Min 5601 Predator - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min 5601 Predator

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursäkta bumpen!
    Nu har jag smörjt (är det ens ett ord) upp min rulle enlig Wreckbenders guide. Men jag ser ju att all den blåa orginalsmörjfettet (fortsätter med konstiga ord) är lite lätt borta närmast obefintlig på de vita kuggdreven (ord ord ord) ! Vad kan man lägga på istället?

har droppat in lite yellow label där det ska droppas
    Senast ändrad av Ramme; 2013-02-14, 15:24.

Kommentera

Jag lägger "gul olja" lite tunt över linspridardrevens kuggar, de vita alltså!
      Undrar om det inte finns de som kör med torra kuggar...ja, ja i så fall får någon rätta mig!
      Det ska i alla fall inte vara något kletigt som bromsar.
      Smörj även axeln som linspridardrevet sitter på med "gul".

Edit;
      Såg att Wreckbenders guide visade hur man smörjde lagren men har du aldrig gjort rent dom så gör det först!
      Lagren är rätt "fett" smörjda från fabrik för att man egentligen ska kunna eftersätta underhållet.
      Ta ur lagren, tvätta i ren aceton utan olja.
      Ta upp och snurra lagren på en blyertspenna (plast smälter) några ggr emellanåt....och nu jäklar är det snurr på dom vågar jag nog lova!
      Låt lagren lufttorka en stund på ett hushållspapper....snurra dom på pennan några ggr innan.
      Smörja med TG gul och nu är de perfekta för fiske!!

//Kenneth
      Senast ändrad av KeBa; 2013-02-14, 16:09. Anledning: Tillägg

Kommentera

Ett bättre alternativ än blyertspenna är en ätpinne från lokala kinan.Värdelöst vetande kanske...men jag bjuder på det :-D

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
          Ett bättre alternativ än blyertspenna är en ätpinne från lokala kinan.Värdelöst vetande kanske...men jag bjuder på det :-D
          Inte alls värdelöst vetande!!
          När man håller på och snurrar lagren på blyertspenna rinner acetonhelvetet ner på färgen på pennan som löses upp och hu jeda mig om man på något vis fick in skiten i lagren...

Kommentera

Dessutom sitter lagren fast bättre.

Kommentera

Grejen är den att jag vågar inte plocka ut allt, försökte få loss veven men den lilla pluppen som sitter där får jag inte loss. och hur plockar du ut dessa kullager då?

En mentor e vad jag behöver!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ramme Visa inlägg
                Grejen är den att jag vågar inte plocka ut allt, försökte få loss veven men den lilla pluppen som sitter där får jag inte loss. och hur plockar du ut dessa kullager då?

En mentor e vad jag behöver!
                Nu börjar jag med att tala om att jag inte har haft isär en predator..

För det första, varför ska du ha bort veven?
                Där innanför hittar du drev, bromslameller och lite annat.....och din broms är nog helt ok som den är.
                ...men om du ändå vill ha bort veven så antar jag den lilla pluppen du menar är den som sitter på vevaxeln under en kupolmutter?...i så fall är det ett c-clip
                Jag brukar ta en liten instrumentmejsel, inte större än att den går ner mitt på clipset, sedan vrider jag mejseln och pillar bort den men håll emot med ett finger, de sprätter lätt iväg!

För att få loss lagren.....utan att veta hur det ser ut kan jag gissa...
                Lagren kanske sitter i plattan på vevsidan(?) och i motsatt gavel?
                Sitter det en liten bit rund ståltråd som "stoppring" och håller lagret på plats ska du först ta bort den.....en liten näbbtång kan hjälpa till...eller en liten skruvmejsel.
                Om du inte kan knacka ur dom så ta en bit najtråd (plastad lite grövre ståltråd) och bocka till änden till en liiiten krok.
                Stick in den genom lagret och dra försiktigt....lite runt om så kommer lagret ut men bruka inte våld!

Har du ingen sprängskiss så skaffa det innan du sätter igång, googla så finner du!

Det finns riktiga "rulldoktorer" här på FS och de får gärna rätta mig om jag har skrivit något tokigt!

Har du väl lärt dig att ta isär rullen så kommer du inte ångra dig, det är en riktigt fin känsla att fiska med en rulle som man vet är i ordning!

Kommentera

mycket bra tråd dethär, jag har plockat isär och gjort rent min ena predator med lyckat resultat nu... den andra åkte till rulldoktorn, såg ut som dresden 1945 i den... :-(

Ps najtråd är inte plastad, najtråd najar man armering i betong med....

Kommentera

Ursprungligen postat av karlers Visa inlägg
                    mycket bra tråd dethär, jag har plockat isär och gjort rent min ena predator med lyckat resultat nu... den andra åkte till rulldoktorn, såg ut som dresden 1945 i den... :-(

Men du! har du lust att hjälpa mig en dag då? med typ skype eller ngt? vore ju fantastiskt egentligen

Kommentera

Ursprungligen postat av karlers Visa inlägg

Najtråd som man najar kabel med är plastad...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      275 311 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13