Allround kniv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allround kniv?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Sv: Allround kniv?

Ursprungligen postat av Tantor Visa inlägg
    Visst faan skulle man kunna tänka sig en kniv typ Fällkniv F1 eller liknande. Eller kanske till och med en kniv gjord av mäster Sven-Erik Loodh eller någon av de andra fantastiska knivmakarna vi har här i landet. Men för att ha som brukskniv i fiskeväskan betingar dessa i mitt tycket ett allt för högt pris.
    Jag har sedan ett antal år en Mora 2000 i min fiskeväska. Den gör jobbet galant och, framför allt, den är inte så dyr att det känns ens i min ultratunna plånbok om jag skulle klanta till det och tappa den. Kostar c:a 200 pengar och är helt klart mycket prisvärd.

//Tantor
    Ja visst, det är ju samma grej som med spö och rullar.
    Det finns ju budgetalternativ även där!
    Var å en väljer ju själv.

Kommentera

En kniv ska gå att tälja med, och då är ett sågtandat blad värdelöst.
      Sågtandat blad är del mest värdelösa skit jag testat, ex, om man ska filea eller skära fisk blir del bara slamsor av allt man skär i, skall man tälja trä får man snällt sitta och såga istället för att skära och efter någon dags användning blir den slö och måste slipas vilket inte går när den är sågtandad,, AMERIKANSK SKIT SOM BÖR UNDVIKAS....

Morakniven har väl sina fördelar men jag tycker bladet är för mjukt vilket resulterar i att man måste slipa den väldigt ofta.
      Sågtandad rygg på en smalare fiskekniv är i 99% av fallen en fjällare inte en såg....

Kommentera

Till att börja med ska man nog fundera lite på vad kniven verkligen ska användas till. Handlar det om enbart rensa fisk, alltså hantera livsmedel, eller ska den främst vara till att kapa linor, tälja till en grillpinne och göra en brasa?

Är det det första som har störst tyngd, så är enligt mitt sätt att se själva knivbladet och utformningen av handtaget man man ska ägna lite extra omtanke. Bladet bör inte vara för kort om det ska bli fråga om filéer men ett långt spetsigt blad är bökigt om fisken ska flås. Handtaget och greppet får inte kännas halt även då det blivit slibbigt av fiskslem. Eftersom det handlar om att tillreda livsmedel måste det vara lätt att göra ren hela kniven även inuti en eventuell fällkniv efter att man använt den. En kniv som ligger och skramlar i en ficka eller fiskeväska är inte i det hygieniska skick man bör förvänta sig av ett redskap man använder för att hantera livsmedel med. Redan där kan man ställa till problem för sig om man tänkt äta fisken gravad!

Ska kniven även användas till jakt börjar det bli många ytterligare parametrar att väga in. Är det mest småviltjakt och fågel är ett kort knivblad att föredra medan en kniv med lång bågformad egg är att föredra då man ska flå större vilt.

En ren täljkniv som de snidarna av dalahästar använder har ett tämligen kort blad.

Ska kniven användas till allt detta är nog trots allt en slidkniv av typen Morakniv, Karesuando eller Martiini bra val av då det gäller knivar för många typer av användningsområden men man ska inte gå på hur de ser ut på bild utan hur de känns i ens egen hand.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

som sagts tidigare, morakniven är en bra kniv. Kan inte alls klaga på bladet, har även en gerber gatormate och jag vil nog påstå att mora 2000 är dubbelt så mycket kniv trots halva priset. Fördelen med gerbern är ju att det är en fällkniv, vilket jag tycker kan vara behändigt. Dock minst lika bra stål i morakniven. Vet man hur man slipar en kniv så går det bra. Det finns inget stål som aldrig blir slött, o moran är för sitt pris det bästa jag provat.
          http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Bladet bör inte vara för kort om det ska bli fråga om filéer men ett långt spetsigt blad är bökigt om fisken ska flås.
            Jag glömde en sak i mitt förra inlägg men kom på det efter att jag läst ditt ,,, En bra fas skall helst va kort då håller skärpan bättre, en lång fas gör kniven något vassare men eggen lägger sig väldigt lätt och då blir kniven slö...
            Tänk även på det kanske viktigaste för att hålla skärpan, vilket underlag ni skär mot,, kan va bra att ha med en liten skärbräda i lämpligt material, det finns många små bra brädor i hygienisk plast som är utmärka att ta med.

Själv knäcker jag alltid nacken och drar av huvudet på den fisk som ska sparas istället för att skära av huvudet.
            Om ni inte vill göra som jag så investera i en billig 0,5 till 1 kg köttyxa och använd den till att kapa ben och brosk, det sparar både kniven och i slutänden era armar rejält.

Och som BeBest sa i sitt inlägg, inga trähandtag det blir snabbt en bakteriehärd som måste desinficeras för att undvika matförgiftning, det blir även lätt slemmigt och halt vilket är direkt farligt att jobba med.

OBS att en slö kniv ökar risken för allvarliga olyckor.
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-03-18, 10:21.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
              En kniv ska gå att tälja med, och då är ett sågtandat blad värdelöst.
              Har den sågtandat blad så är den en såg. En kniv har egg.

Kommentera

"allroundkniv".... för mig är en allroundkniv något jag bär på mig på jobbet hela dagarna...och den används till det mesta och används både som kniv skruvmejsel stämjärn bräckjärn yxa och liten hammare ibland och med den kapas det mesta från snören till plåtband...och jag skulle inte vilja använda många av de uppräknade knivarna här till detta...det går väl åt ett par knivar om året med det slitaget och få klarar det,den sista jag skaffade har dock snart hållit ihop ett helt år....en Hultafors GR...
                Sedan beror det ju på vad man egentligen menar med just "allround"...menar man bara rena knivarbeten så klarar man sig inte med en kniv hur gärna man än vill om man vill att arbetet skall gå någorlunda lätt...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Alla allround knivar är en kompromiss tyvärr, istället för att köpa en dyr allround som inte är superbra på någonting så köp ett par billigare knivar som är avsedda för olika saker, du blir troligtvis mer nöjd.

Kommentera

dagens martiini skulle jag undvika då dessa massproduceras på verkstad nånstans, skillnad mot för 20 år sedan då knivarna gjordes i rovaniemi finland. Har en kniv från den tiden och den har jag fortfarande med mig på mina fiske tripper. 23 år har den hängt med och ett skaft av trä, aldrig drabbats av nått så larvigt som matförgiftning eller slintit med kniven för att träskaftet blivit slemmigt och halt.

När man rensar fisk, använd bladet på kniven inte skaftet, då blir det inte slemmigt och halt samt att du slipper bakterierna i fisken om du använder bladet istället för skaftet när du rensar fisken. Efter varje gång man rensar fisk rengör kniven och låt den torka innan den stoppas ner.......23 år med samma kniv inge matförgiftning eller olyckor pga slemmiga hantag. Dessutom så tillagas fisken oftast och då dödar man bakterierna

De finns hälso freaks som vill att man ska ha 3 skärbrädor hemma, en för grönsaker, en för kött och en för fågel. Har bara en och ingen har blivit sjuk trots att man änvänder samma bräda oavsett vad som skall tillagas. Det där med hygien får man ta med en nypa salt och enkel bondvett
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Varför skulle man inte klara sig med en sk "allroundkniv" på fisketuren ? Det jag använder kniven till är främst att kapa fiskelinor, eller i nödfall ankartrossen eller något som lindat sig kring proppen, och förstås till att tälja grillpinnar till korvgrillningen. Och till allt detta är en rostfri Morakniv enligt mig det bästa valet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 306 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13