Ursprungligen postat av vigge
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Allround kniv?
Collapse
X
-
Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
-
Den mindre brer man smör med och håller småungarna i schack, den större används till att utreda meningsskiljaktigheter mellan vuxna män.
Jag har 3 storlekar på köttyxa den minsta varianten hade du på föregående bild här kommer en 3 kg sedan har jag en på 7 kg också,, dom ända jag hittills använt dom större modellerna på är grisar men vem vad som händer när man börjar se dåligt
Kommentera
-
Klippte ihop 2 bilder som visar skillnaden i storlek mellan Helle Nying och en Mora 2000 (Buckfällkniven är med som referens). Det skiljer c:a 6 cm mellan knivarna i slidan och c:a 2 cm på längden på själva slidan men skillnaden mellan knivarnas storlek och användningsområdet är betydande.
Att rensa och filéa en nyfångad öring för att steka den i trangiapannan ute vid fiskevattnet kan göras med en större kniv typ Mora 2000 men det är inget som man gör med den lilla Hellekniven. Den passar bättre till att tälja grillpinnar etc.
En "allroundkniv" är en kompromiss som kan diskuteras eftersom det i egentlig mening, i mitt tycke skall tilläggas, inte finns någon kniv som fullt ut är detta. Det blir en kompromiss vad gäller, storlek, användbarhet, pris, utseende mm.
För mig är en allroundkniv en kniv som kan lösa så många uppgifter som möjligt till ett vettigt pris.
Utseendet kommer liksom inte in i bilden för mig. Skrytkniven är något jag lämnar hemma om jag åker ut och fiskar. Den har inget i fiskeväskan att göra utan åker fram när det ska "mätas" om ni fattar andemeningen.
Varför lägga tusenlappar på en kniv som ska kunna användas till fiskrensning. linkapning, kvisthuggning, vedklyvning, mm mm. De pengarna lägger jag mycket hellre på fiskeutrustningen.
//Tantor[FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]
Kommentera
-
Varför envisas de flesta att de inte finns en allround kniv ? Min kniv funkar till de mesta jag behöver den till på mina tripper. Kniven kostade inte skjortan men den va inte den billigaste heller. Men den håller måttet fortfarande. Oavsett vilken kniv man har om den används rätt så håller den. Så varför inte slänga en extra slant på en kniv som kommer att hålla många år ? Kan lägga upp bilden på farsans gamla fiskekniv, i mina ögon en allround kniv som fungerar till de mesta.
Sen om man lägger extra pengar på en lite "finare" kniv bör man kolla upp att kvaliten är vad man betalar för och inte pyntet på kniven. Mora knivar är enligt mig nått man har i verktygslådan och inte fiskeväskan eller på skärpet.
Dessa knivar med kort blad vad är det bra för vilket syfte har det korta bladet ?FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Sv: Allround kniv?
Ursprungligen postat av vigge Visa inläggJag tror att de blir en helle nying men är dom lätta att få vassa efter att dom har blivit slöa? Alltså om dom e lättslipade och isåfall vad ska man slipa den med?
Kommentera
-
Jo visst, men jag menar att om man har ett mjukt stål så är de lättslipade, men håller skärpan sämre.
Ett hårt stål får man lägga lite längre tid på att få vasst, men det håller skärpan längre.
Nackdelen med hårt stål är att det flisar ur lättare.
Jag har ingen helle, men det skulle förvåna mig om den är svårslipad.
Det verkar vara laminatstål i den, men jag kan varken se hårdhet eller stålsort...
Kommentera
-
Lättslipad= lätt slö.åt den kommentaren
Okej men alla knivar blir ju slöa men är den lätt att slipa?
Ju kortare blad ju kortare tid innan den måste stålas/slipas det säger sig själv.
Den värkar va av ett material som är förhållandevis mjuk och då blir den lite lättare att hålla en hyfsad skärpa på, nackdelen är att det den då också blir fortare slö....
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av StorborreFår se om det blir DK 100 eller en Loongze Airlite.
Spöt jag funderar para ihop med Dankung...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-06-07, 12:02 -
-
av dhaglundÄr det möjligt att byta knopparna på veven till en Ambassadeur Syncro? Jag förstår att det är svårt...1 Foto
-
2025-05-14, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 846 visningar
0 gillar