onödigt. Så om du inte vill eller kan svara på ditt eget påstående så varför detta?

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    Mina personliga erfarenheter:

daiwas rullfett skall . . . . . . . . . . . . . . Ofta bättre än nya.
    Du svarade också på ett 4 år gammalt inlägg. Läs dom senaste inläggen så ser du att jag har lyft en gammal tråd om Daiwas fett med lite ny frågeställning runt det som nämndes bla som svar. Tydligt är att många inte läser in sig i trådarna nu för tiden innan man svarar.

Kanske lika bra och skrota detta försök med att få med en gammal tråd med gamla sanningar och belysa dom ur en ny synvinkel med förnyade frågor. Kanske va ett dåligt försök.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      Du svarade också på ett 4 år gammalt inlägg. Läs dom senaste inläggen så ser du att jag har lyft en gammal tråd om Daiwas fett med lite ny frågeställning runt det som nämndes bla som svar. Tydligt är att många inte läser in sig i trådarna nu för tiden innan man svarar.

Kanske lika bra och skrota detta försök med att få med en gammal tråd med gamla sanningar och belysa dom ur en ny synvinkel med förnyade frågor. Kanske va ett dåligt försök.
      Ibland känns det som om jag är den enda i hela världen som inte bara läser det första och sista inlägget.

Men ibland går det lite fort av olika anledningar och man reflekterar inte över datumen.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Så om du inte vill eller kan svara på ditt eget påstående så varför detta?
        hehe, dåligt med fisketid eller?
        Ibland känner man på sig att det inte läge för att vidareutveckla svaret, trots kunskaper i området. Så enkelt är det.

Du skrev så här:

Det jag reagerade på i den här tråden är att Daiwas fet INTE FUNGERAR för bromskivor.
        Det är lite otacksamt av dig tycker jag, du kände dig vilse i daiwas bredda utbud av fett [se texten ovan] och du fick en länk av mig med en daiwa produkt som jag vet funkar bra för just bromslameller. Du kanske uttryckte dig lite otydligt, vad vet jag. Skulle du ha skrivet "Daiwas blåa rullfett" eller "daiwa reel greaser" som det heter, då kanske hade varit lättare för oss att kunna svara. Nästa gång posta en länk med vilken produkt du menar för att annars är det ganksa lätt att vi missförstår varandra. Dessutom , det är inte omöjligt att det nya blåa fettet funkar bättre för bromslameller än den gamla , det har gått 4 år trots allt.

För övrig, så använder jag Cals fett sedan många år och är mkt nöjd med resultatet. Så om du är inte ute efter debatt om det blåa fettets kemiska innehåll, då skulle jag "lägga mina pengar" på Cal's istället.

//T
        Senast ändrad av tonyex; 2016-02-17, 10:29.

Kommentera

Cals har också varit "min" fett i alla år- både det vanliga och light varianten. Smörjar även mina rullar med det.
          Vet inte om det är värd att leta efter Daiwas fett till sitt "banbrytande" "nya" Automatic Tournament Drag System (ATD). Men när jag läste förklaringen hur detta fantastiska High Tech bromssystem i verkligheten fungerade la jag mig nästan för att dö

Kommentera

[B]Hej mr firehand ! Du svarade just på ett 4 år gammalt inlägg. Du borde läst det senaste inlägget som var mitt där jag förklarar att jag lyfter en gammal tråd.[/B]

Hur man underhåller sin rulle vet jag efter 40 år i ingenjörs och underhållsbranchen samt 50 år som fiskande rullmekarnörd. Skruvade ner alla mina rullar för underhåll redan som 10 åring.

Frågan gäller mer vilken olja/bas och additiv daiwas fett har. Vilka additiv som anses lämpliga eller direkt olämpliga för tex bromslameller. Jag kan en hel del om fetter men det kan vara ett hästgöra att hitta rätt underlag och fakta.

Att bromslameller kan/ska fettas är det delade meningar om. Både Daiwa och shimano rekommenderar detta för att ge bromsen lägre startmotstånd och för att erhålla en mjukare och inte så ryckig broms. I dessa sammanhang nämns ofta fett med PTFE-tillsattser eller ett rent PTFE-fett.

Som sagt jag besitter en hel del samlad fakta runt detta men vill ha hjälp på alla vis att hitta mer sanningar och fakta ute i den stora World Wide Web djungeln.

Dels om Daiwas fett, men även generellt om fetter för rullar men specifikt för bromslameller.

Det jag reagerade på i den här tråden är att Daiwas fet INTE FUNGERAR för bromskivor. Och vad i det fettets beståndsdelar är det som vederbörande anser gör det olämpligt är vad jag skulle vilja veta mer om.
            Hej Exxet;

Du har som vanligt helt rätt! Förlåt, eller undskyll som fiskebröderna i vårt naboland säger, jag läste tyvärr inte alla inlägg innan jag svarade på det första...därav mitt tips om att läsa multirulltillverkarnas egna instruktionsböcker och manualer....

Eftersom det hela tiden tillkommer nya läsare här på www.fiskesnack.com, Sveriges bästa fiskesite för oss sportfiskare, kan det inte skada några vare sig äldre eller nytillkomna läsare med lite tips om var man kan läsa om smörjning och skötsel av sina egna multirullar....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

Kommentera

Hej Exxet;

Med mitt lite underförstådda inlägg riktat till Kip om att kanske undvika att fetta in multirullarnas bromsskivor hade jag i tankarna en gammal granne (in memoriam) i Bromma på 1950-talet som på sin Volvo PV444 sandpapprade bort rosten på bromsskivorna och sedan smorde in dem med koncistensfett....

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Exxet;

Med mitt lite underförstådda inlägg riktat till Kip om att kanske undvika att fetta in multirullarnas bromsskivor hade jag i tankarna en gammal granne (in memoriam) i Bromma på 1950-talet som på sin Volvo PV444 sandpapprade bort rosten på bromsskivorna och sedan smorde in dem med koncistensfett....

Nothing is forever!

Old Firehand

www.trumman.com
                Hejsan Den delen av ditt inlägg var inte så konstig i mina ögon. Jag vet nämligen att längre tillbaks så va det en missförstådd fråga som det tvistades om. Anledningen till de vitt skilda åsikterna var oftast att man inte tänkte på att äldre rullar hade helt annat material i bomsskivorna.

Om jag mins rätt så va det väl läder i början, för att senare bytas till textilfiber-skivor. därefter kom olika typer av plast och nu senast är det dessa carbontex/carbonmatrix (kolfiber).

Och dom gamla typerna av broms ville inte riktigt va med och lira om du strök fett på dom vilket är en fördel på de moderna kolfiberskivor.

Men att vissa gjort en space-tech fråga runt det hela och köpt standardfett på fat för 2 kr. kilot packat om det i små plastburkar och säljer det för 100 kr för 10-20 gram är totalt vansinne. För inga av de super duper special rell drag grease compound är redovisade vad det innehåller.

Eftersom jag är en misstänksam jävel så tror (OBS! TROR) jag att orsaken till att man inte redovisar innehållet är att det är ett helt vanligt PTFE-fett som kan köpas i kg:s burk för en struntsumma.

Att vi som fiskare gärna köper det dyraste bara det heter exotic-name reel drag grease special compound borgar ju för att det är jä.... bra. Eller med andra ord ingenting annat duger, vilket vi allt för ofta är mer tvärsäkra på än vi har insikt i frågan.

Att bromslameller blir varma förstår tom ett barn. Men hur varma ? Kräver en 3 kg havsöring eller 10 kg gädda med sina max 3m rusningar detta? Ett vanligt metalltvålat Litiumfett klarar 120 grader utan problem. Ett något bättre litiumkomplex klarar 240 grader. Kan gämföras med Cal's drag grease som tål runt 260 grader. Shimanos Daiwas drag grease ligger runt 175 grader vad jag fått fram.

Som sagt det florerar så mycket påståenden och lögner om detta så man häpnar. Att jag ställer frågan är mer för att sprida en insikt än att jag själv ska lära mig något. Men man vet aldrig och oavsett vem man pratar med och vad man kan så brukar det alltid ramla på en å annan godbit i kunskapsbanken.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Fett jobbig fråga det här. Personligen kör jag Cal´s till det mesta utan att direkt fundera över vad det innehåller. Funkar bra till kolfiberlameller och övrigt som ska fettas...och det räcker långt för min del.

Kommentera

Här finns en del att läsa om olika smörjmedel, det borde räcka för en hel vinter https://www.google.se/search?q=greas...&client=safari
                    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Det här läste jag men det är ju bara ännu en åsikt från ännu en fiskare.

Blue Grease – There are several different manufacturers that market blue greases for fishing reels. These products are all hydrocarbon based, salt water resistant, they never harden, (important to a service center) they stay blue forever and cost only $5 to 15 per pound. You can service a reel, open it up 10 years later and know that you’ve worked on it before. These blue greases can be packed into non-spool bearings, applied to all screws, gears and other non-exposed metal surfaces, and provide a lifetime of corrosion resistance. The product that I use is the $5 per pound Yamaha All Purpose Engine Grease. Don’t use these blue greases on drag washers.

Drag Grease – There are currently three drag greases on the market, available from Shimano, Cal Sheets and Xtreme Lubricants. These products are Teflon-based and cost from $25 to 50 per pound. One way to separate these products is by melting temperature. Shimano’s drag grease melts at 300 degrees Fahrenheit, Cal’s drag grease melts at 500 degrees F, and the Xtreme drag grease melts at 1000 degrees F. Water, of course, boils at 212 degrees F at sea level. Unless you see steam coming from you fishing reel, you are nowhere near the melting temperature for any of these products. Under the heaviest drag settings with several hundred yard runs, there is a phenomenon called “high speed runout.” Cal Sheets describes a decrease in drag pressure when a big fish is running long, hard and fast with lower melting temperature Teflon greases. This would not be a concern in the vast majority of situations. The product that I am currently using is the $25 per pound Cal’s Drag, although the Shimano and Xtreme products perform equally well in the light tackle applications that I am commonly faced with.

Oils – For years, WD-40 had been a popular lubricant in fishing reels, but it turns to varnish over time and has generally fallen out of favor. Many other light hydrocarbon-based oils are available and provide excellent lubricant properties without turning to varnish over time. The product that I have used for the last ten years is Corrosion X. The polar molecular bonding that Corrosion X, Reel X and Speed X offer will give these products excellent lubricating properties and long life. I use these products on any parts of a reel that need a lighter lubricant that a heavy grease. Handles, levers, level wind assemblies, bearings and bushing are the most common places in a reel that are oiled rather than greased. Corrosion X sprayed into an old rag, after a fresh water rinse and towel dry, is also an excellent way of wiping down your reel after a day of fishing.

Dry Teflon Lubricants – For the last 2 months, I have been using a dry Teflon lubricant from Xtreme Lubricants on spool bearings. After cleaning out spool bearings and lubricating them with hydrocarbon based oils, freespool times of 30 to 60 seconds are typical. Lubricating these same spool bearings with one of these dry Teflon lubricants will increase the freespool times from seconds to minutes. Larger spools with a great deal of rotational inertia can spin for up to 5 minutes when the bearings are lubed with these newer dry Teflon lubes. Hydrocarbon-based oils can form can actually form a hydrodynamic wedge (like a standing wave on a very small scale) in front of the balls of the bearings that will actually slow your spin rate. The improvement in freespool time is dramatic! Another reel tech and I had independently tried this product, saw the improvement, and decided in a microsecond that we were going to use this product in our own personal reels. At issue is what to do for a customer. Corrosion resistance is still a concern, but even my tried and true Corrosion x does not last forever. So how good (or bad) is the corrosion protection from these dry Teflon lubes? I will have a final answer for you next year. For me personally, I know that better freespool will give me longer casting distances, and longer casting distances will catch me more fish.

I am cleaning some reels, and I am curious as to when you're supposed to use oil as opposed to grease.....I've used grease on most everything for some time now. When do ya'll use oil instead of grease?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 195 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13