Allround kniv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allround kniv?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av vigge Visa inlägg
    Okej ingen som vet kvaliten på helle nying? Känns som den kommer att passa mig ganska bra
    det är bra kvalitet på nyingen, går att få vass som tusan,håller väl inte skärpan lika länge som en del andra knivar jag har, men det duger gott.Klart du skall köpa en Nying om du nu fastnat för den,risken är överhängande att du inte blir nöjd om du köper en annan...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Den mindre brer man smör med och håller småungarna i schack, den större används till att utreda meningsskiljaktigheter mellan vuxna män.
      Tror faktiskt dom skulle passa TS perfekt om det är dessa du menat ??
      Click image for larger version

Name:	1245.jpg
Views:	1
Size:	71,5 KB
ID:	1767000

Jag har 3 storlekar på köttyxa den minsta varianten hade du på föregående bild här kommer en 3 kg sedan har jag en på 7 kg också,, dom ända jag hittills använt dom större modellerna på är grisar men vem vad som händer när man börjar se dåligt

Click image for larger version

Name:	1183694-origpic-243170.png
Views:	1
Size:	534,5 KB
ID:	1767001

Kommentera

Precis, menade just dem. De där knivarna är för Österbottningarna vad Colt Peacemakern är för Amerikanarna, då det gick till som i vilda västern på 1860-talet i Österbotten. Det var vanligt med gäng som söp och slogs på bröllop och andra fester, ofta med dödlig utgång.

Kommentera

Klippte ihop 2 bilder som visar skillnaden i storlek mellan Helle Nying och en Mora 2000 (Buckfällkniven är med som referens). Det skiljer c:a 6 cm mellan knivarna i slidan och c:a 2 cm på längden på själva slidan men skillnaden mellan knivarnas storlek och användningsområdet är betydande.

Att rensa och filéa en nyfångad öring för att steka den i trangiapannan ute vid fiskevattnet kan göras med en större kniv typ Mora 2000 men det är inget som man gör med den lilla Hellekniven. Den passar bättre till att tälja grillpinnar etc.

En "allroundkniv" är en kompromiss som kan diskuteras eftersom det i egentlig mening, i mitt tycke skall tilläggas, inte finns någon kniv som fullt ut är detta. Det blir en kompromiss vad gäller, storlek, användbarhet, pris, utseende mm.

För mig är en allroundkniv en kniv som kan lösa så många uppgifter som möjligt till ett vettigt pris.
          Utseendet kommer liksom inte in i bilden för mig. Skrytkniven är något jag lämnar hemma om jag åker ut och fiskar. Den har inget i fiskeväskan att göra utan åker fram när det ska "mätas" om ni fattar andemeningen.

Varför lägga tusenlappar på en kniv som ska kunna användas till fiskrensning. linkapning, kvisthuggning, vedklyvning, mm mm. De pengarna lägger jag mycket hellre på fiskeutrustningen.

//Tantor
          Bifogade filer
          [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Varför envisas de flesta att de inte finns en allround kniv ? Min kniv funkar till de mesta jag behöver den till på mina tripper. Kniven kostade inte skjortan men den va inte den billigaste heller. Men den håller måttet fortfarande. Oavsett vilken kniv man har om den används rätt så håller den. Så varför inte slänga en extra slant på en kniv som kommer att hålla många år ? Kan lägga upp bilden på farsans gamla fiskekniv, i mina ögon en allround kniv som fungerar till de mesta.

Sen om man lägger extra pengar på en lite "finare" kniv bör man kolla upp att kvaliten är vad man betalar för och inte pyntet på kniven. Mora knivar är enligt mig nått man har i verktygslådan och inte fiskeväskan eller på skärpet.

Dessa knivar med kort blad vad är det bra för vilket syfte har det korta bladet ?
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jag tror att de blir en helle nying men är dom lätta att få vassa efter att dom har blivit slöa? Alltså om dom e lättslipade och isåfall vad ska man slipa den med?

Kommentera

Sv: Allround kniv?

Ursprungligen postat av vigge Visa inlägg
                Jag tror att de blir en helle nying men är dom lätta att få vassa efter att dom har blivit slöa? Alltså om dom e lättslipade och isåfall vad ska man slipa den med?
                Lättslipad= lätt slö.

Kommentera

Okej men alla knivar blir ju slöa men är den lätt att slipa?

Kommentera

Jo visst, men jag menar att om man har ett mjukt stål så är de lättslipade, men håller skärpan sämre.
                    Ett hårt stål får man lägga lite längre tid på att få vasst, men det håller skärpan längre.
                    Nackdelen med hårt stål är att det flisar ur lättare.
                    Jag har ingen helle, men det skulle förvåna mig om den är svårslipad.
                    Det verkar vara laminatstål i den, men jag kan varken se hårdhet eller stålsort...

Kommentera

Lättslipad= lätt slö.
                      Jag kan bara åt den kommentaren

Okej men alla knivar blir ju slöa men är den lätt att slipa?
                      Som jag nämnde tidigare kan du räkna med en 10 minuters användande innan du måste ståla, har du inget stål utan kör till den är totalt värdelös får du använda vattenkyld slipsten och då försvinner en bit av bladet varje gång du slipar.

Ju kortare blad ju kortare tid innan den måste stålas/slipas det säger sig själv.

Den värkar va av ett material som är förhållandevis mjuk och då blir den lite lättare att hålla en hyfsad skärpa på, nackdelen är att det den då också blir fortare slö....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 846 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04