Utväxlingar Multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utväxlingar Multi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av FRB
    OK 6500 (79 11 91) har ju redan en trevlig utväxling på 1:4,7 men det går att byta drev så att den får 1:3,56 istället.

De båda raketerna kan du skaffa 3,81-drev till. Prata med ABU Service så hjälper de dig att få rätt delar. Det enda som behövs är huvuddrev och pinjongdrev.

Om den röda raketen är i nyskick gör du bäst i att diskutera med mig huruvida en försäljning är aktuell
    ??? är de nå speciellt med den?
    eller är de bara din kärlek för röda rullar
    den är dock lite råpig den används ju varje fisketur.
    att 6500 hade sån utväxling , den är dock pensionerad efter lång å trogen tjänst, den kanske får göra comeback.

Kommentera

Ursprungligen postat av Deepbay
      ??? är de nå speciellt med den?
      eller är de bara din kärlek för röda rullar
      den är dock lite råpig den används ju varje fisketur.
      att 6500 hade sån utväxling , den är dock pensionerad efter lång å trogen tjänst, den kanske får göra comeback.
      Ja det är nog min kärlek till röda rullar som gör att jag vill ha en. På den tiden de såldes i butikerna var jag inte lika sugen som jag är idag, men det är tyvärr bara rullar i nyskick jag vill ha och dessa är svåra att hitta nu.

Kommentera

Ja det är nog min kärlek till röda rullar som gör att jag vill ha en. På den tiden de såldes i butikerna var jag inte lika sugen som jag är idag, men det är tyvärr bara rullar i nyskick jag vill ha och dessa är svåra att hitta nu.
        Jag är av samma åsikt som FRB. När dessa röda skönheter såldes i butiken, var jag inte heller intresserad. Det skulle vara en rulle med kullager, top of the line.... 1970 blev det en 6000C för hissnande 195 riksdaler.... Den funkar forfarande alldeles utmärkt. Utväxlingen är 3,56:1

Sen gick jag ju på detta försäljningstrick, som alla andra, att det skulle vara högre och högre växlade Ambassadeurer, >6:1. Men nu ska jag tillbaka till rötterna... Nästa byggprojekt blir växlad till treochnånting : 1 . Dessutom ska den vara röd, utan kullager!!!

Let's go back to future!
        Senast ändrad av Åsunden; 2005-03-04, 07:34.

Kommentera

Joo, nog är röda rullar nåt speciellt, framförallt på ett spö, ute vid vattnet.
          Jag har 4 röda i drift, en 1500 två 2500, en 5500 och i tillägg två oanvända 5500 på lut i lådan. Förvisso har jag fyllt dem med kullager och alla utom en har kromade stativ, men de är ändå röda.

Av nostagliska skäl har jag byggt en svart gäddvinch för tung drift, bara för mitt starka minne från sommarn 1973, när jag följde med min kompis far när han köpte sin 5000C. Jag fick hålla i den på vägen hem i bilen. Det var ett stort ögonblick.
          www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
            Joo, nog är röda rullar nåt speciellt, framförallt på ett spö, ute vid vattnet.
            Jag har 4 röda i drift, en 1500 två 2500, en 5500 och i tillägg två oanvända 5500 på lut i lådan. Förvisso har jag fyllt dem med kullager och alla utom en har kromade stativ, men de är ändå röda.

Av nostagliska skäl har jag byggt en svart gäddvinch för tung drift, bara för mitt starka minne från sommarn 1973, när jag följde med min kompis far när han köpte sin 5000C. Jag fick hålla i den på vägen hem i bilen. Det var ett stort ögonblick.
            Vad var det du menade att du fick hålla i handen.....????

För en gångs skull delar jag inte din uppfattning UT. De röda gör sig inte vidare bra vid vattnet. Nej då är den silverblå färgen mycket bättre. Åtminstone i de fiskevatten jag fiskar blir det en harmoni i färgsättningen som inte gårt av för hackor. Och sen de dagar jag drömmer mig till San Fransisco tar jag fram den guldeloxerade 55:an.... Men jag kör med svensk utväxling i.a.f.

Kommentera

En riktigt mörkt blodröd Ambassadeur med en härlig djupglans i färgen ÄR snygg, det är ingen tvekan om det! Fast jag är lite svag för kombinationen koboltblå med guldgravyr.

Den gamla Record Ambassadeur 5000 har såvitt jag förstått det den lägre utväxlingen. Det gav kraft i invevningen. Mer än vad gummisnoddslinor som Stren klarade. En 0,35 Stren hade i sig dragstyrka nog att fungera som bogsertross till min båt och därför blev det ganska ofta att jag vevade båten fram till bottennapp. Detta töjde linan något oerhört och gjorde den då tillfälligt tunnare i diameter. Men linan som pga belastningen lindats upp hårt på spolen återtog sin rätta form och diameter. Det innebar att spolen utsattes för påkänningar i sidled vilka den inte var designad för. Och spolgavlarna lossnade och det medförde i sin tur att spolens centrum fick ett frispinn. Vilket medförde att linan inte gick att veva in om den belastades av det minsta motstånd från betet.

Så har ni kraft i nedväxlingen winscha er inte fram till bottennappen. Pumpa och veva istället.

5600 AL har fått beteckningen High Speed på rullgaveln. Har för mig att det betyder 5,2:1. En rätt trivsam rulle även om den har kupad gavel. Samma gäller väl för 6500c Syncron också. Fast en vänstervevad Syncro skulle vara trivsammast.

Den lilla Mörrum SX 1601c har en högre utväxling men det är den tvungen till med sin fjuttiga spole, annars hade den varit sämre än en flugrulle på att veva in lina.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

5600 AL (den tidiga varianten från början av 80-talet) hade den utväxling som då kallades "High-Speed" nämligen 4,7:1. Fortfarande i början av 80-talet var ABU konsekventa och kallade rullarna med "normal" utväxling för 5000, 6000. High-speed-modellerna fick benämningen 5500, 5600, 6500. Därefter har detta tyvärr kommit helt på skam. Idag har en 5/6000 samma utväxling som en 5/6500.
                Även syncron har 4,7:1 i utväxling och är idag den enda av ABUs rullar med den utväxlingen.

Kommentera

Jag kroknade på det omöjliga och ringde en välvillig medarbetare på ABU service och bråkade med honom en god stund.

Han lovade:
                  Om den som inte vill skruva själv ända vill få sin utväxling utbytt, kan de göra det mot ersättning för arbete och kostnad för delar och frakt. Totalt lär det gå på nånstans 300,- i dagsläget.
                  De som är intresserade epostar ABU på adress: service@se.purefishing.com
                  Ange rullefotsnr samt vilken utväxl ni vill ha (3,8, 4,7, 5,3 eller 6,2).

Jag har inga som helst ekonomiska intressen i detta utan vill bara att alla skall få maximalt ut ur sina grejor.
                  Senast ändrad av UT; 2005-03-04, 15:17.
                  www.utreel.com

Kommentera

Stort UT!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis
                      Stort UT!!!
                      Tycker det även är ett plus för ABU att ha sådan service.

Snart får jag ta fram grejorna igen, isen kan inte ligga i evigheter.
                      Väl?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 909 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist