JiggRulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

JiggRulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vill du ha en Shimano under 1000-lappen så tror jag exage fc kan vara ett intressant alternativ om du föredrar frambromsat...gå att hitta för runt 700 kr för 1000 strlk o 750 kr för 2500 strlk

Den rullen har alustativ så där behöver du inte oroa dig för skev rullfot..

Tror egentligen också att du kan välja en ännu "enklare o billigare" modeller typ Nexave, Catana eller Sienna utan att förlora särskilt mycket i prestanda.....det man förlorar när man köper en billigare rulle är möjligen lite prestige....

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Håller med Silverbågen. Exage och Nexave duger alldeles utmärkt om du vill komma ner i prisklass lite.

Kommentera

Om funktionen lider eller inte med "sne rulle" som ci4 låter jag va osagt. 1800kr för en rulle som har en defekt skulle jag aldrig ge om jag visste om det innan köp. Köpte mitt ex inte långt efter release och då fanns inte denna info.

Satsa på en Nasci, har haft min i snart 5år och är fortfarande riktigt nöjd med den rullen.

Kommentera

Om jag inte kommer ihåg fel så sopade Exage banan med alla andra rullar under 1000:- i ett test i någon tidning i våras, ska se om jag har kvar tidningen.

Kommentera

Ursprungligen postat av popcorn Visa inlägg
            Om jag inte kommer ihåg fel så sopade Exage banan med alla andra rullar under 1000:- i ett test i någon tidning i våras, ska se om jag har kvar tidningen.
            Kolla gärna det, lät ju skitbra!

Funderar på om jag klarar mig med 1000-storleken, 90m 0,25mm skall den rymma läste jag hos någon återförsäljare, tänkte köra 0,13mm flätlina, Låter det rimligt att jag får på ungefär det dubbla då minus det lilla jag väljer att grunda med nylon?

Skulle föredra att ha ganska mycket lina på rullen utifall att man sätter många långa kast i botten, är ju ny på det här med botten-jiggning så det är nog möjligt att jag sätter en del jiggar och kanske råkar fläcker av linan när jag försöker få loss dem, hade känts surt att få spola på ny lina stup i kvarten för att den tar slut.

Är det att föredra att ha flätlina nästan ända ner på spolen, eller är det bättre att grunda ordentligt med nylon och ha mellan 110-140 meter flätlina resten.

Tänkte att om man i teorin har grundat exempelvis en rulle i 4000-storlek minimalt med nylon och sedan fyllt på den med 250 meter flätlina, så kanske kastlängden minskar ävsevärt när man förbrukar 100-150 meter i bottennapp då man lyckats fläcka av linan, och man måste då ändå fästa en ny flätlina i den gamla för att optimare kastlängden, hur ligger det till egentligen? Det blev nog lite rörigt det här men hoppas ni förstår.

Om jag skulle välja Exage-1000FC, Hur mycket borde jag grunda med nylon och i vilken dimension, och hur mycket 13mm flätlina tror ni ryms efter det, kanske är jättesvårt att säga, jag har ingen aning, kanske bättre att satsa på 2500-rullen istället, men den var mycket tyngre.

Kommentera

Av erfarenhet kan jag säga såhär när det gäller Fireline: På en Shimano i 1000-storlek får du på exakt en rulle Fireline 0,12 mm utan nylonbacking (bara att knyta flätlinan direkt på spolen och fästa med en bit tejp). Vill du ha tjockare lina än så kan du alltså inte använda en hel rulle, men med 0,15 mm får du ju på ganska mycket ändå.

På en Shimano i 2500-storlek får du på en hel rulle Fireline 0,17 mm med en liten mängd nylonbacking, alternativt 0,15 mm med lite mer backing. Med 0,20 ryms inte riktigt hela rullen på spolen, men fullt tillräckligt för t.ex. normalt gäddfiske.

På en Shimano i 4000-storlek får du på en hel rulle Fireline 0,25 mm med lite backning alt 0,20 med lite mer backning. Alternativt funkar också en rulle Power Pro 0,28 mm utan backning, om man vill använda en braid.

För att maximera kastlängden ska alltid du fylla spolen, fast inte riktigt hela vägen upp då det brukar ge lintrassel. Sedan ger ju tunnare lina längre kast, men å andra sidan också sämre styrka. Så det är en avvägning man får göra för det aktuella fiske man tänker ägna sig åt.

Kommentera

Slår ett slag för följande rullar som går att hitta under 1000kr.

Abu STX 20/ST 20

Daiwa Aird 2000/2500
                Med 2000 modellen medföljer extraspole motsvarande 1000/1500 strl
                Med 2500 modellen medföljer extraspole motsvarande 3000 strl

Detta kan ju för en del vara en avgörande faktor lite beroende på omständigheter.

Kommentera

Jag hade köp så liten rullen 1000 storlek, hade gått på 2500 eller motsvarande. Men det är väl en smaksak antar jag.
                  http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Till det spö som Vesslan har, 8 fot och 4-21 gram, och tänkt till främst abborrfiske vad jag förstår - skulle jag säga att en 1000-rulle och lina ca 0,12 mm är perfekt. Visst funkar det fint med en 2500-rulle också, men i så fall skulle jag valt en med lägre vikt än vad t.ex. Exage har, för att balansera upp spöet på ett bra sätt.

Kommentera

Slår ett slag för Stadic ci4 2500 mycket rulle för pengar och väldigt tight i gången, mina vita stradicar ligger mest och samlar damm nu för tiden !!!
                      Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 833 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04