Utväxlingar Multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utväxlingar Multi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utväxlingar Multi

Debatten vänster vs högervevat är en ökänd, vilt underbåst av rutinerade hasplare som efter nåt decenium insett multins överlägsenhet.
    Men det som glömts bort och gör mig ganska sorgsen är de utväxlingar som samtliga fabrikanter erbjuder oss Multirulle-entusiaster.
    Hög utväxling filtrerar bort känslan, särskillt om man kombinerar superhög utväxling med den av japaner älskade jätteveven.

Jag anser:
    Den vanliga 1:5,3 (60 cm per vevvarv) är i bästa fall hygglig till lax och öring under sensommar och hösten, annars för snabb för Nordiskt spinnfiske (jerkbait, havsfiske, mete och trolling är en annan sak). 1:6,3 är i mina ögon bortom all sans, såvida man inte skruvar dit en vev av det lååånga slaget som normalt återfinns på havsrullarna, men då försvinnar som sagt all känsla.

Därför har jag bytt till:
    1:3,8 (40cm per vevvarv) för gäddspinn och då dessutom monterat på den korta enkelveven (dock bytt ut det trista plasthantaget) vilket är en vinnarkombination för mig och mina kamrater. Anses kanske som bästa kallvattens kombinationen.
    1:4,7 (50cm) för öring och lax, vevvalet är inte självklart, jag har en vev av std längd och en kortare. 1:4,7 med std vev är möjligen mest allround.

Argumentet "det är bara att veva långsammare" har dödats effektivt genom att låna ut mina grejor där gaphalsen regelmässigt fått fisk inom ett par kast.

Emotser en storm av protester från insöade vänsterjerkande spinnrockare.
    Handsken är kastad!
    www.utreel.com

Jag tycker en utväxling på 1:6,3 fyller sin funktion. Försök att veva in ett buzzer bait med 1:3,8 utväxling...

Kommentera

Jag tycker 1:6,3 funkar bättre än 1:4,7 att ta upp löslina med, och då tänker jag främst på jerk med beten som inte har så mycket STS...som då tar upp mycket av löslinan själv. Men å andra sidan så är jag än så länge ingen jerk-guru....

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
        Debatten vänster vs högervevat är en ökänd, vilt underbåst av rutinerade hasplare som efter nåt decenium insett multins överlägsenhet.
        Men det som glömts bort och gör mig ganska sorgsen är de utväxlingar som samtliga fabrikanter erbjuder oss Multirulle-entusiaster.
        Hög utväxling filtrerar bort känslan, särskillt om man kombinerar superhög utväxling med den av japaner älskade jätteveven.

Jag anser:
        Den vanliga 1:5,3 (60 cm per vevvarv) är i bästa fall hygglig till lax och öring under sensommar och hösten, annars för snabb för Nordiskt spinnfiske (jerkbait, havsfiske, mete och trolling är en annan sak). 1:6,3 är i mina ögon bortom all sans, såvida man inte skruvar dit en vev av det lååånga slaget som normalt återfinns på havsrullarna, men då försvinnar som sagt all känsla.

Därför har jag bytt till:
        1:3,8 (40cm per vevvarv) för gäddspinn och då dessutom monterat på den korta enkelveven (dock bytt ut det trista plasthantaget) vilket är en vinnarkombination för mig och mina kamrater. Anses kanske som bästa kallvattens kombinationen.
        1:4,7 (50cm) för öring och lax, vevvalet är inte självklart, jag har en vev av std längd och en kortare. 1:4,7 med std vev är möjligen mest allround.

Argumentet "det är bara att veva långsammare" har dödats effektivt genom att låna ut mina grejor där gaphalsen regelmässigt fått fisk inom ett par kast.

Emotser en storm av protester från insöade vänsterjerkande spinnrockare.
        Handsken är kastad!
        Beredd?
        Det finns naturligtvis inget facit om vad som är rätt/fel vevhand, utväxling, rulltyp vid speciellt fiske osv. (även om det är tacksamt att skoja med "fiskare" som tycker dom gör rätt när dom släpper spolen med samma hand som dom vevar ;-)
        Jag såg en pingislirare som kastade upp servbollen med samma hand som han höll racket i och det funkade för honom, även om det inte gav ett "proffsigt" intryck...
        Vad gäller utväxling på multirullar är det naturligt att vilja ha en långsammare rulle vid ex. kallt gäddfiske och högre utväxling då man fiskar våröring i grunda vikar. Detta för att snabbt veva in linbukter och få fart på betet som kanske dimper ned där djupet är 30 cm.
        Då mitt favvofiske är just havsöring på våren föredrar jag rullar med ca 6,3:1
        för just det fisket...
        Huvudsaken är väl att man anpassar utrustningen till rådande fiskesituation samt att man är så prestigelös att man kan jobba bort sina fördomar om vad som är rätt och mindre rätt...

Kommentera

Jag tycker det här är en mycket bra fråga du tar upp UT. Jag gjorde själv ett försök för länge sedan där jag försökte få folk att förstå vikten av utväxlingen. Det gjordes förstås i rent vinstsyfte vilket tydligen lyste igenom då ingen kontaktade mig angående detta

Själv kör jag med 4,67 vid gäddfiske förutom när det krävs riktigt långsam inspinning. Då är det 3,81 som gäller. Eftersom jag dessutom i ren upphetsning ofta vevar för fort har jag även en rulle med 3,81 tillsammans med en JÄTTEvev. Känslan går kanske förlorad men med det stora T-greppet kan jag ha tjocka neoprenhandskar och greppa veven på samma sätt som trailerwinschen
          När det gäller havsöringen har jag i år tänkt köra med 6,14 i utväxling. Helt klart går 5,25 också bra för mig men bara för att slippa standardprylarna så har jag valt 6,14 i år

Kommentera

Hmmm, Jag vet inte varför jag kommer att tänka på frasen "teknik för teknikens skull" ? Vidare är ju några hundradelar i utväxling skillnaden mellan succë & fiasko... ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis 65
              Hmmm, Jag vet inte varför jag kommer att tänka på frasen "teknik för teknikens skull" ? Vidare är ju några hundradelar i utväxling skillnaden mellan succë & fiasko... ;-)
              Det är inte konstigt att du kommer att tänka på den frasen. Men för oss tekniknördar är alla små detaljer av största vikt
              Men det räcker gott att dela in utväxlingen i låg, mellan och hög. Om du testar dessa tre i en och samma rulle, alternativt med olika vevar också så tror jag du kommer känna en viss skillnad. Jag säger inte att det automatiskt gör att du fiskar bättre men känslan i invevningen är som natt och dag mellan åtminstone hög och låg utväxling.

Kommentera

Det kanske låter överdrivet, men jag tycker mig se ett naturligt varvtalsregister för mänskligt vevande, som igentligen bara beror på belastning och vevens slaglängd och det registret är ganska smalt.
                Kroppen vill gärna veva ganska fort.
                FRB's kommentar om våra beteenden under adrenalinets inverkan gör inte saken bättre.

Med standardgrejor i händerna på ett barn eller en nybörjare med en wobbler i änden av linan, går det alltid för fort och för grunt oavsett vad man sagt innan.

Jerk, special beten mm mm har sina krav, men för klassiskt spinn i Sverige så fortsätter jag hävda att det som säljs är fel.
                www.utreel.com

Kommentera

vilka ambissar har 1:3,8 (40cm per vevvarv) i utväxling?

Kommentera

Du får byta ut den som sitter i Din rulle.
                    Ring ABU på 0454-88070 och beställ en komplett utväxling.
                    www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 682 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist