JiggRulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

JiggRulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• JiggRulle?

Tjenare. Är ny här på forumet och detta är min första post.

Är ganska så färsk på fiske, har hobby-fiskat i ca 2 år, är inne på 3:e nu, har mest spinn-fiskat efter gädda, trollat lite efter gös när jag haft tillgång till båt, samt metat efter abborre och regnbåge i put&take vatten.

Fick nyligen ett jättefint jigg-spö i present, ett dragon fishmaker, 8-fot, kastvikt 4-21.gram, det följde dock inte med någon rulle så jag skulle vilja ha lite tips på en bra rulle som skulle funka fint till detta spö.

Jag har sällan tillgång till båt så kommer mestadels att kasta jiggar ifrån land med detta spö i jakt på abborre ifall det har någon betydelse.

Budget är ca 1000 kronor, kan tänka mig att lägga lite mer ifall man får en mycket bättre rulle, men har absolut ingenting emot att köpa en billig rulle så länge den håller hög kvalitet och fungerar felfritt.

Har rullens utväxling någon påverkan för jigg-fisket?

Vill förövrigt, helst men inte nödvändigtvis ha en frambromsat rulle, gärna så lätt som möjligt utan att påverka kvaliteten och fiskeegenskaperna, och självklart med en välfungerande direktverkande backspärr, till ett pris helst inte överstigande 1000kr.

Har kikat lite på Okumas Hexana 20, Octana 20 samt Trio 20, även Abus Sorön Stx-10 (verkar suverän men har läst att de har en tendens att krångla lite) samt Shimano Exage-1000, vad tror ni om dessa?

Har även kollat på Dragons fishmaker rulle som kanske till och med är gjord för dessa spön? Men den väger ca.300.gram och kostar ca.1200, lite över min budget men kan tänka trots det tänka mig att betala det priset för en välfungerande kvalitetsrulle om det skulle matcha spöt.

Alla tips på passande rullar mottages tacksamt, gärna med lite motivation bakom.
    Tack på förhand!

kanske kan vara nått? Om du är villig att gå upp lite i pris.

Kommentera

Ursprungligen postat av VonElffors Visa inlägg
      http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...-2500-ci4.html
      kanske kan vara nått? Om du är villig att gå upp lite i pris.
      Håller med föregående talare ci4 är en kanon rulle!

Kommentera

Nu är jag ingen expert på detta område men penn brukar få bra betyg av användarna. Så mitt tips blir denna http://www.happyangler.se/sv/fiskeru...ulle/p/328033/
        http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av MLF
          Citerar ett inlägg ur denna tråd:

"när det gäller haspel vill jag höja ett litet varningens finger om du funderar på Shimano...har under hösten sett flera exempel på rullar med skev rullfot, alla rel dyra modelleri deras Ci4 material (Rarenium, Twinpower o Stradic Ci4)..."
          ...slapp jag ta upp det själv...

Fina rullar men ska man välja nån av dom så rekommenderas att inte köpa rullen utan att ha kontrollerat den...

Sen jag skrev det inlägget har jag sett ytterligare en Rarenum med skev fot.....kontaktade även en säljare på Tradera och frågade om han kunde garantera att rullen var rak...."du har inte tänkt på att det kanske ska vara så?...." fick jag till svar....

Köp inte Ci4 rullar osett är alltså mitt råd....

/S
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
            ...slapp jag ta upp det själv...

Fina rullar men ska man välja nån av dom så rekommenderas att inte köpa rullen utan att ha kontrollerat den...

Sen jag skrev det inlägget har jag sett ytterligare en Rarenum med skev fot.....kontaktade även en säljare på Tradera och frågade om han kunde garantera att rullen var rak...."du har inte tänkt på att det kanske ska vara så?...." fick jag till svar....

Köp inte Ci4 rullar osett är alltså mitt råd....

/S
            Hah, sköning! En Stradic är annars en bra idé, bekvämt att jigga med hög utväxling på rullen. en GTM-RC eller en FC kanske?

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
              Hah, sköning! En Stradic är annars en bra idé, bekvämt att jigga med hög utväxling på rullen. en GTM-RC eller en FC kanske?
              Stradic´en var väldigt fin att se på iallafall, har inte känt på den i butik men den frambromsade versionen kostar ungefär dubbelt så mycket än vad jag hade tänkt mig, vill helst hålla mig kring 1000kr.

Ci4:an har jag även läst om på andra forum att den skall vara väldigt vek så en sådan är uteslutet.

Har lagt märke till att Shimanos modeller ofta har färre kullager än andra fabrikat i samma prisklass, men det kanske inte har någonting med hur bra de presterar?

Kom gärna med fler tips på fina rullar som lämpar sig bra för lättare jiggfiske, gärna i tusenkronors-klassen, max femtonhundra. Tack på förhand.

Kommentera

Konstigt varför t.ex. söder sportfiske prisar dom så högt isf... :]

Kommentera

Ursprungligen postat av VonElffors Visa inlägg
                  Konstigt varför t.ex. söder sportfiske prisar dom så högt isf... :]
                  Kanske för att Normark prisar dem så högt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Vessla Visa inlägg
                    Stradic´en var väldigt fin att se på iallafall, har inte känt på den i butik men den frambromsade versionen kostar ungefär dubbelt så mycket än vad jag hade tänkt mig, vill helst hålla mig kring 1000kr.

Ci4:an har jag även läst om på andra forum att den skall vara väldigt vek så en sådan är uteslutet.

Har lagt märke till att Shimanos modeller ofta har färre kullager än andra fabrikat i samma prisklass, men det kanske inte har någonting med hur bra de presterar?

Kom gärna med fler tips på fina rullar som lämpar sig bra för lättare jiggfiske, gärna i tusenkronors-klassen, max femtonhundra. Tack på förhand.
                    Tänk inte på antalet kullager. 4 bra lager är bättre än 10 dåliga... Du har 5 års garanti på alla Shimano-rullar du köper i Sverige om deras leverantör är Normark. Begagnatmarknaden är väldigt värd att hålla koll på, fiskesnack, tradera och blocket kan vara värda flera besök om dagen för att hitta rullar till bra pris.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 335 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13