Behöver hjälp i spöjungeln! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp i spöjungeln!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver hjälp i spöjungeln!

Hejsan forumfolk!
    Står inför ett dilemma när det gäller kommande fiskesäsongen och utökandet av utrustningen. Är nämligen så att jag tänkte lyxa till det med ett jiggspö för enbart abborrfiske. Kommer använde det från land och från båt. Siktar inte på några kastrekord så det är ganska oväsentligt, är mer ute efter hur spöet upplevs.
    Vill ha något som är stabilt nog för att ha bra kontakt med jiggen/dropshotriggen/crankbaitet men som behåller livligheten när man drillar abborrarna.
    Har kollat på spön i 6" klassen (runt 25 i kastvikt) och spön i 8" klassen med samma viktklass. Kan inte bestämma mig för vilken längd jag ska köra, samt vilken kastvikt som passar. Tänkte para ihop det med en Penn Fierce 2000 rulle.
    Har sedan innan ett 7" spö för spinnare och alltiallofiske om det är väsentligt (resten är gäddpåkar.)
    Tacksam för svar!

Tycker nog att 8 fot är en bra längd eftersom du även kommer fiska från land. Kör själv med ett Speedmaster Dropshot till det mesta jiggfisket och tycker det är ett superhärligt spö. Det har en utpräglad toppaktion med mjuk topp och rejäl ryggrad längre ner, vilket jag upplever som idealiskt vid abborrjiggning. Det vita Yasei dropshot lär inte vara sämre, så det hade jag nog satsat på om jag var i dina kläder.

Kommentera

Kolla Lubbes film , många tips trixs där

Kommentera

kör med vita 8" yasei skulle aldrig byta bort det mot något annat spö

Kommentera

Tack för alla svar och tips på spön. Ska ta mig en titt på samtliga, men även andra i 8" varianten då det är vad som verkar gälla.
          Vad rekommenderar ni i rullväg till spöet? Har kollat på någon shimano i 3000 varianten (vilken modell? säg runt 1500kr.)
          Har för närvarande en abu 300 och en abu 500 rulle så känner att jag behöver något som passar bättre för jiggfiske.
          (dessutom kan man aldrig ha för många rullar )

Kommentera

Hela Abu´s Fantasista serie är trevliga spön, även Veritas serien känns bra har dock inte fiskat så pass att jag kan ge ett 100% betyg när det gäller dom.

Själv föredrar jag Multi till borrefisket och fastnade för ett Fantasista Orenji men om man kör Haspel finns det betydligt fler spön i serien att välja från...

Jag tycker om Speedmasters klingor så även det är ett bra val,,,,

Kommentera

Ett väldigt prisvärt spö är savagegear pro'n-jig 10-30 gr. Säljs för 500-600kr nu på många ställen!

Kommentera

Ursprungligen postat av resqual Visa inlägg
                Tack för alla svar och tips på spön. Ska ta mig en titt på samtliga, men även andra i 8" varianten då det är vad som verkar gälla.
                Vad rekommenderar ni i rullväg till spöet? Har kollat på någon shimano i 3000 varianten (vilken modell? säg runt 1500kr.)
                Har för närvarande en abu 300 och en abu 500 rulle så känner att jag behöver något som passar bättre för jiggfiske.
                (dessutom kan man aldrig ha för många rullar )
                Här får du tipps på ett alternativ till Shimano.....Penn Battle 2000...hög utväxling 6,2:1

Vill du lägga drygt 1500 kr så köper du den här i Sverige .....tycker du att det är trevligare att betala ungefär hälften beställer du den här:

Skall du prompt ha en Shimano i det angivna prisintervallet är Technium ett bra alternativ

Vill du ha någon av Shimanos lättviktare i Ci4 material typ Stradic, Rarenium eller Sustain rekommenderar jag att du kollar upp rullen i butik så att den inte har skev rullfot

Vill du ha Bang for the bucks rekommenderar jag dock Battlen beställd från länken ovan i första hand...

/S
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                  Här får du tipps på ett alternativ till Shimano.....Penn Battle 2000...hög utväxling 6,2:1

Vill du lägga drygt 1500 kr så köper du den här i Sverige .....tycker du att det är trevligare att betala ungefär hälften beställer du den här:

Skall du prompt ha en Shimano i det angivna prisintervallet är Technium ett bra alternativ

Vill du ha någon av Shimanos lättviktare i Ci4 material typ Stradic, Rarenium eller Sustain rekommenderar jag att du kollar upp rullen i butik så att den inte har skev rullfot

Vill du ha Bang for the bucks rekommenderar jag dock Battlen beställd från länken ovan i första hand...

/S

Silvret talar guld. Ser att du bor i Åkersberga, så smit in på MK och kläm lite på Battle och Technium

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
                    Silvret talar guld. Ser att du bor i Åkersberga, så smit in på MK och kläm lite på Battle och Technium
                    Eller så skickar TS ett PM så kan vi stämma träff så kan han få känna på mina i skarpt läge....och samtidigt få testa ett Speedmaster resp Edge Dynamic Spin som kan vara intressanta alternativ på spösidan....

/S
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 183 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13