Allround kniv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allround kniv?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Stratos Visa inlägg
    Esee knives eller Spyderco om du föredrar en fällkniv.
    Som vanligt när knivar diskuteras så är det i mångas mening nästan lite fult och fånigt att gilla dyrare knivar, Frost och
    framförallt Mora 2000 framhålls gärna som det bästa, samtidigt som bling bling frosseriet inte vet några gränser när det gäller
    rullar och spön.
    Mora 2000 och Frost är ruskigt bra knivar för sitt pris men hur kul är det??
    Inget fel i att använda dyra och fina knivar, men jag tycker att det är en viss skillnad mellan att använda påkostade rullar och spön vs dyra knivar med tanke på att man kanske använder kniven i typ 20 sekunder några gånger per dag för att kapa en lina eller tälja en grillpinne. Jag satsar i alla fall hellre pengarna i fiskeprylar som används hela tiden än en kniv som bara skrotar i lådan eller hänger i bältet den mesta tiden. Men det är upp till var och en som sagt, själv håller jag fast vid morakniven som ger mest bang for the buck.
    Senast ändrad av Jester Burk II; 2013-03-19, 18:39.

Kommentera

Oavsett vilken kniv TS väljer att köpa bör han även investera i ett bra stål, något av dessa 2 är ett bra val, själv skulle jag råda honom att köpa det platta och slipa ner ena sidan lite med ett fint sandpapper.. då kan man börja ståla på den sidan för att efter hand som kniven blir sämre övergå till den grövre sidan.

Click image for larger version

Name:	1178686-origpic-855965.png
Views:	1
Size:	74,4 KB
ID:	1766995Click image for larger version

Name:	1178685-origpic-b53b38.png
Size:	60,8 KB
ID:	1766996

Kommentera

Okej de kan vara bra att köpa också. Tack för tipset. Funderar fortfarande på helle nying då det är den ända som jag gillar i form och allt?

Kommentera

Ursprungligen postat av vigge Visa inlägg
          Okej de kan vara bra att köpa också. Tack för tipset. Funderar fortfarande på helle nying då det är den ända som jag gillar i form och allt?
          Köp den om du gillar den och tycker att den är värd priset, det är ju du som ska använda den ! Den funkar säkert till det mesta man behöver den till under fiske och annat uteliv.

Kommentera

Själv tycker jag den är för kort, men du skall ju köpa vad du tror passar ditt användande.... Grillpinnar och ved fixar du bäst med någon liten yxa och fiskelinor brukar jag ha en nagelklippare till....

Det där med stålet är något många glömmer, jag kan självklart inte säga hur lång tid det tar innan du bör ståla eller bryna kniven lite, men över 15 minuters effektivt användande klarar nästan inga knivar utan åtgärd.

Kommentera

Tälja grillpinnar med en yxa ? Undrar f-n hur dina korvar ser ut...

Kommentera

Tälja grillpinnar med en yxa ?
                Jag siktar på denna typen av köttyxa

Click image for larger version

Name:	klyvkniv-kottyxa-320-gram-victorinox.jpg
Size:	11,7 KB
ID:	1766999

Jag är ägare till tyngre varianter också men dom har jag till helt andra saker..

Kommentera

Okej ingen som vet kvaliten på helle nying? Känns som den kommer att passa mig ganska bra

Kommentera

Skulle köpt en neverlostkniv som är framtagen av Mora Of sweden. Fortfarande ett av dem mest ledande stålen.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Jag siktar på denna typen av köttyxa

[ATTACH=CONFIG]51676[/ATTACH]

Jag är ägare till tyngre varianter också men dom har jag till helt andra saker..
                      Kanske är bättre att jag kniper käft innan det är för sent. Apropå tyngre varianter, huvudingrediensen i en österbottnisk folkdräkt är en sk Helavyö, ett metallbälte med två stycken knivar. Den mindre brer man smör med och håller småungarna i schack, den större används till att utreda meningsskiljaktigheter mellan vuxna män.
                      Googla upp bilder på Helavyö för att se hur den ser ut.
                      Senast ändrad av Jester Burk II; 2013-03-19, 19:56.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 833 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04