Söker ny HÖ pinne. Hjälp mig välja! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker ny HÖ pinne. Hjälp mig välja!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Hade trigger Edgen funnits hade det blivit en fin kompis till den nya DC Calcuttan som ligger i posten på väg till sin nya husse...

Nu blir det ett egenbygge som får lösa den uppgiften istället...

....men nu var det haspelpåkar som skulle diskuteras....

Btw Det där med linbollar förstod jag lika lite som det där med skatbon...
    Var kommer rullen ifrån, Amerikat eller Japan? Har själv precis tagit hem en Calcutta 101DC från JapanProFishing.

Ett Edge 3776 för multirulle är något jag drömmer om, köpte nyligen ett Beastmaster 9f 10-30g till min Biomaster 2500FC, men känner nu att ett EDGE vore riktigt gött (9,6f 10-30g...). Det skulle jag rösta på!

Kommentera

Amerikat eller Japan?
      Från Japan,,

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Från Japan,,
        Storlek?
        Jag sa Oh, ah när jag packade upp (önskar dock att jag köpt 201 storlek, men å andra sidan kan jag ju köpa en vanlig Calcutta Conquest oxå

Kommentera

Storlek?
          Calcutta DC görs i Japan oavsett storlek,, Jag har en 201 DC tycker den storleken är perfekt för HÖ.
          Har även en Calais 201A även den en riktigt trevlig HÖ rulle..

Spöet nämnde jag här ovan, priset nämner jag däremot inte, risken finns att även ni här på FS idiotförklarar mig

Kommentera

Jag vet inte om detta hör till tråden men jag ville upplysa er om att shimano rullar passar bäst till jänkarspön spön, typ st croix. //T

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Calcutta DC görs i Japan oavsett storlek,, Jag har en 201 DC tycker den storleken är perfekt för HÖ.
              Har även en Calais 201A även den en riktigt trevlig HÖ rulle..

Spöet nämnde jag här ovan, priset nämner jag däremot inte, risken finns att även ni här på FS idiotförklarar mig
              Funderar så småningom att använda 101an till HÖ, fick på ca 100m 0,23 Power Pro Slick.
              Berätta priset, det är viktigt att skilja på taktiska och strategiska inköp.

Quality is the feeling left, long after the price is forgotten

Kommentera

Ursprungligen postat av Rhino69 Visa inlägg
                Var kommer rullen ifrån, Amerikat eller Japan? Har själv precis tagit hem en Calcutta 101DC från JapanProFishing.
                I mitt fall en svensksåld 201 DC inköpt på sportfiskeboden som efter en kort detour till Karlstad idag har hamnat i Åkersberga ...
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Vill ju inte vara otrevlig, då det inte finns någon anledning till det alls. Men de vore trevligt om nån hade lite bra tankar ang. mitt första inlägg. Tråden verkar ha blivit en trevlig diskussion om helt andra grejer.
                  Lite tips har jag fått men... njaaa skulle tro att det finns lite kloka tankar om mina funderingar hos en del smarta fiskarbröder/systrar där ute.

Tackar som vänligast

Kommentera

Ursprungligen postat av Rhino69 Visa inlägg
                    Funderar så småningom att använda 101an till HÖ, fick på ca 100m 0,23 Power Pro Slick.
                    Berätta priset, det är viktigt att skilja på taktiska och strategiska inköp.

Quality is the feeling left, long after the price is forgotten
                    Tror du skall dedicera den till HÖ fisket direkt (har för mig att jag såg i nån tråd att du hade funderingar på att para 101:an med ett Dynamic Powercast ?..)

Jag brukar skilja på inköp som görs på "need-to-have"-basis och de som görs på "want-to-have"-basis....och åtminstone i mitt fall snackar vi nu de övre trappstegen i Maslows behovshierarki..

När det gäller kvalitet så har du rätt att det i högsta grad är en subjektiv känsla...men enligt mitt sätt å resonera är kvalitet en funktion av pris o prestanda....jag blir i alla fall mer nöjd om jag hittar en DC Calcutta för säg 3000 kr än vad ja skulle bli om jag måste betala 5000 kr för samma rulle...

Kommentera

Ursprungligen postat av Fascix Visa inlägg
                      Vill ju inte vara otrevlig, då det inte finns någon anledning till det alls. Men de vore trevligt om nån hade lite bra tankar ang. mitt första inlägg. Tråden verkar ha blivit en trevlig diskussion om helt andra grejer.
                      Lite tips har jag fått men... njaaa skulle tro att det finns lite kloka tankar om mina funderingar hos en del smarta fiskarbröder/systrar där ute.

Tackar som vänligast

Du har helt rätt...blir ofta så här på FS och jag är ledsen om jag bidrar till att tråden drar iväg...

Tror dock att du definitivt hittar lämpliga kandidater i stort set bland alla alternativen som nämndes inledningsvis.

Bortsett från spömärken kunde det kanske vara intressant att diskutera faktorer som spölängd och kastvikter beroende på dina egna preferenser utifrån den typ av HÖ-fiske som du i första hand kommer att köra....från båt? Öppet kustfiske? Fiske inomskärs? Etc.

Under vissa förutsättningar kan en 9-fotare upp till 28g vara optimalt i ett annat fall är en 11-fotare upp till 56 g att föredra.

Behöver du råd i det avseendet är det bara att komma tillbaka med lite preciseringar så skall du se att du kan få råd om detta.

Sen får du räkna med att mycket av rekommendationerna här hamnar i kategorin "nice-to-have" snarare än "need-to-have". Ibland kan detta leda till att man förleds att tro att man måste ha "top-of-the-line"-prylar för att kunna fiska med prylarna....så är inte fallet.

Har du en budgetram så underlättar det också att komma med vettiga rekommendationer oavsett prisnivå...

/S

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 110 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13