JiggRulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

JiggRulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
    Av erfarenhet kan jag säga såhär när det gäller Fireline: På en Shimano i 1000-storlek får du på exakt en rulle Fireline 0,12 mm utan nylonbacking (bara att knyta flätlinan direkt på spolen och fästa med en bit tejp). Vill du ha tjockare lina än så kan du alltså inte använda en hel rulle, men med 0,15 mm får du ju på ganska mycket ändå.

På en Shimano i 2500-storlek får du på en hel rulle Fireline 0,17 mm med en liten mängd nylonbacking, alternativt 0,15 mm med lite mer backing. Med 0,20 ryms inte riktigt hela rullen på spolen, men fullt tillräckligt för t.ex. normalt gäddfiske.

På en Shimano i 4000-storlek får du på en hel rulle Fireline 0,25 mm med lite backning alt 0,20 med lite mer backning. Alternativt funkar också en rulle Power Pro 0,28 mm utan backning, om man vill använda en braid.

För att maximera kastlängden ska alltid du fylla spolen, fast inte riktigt hela vägen upp då det brukar ge lintrassel. Sedan ger ju tunnare lina längre kast, men å andra sidan också sämre styrka. Så det är en avvägning man får göra för det aktuella fiske man tänker ägna sig åt.

Tack för ett sjukt utförligt svar.

Undrar även om kastens längd påverkas utav spolens storlek. Kommer jag t.ex kasta lika långt med en 1000-rulle som är uppfylld till max med 110 meter 12mm flätlina som med en 2500-rulle med samma längd utav samma lina fast med ordentligt nylongrundad och uppfylld spole?

Påverkas inte kast-egenskaperna utav en mindre rulle så kanske jag borde köra på 1000-modellen, behöver kanske inte mer än ca.100 meter lina på och en lättare rulle skulle nog balansera bättre med det lätta spöt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Vessla Visa inlägg
      Tack för ett sjukt utförligt svar.

Undrar även om kastens längd påverkas utav spolens storlek. Kommer jag t.ex kasta lika långt med en 1000-rulle som är uppfylld till max med 110 meter 12mm flätlina som med en 2500-rulle med samma längd utav samma lina fast med ordentligt nylongrundad och uppfylld spole?

Påverkas inte kast-egenskaperna utav en mindre rulle så kanske jag borde köra på 1000-modellen, behöver kanske inte mer än ca.100 meter lina på och en lättare rulle skulle nog balansera bättre med det lätta spöt.
      Jo, du kommer kasta något längre med den större stolen på 2500-rullen då. Kan inte säga exakt hur mycket, men tror inte det handlar om någon jättestor skillnad. Då tycker jag att rullens vikt gentemot spöet är viktigare. Sedan är ju abborre sällan något typiskt "distansfiske" (som ibland t.ex. havsöring), så man behöver inte göra allt för att jaga långa kastlängder, utan det är ofta andra saker som avgör hur väl man lyckas med fisket. Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
        Jo, du kommer kasta något längre med den större stolen på 2500-rullen då. Kan inte säga exakt hur mycket, men tror inte det handlar om någon jättestor skillnad. Då tycker jag att rullens vikt gentemot spöet är viktigare. Sedan är ju abborre sällan något typiskt "distansfiske" (som ibland t.ex. havsöring), så man behöver inte göra allt för att jaga långa kastlängder, utan det är ofta andra saker som avgör hur väl man lyckas med fisket. Lycka till!
        Ok. Stradic ci4 verkar ju perferk om det inte vore för den skeva foten, någon som vet om det är ett fabriksfel, alltså om det finns vissa ex. som kommer med sned fot i förpackningen, eller är ci4-materialet så vekt att foten kröks vid fajt av medeltung insjöfisk?

Hade helt klart kunnat tänka mig att lägga mer pengar på en större rulle som funkar bra både med mitt jigg-spö och mitt alaround spö, det sitter nämligen en aning stor rulle på den just nu och jag fiskar ju bara med ett spö åt gången så finns det någon rulle som passar till bägge så vore det ju kanon, mellanstorlek och mycket lätt, som stradic ci4:an.

Kan dessa Abu-hasplar kanske vara ett alternativ annars, någon som testat dessa?

Abu Revo Premier & Neos väger 225 & 230 gram i 20 respektive 30-storlek, Hitta dessa för 2000kr styck, neosen dock bara i 10 & 40 storlek, för 20 & 30 storlek gick dem för 3000kr.

Är som sagt inte sugen på att betala mer än 1000 spänn för en rulle, men funkar den super till två stycken helt olika spön så kan jag eventuellt tänka mig att betala det dubbla för att slippa köpa 2 stycken sämre rullar för samma peng, vill dock inte betala mycket mer för lite bättre rulle, kan däremot tänka mig att betala lite mer för en lite bättre rulle, eller mycket mer för en mycket bättre rulle.

Revo SX är Revons budget-modell på 235g (storlek 20) och den går för 1350kr, någon som testat denna och har något positivt eller negativt att säga om den, kanske det kan vara ett alternativ till Stradic ci4 2500?

Lönar det sig inte att köpa någon utav dessa rullar så lutar det åt en Exage-1000 så får det bli till att köpa någon finare rulle till alaround spöt vid ett senare tillfälle.

Tack så jättemycket för all hjälp och alla tips iallafall!
        Senast ändrad av Vessla; 2013-02-22, 16:40.

Kommentera

Abu premier (haspel) testades i +magazinefisheco för ett tag sen och fick bra betyg. Har hört av folk jag litar på att den är väldigt fin oxå.
          http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
            Abu premier (haspel) testades i +magazinefisheco för ett tag sen och fick bra betyg. Har hört av folk jag litar på att den är väldigt fin oxå.
            Såg att den hade fått bra betyg utav dem en lyckades inte få upp hela artikeln på datorn, vet du om den finns att läsa någonstans på nätet så får du gärna länka!

Efter som att Revon är såpas dyr så blir det till att använda den till 2 stycken helt olika spön i sådana fall, mitt lätta jigg-spö samt ett HÖ-spö som jag använder som alaround, därmed behöver jag 2 stycken spolar så då hamnar stradic ci4:an och Revo premiern på samma pris egentligen, 2000kr, eftersom att Revo´n kommer med extraspole medan Stradicen´s extraspolen kostar ca:300kr, rullen i sig har jag hittat för 1700:- som lägst.

Kommentera

Ursprungligen postat av Vessla Visa inlägg
              Ok. Stradic ci4 verkar ju perferk om det inte vore för den skeva foten, någon som vet om det är ett fabriksfel, alltså om det finns vissa ex. som kommer med sned fot i förpackningen, eller är ci4-materialet så vekt att foten kröks vid fajt av medeltung insjöfisk?

Hade helt klart kunnat tänka mig att lägga mer pengar på en större rulle som funkar bra både med mitt jigg-spö och mitt alaround spö, det sitter nämligen en aning stor rulle på den just nu och jag fiskar ju bara med ett spö åt gången så finns det någon rulle som passar till bägge så vore det ju kanon, mellanstorlek och mycket lätt, som stradic ci4:an.

Kan dessa Abu-hasplar kanske vara ett alternativ annars, någon som testat dessa?

Abu Revo Premier & Neos väger 225 & 230 gram i 20 respektive 30-storlek, Hitta dessa för 2000kr styck, neosen dock bara i 10 & 40 storlek, för 20 & 30 storlek gick dem för 3000kr.

Är som sagt inte sugen på att betala mer än 1000 spänn för en rulle, men funkar den super till två stycken helt olika spön så kan jag eventuellt tänka mig att betala det dubbla för att slippa köpa 2 stycken sämre rullar för samma peng, vill dock inte betala mycket mer för lite bättre rulle, kan däremot tänka mig att betala lite mer för en lite bättre rulle, eller mycket mer för en mycket bättre rulle.

Revo SX är Revons budget-modell på 235g (storlek 20) och den går för 1350kr, någon som testat denna och har något positivt eller negativt att säga om den, kanske det kan vara ett alternativ till Stradic ci4 2500?

Lönar det sig inte att köpa någon utav dessa rullar så lutar det åt en Exage-1000 så får det bli till att köpa någon finare rulle till alaround spöt vid ett senare tillfälle.

Tack så jättemycket för all hjälp och alla tips iallafall!
              Jag har en Stradic Ci4 och den är inte sned , har fiskat lite gädda och aborre en säsong med den. Största gäddan vägde runt fem kilo och det funkar bra.

Kommentera

Har du inte köpt någon rulle ännu så kanske du hittar något här http://www.beten.nu/se/page/rea-lista.php

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                  Har du inte köpt någon rulle ännu så kanske du hittar något här http://www.beten.nu/se/page/rea-lista.php
                  Kikade faktiskt där för ett par timmar sedan, fick länken via deras mail-erbjudande, tyvärr hade ingen rulle i passande storlek i kombination med lämplig vikt, det skulle i sådana fall vara exagen som kostar lika mycket hos flera andra återförsäljare, eller rarenium men jag har ingen lust att betala 1600kr för en rulle i den storleken tyvärr.

Men tack för tipset iallafall!

Kommentera

Hoppar in i diskussionen igen...

De rullar som jag sett med sned fot har alla varit NIB...new in box....

Det har gällt 3st live + 1 på bild Rarenium 3000 (samma rulle som 2500 men lite grundare spole) som leverades från youfish.

En 2500 Stradic, en 2500 Twinpower och en 1000 Rarenium...alla i butik huntyardberras.

Har dock sett att det finns raka rullar också. Bl.a sett en 4000 Rarenium och en 2500 o 4000 Sustain hos Sportfiskeboden och ingen av dom rullarna har varit skeva..

Att jag flaggat upp detta är för att jag tycker att man skall vara medveten om att risken finns och att man därför om man vill vara säker på att få en juste rulle bör kolla detta i samband med köp...

På avdelningen flagga upp så har jag även stött på några oberoende Revo Premiere rullar i 3000 strlk som lider av nån typ av obalans som ger en svag vibration i rullen. Problemet känns inte när man torrvevar rullen utan uppstår först med att den belastas i samband med att man vevar in draget....

Jag kanske är kinkig men jag tycker att man skall kunna ställa lite krav på de olika leverantörernas premiumrullar som kostar i spannet 2-3000 kr.

När det gäller storlekar så har jag själv idag varit i butik och testat lite olika mindre rullar som skall användas vid jiggfiske efter abborre.

Tyckte själv att 1000-modellerna känns otroligt små (alla storlekar verkar ha krympt de senaste åren) och för mina stora händer var det problem med att knogarna slog i linföraren vid vevning så jag kommer istället sikta in mig på nån rulle i 2000 strlk...

Någon som har några erfarenheter av Daiwa Exceler 2000 TSH? Den tyckte jag verkade vara lagom i storlek för mitt lätta jiggspö. Ett plus var även att den levereras med 2 olika spolstorlekar (2000 o 1500)

/S
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Har bestämt mig för en Shimano Stradic Ci4 i 2500 storlek, skall kontrollera så att foten på den inte är skev innan jag köper den.

Nu funderar jag lite på vilken lina jag skall ha till den. Vill undvika att wind-krots som jag tidigare fått med min tunna pp-lina. Jag har en 4000-rulle med 17mm berkley whiplash på som jag fiskade var och varannan dag med mellan april och november förra året, råkade aldrig ut för det med den linan men den är sjukt överdimensionerad, skulle tippa på att den snarare är 30mm på den tjocka sidan, den är tydligen platt.

Jag vill ha en hyfsat tunn lina men samtidigt kunna undvika wind-knots, då står det mellan Berkley exceed och nanofil antar jag?

Exceeden har jag faktikt aldrig testat men det verkar ju som (efter att jag läst en hel del om den här på FS) att den slits väldigt fort, funderar därför på nanofilen istället.
                      Den har bara hälften så hög brottsstyrka som exceeden men den skall å andra sidan hålla den utlovade dimensionen, 13mm är 13mm osv, vet inte hur bra det stämmer på exceeden men på whiplashen stämde det ju inte för fem öre.

Funderar lite på vad ni har för åsikter om att jigga med transparent lina, är det en stor nackdel?

Skall hur som helst använda rullen till lätt gäddfiske fram tills tidig sommar då jag tänkte sätta igång med abborr-jiggningen istället, så nu lutar det mot en 0.193mm nanofil till rullen, ca.6kg brottsstyrka, vad tror ni om det?

Borde jag gå ner i storlek sedan när det skall jiggas abborre och regnbåge? Hade vart skönt att veta att linan håller ifall gäddan tar jiggen innan abborren, vet dock inte hur stark slirbromsen är på rullen, den kanske inte är tillräckligt stark för att starkare lina skall vara nödvändigt, rullen är ju anpassad för det "lättare fisket" tydligen.

Så vad säger ni, 0.19mm transparent nanofil-lina, funkar det till att jigga abborre och regnbåge med, eller är det på tok för grovt för de lätta betena, 4-21g?

Skulle gärna vilja ha tipps på lämpliga "jigg-tafsar" utan lekande. Skall jag satsa på wolfram eller fluorocardon? Och vilken längt bör jag minst ha för att minimera risken för att linan släpas mot botten och slits?

Det blev en hel del text där, hoppas någon kunnig inom ämnet orkar läsa igenom och svara!
                      Senast ändrad av Vessla; 2013-03-05, 22:23.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 820 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04