Revo stx och Abu veritas- bra kombo? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo stx och Abu veritas- bra kombo?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
    Det ligger nog en del i det iofs. Men jag har svårt att tänka mig att man upplever jiggen som helt viktlös när man räknar i det vattenmotstånd som det blir från t.ex. paddeln på en 20 cm Shaker-jigg, när man vevar hem den från 10 meters djup. Känns inte som något jag skulle vilja göra med ett ul-spö i alla fall.

En vettig riktlinje för angiven maxvikt på gösspön är kanske ca 40 gram för traditionellt vertikalfiske och ca 80 gram för pelagiskt prickskytte efter storgös? Eller någonstans mittemellan, om man vill göra både och?

Jag ringde nyss till sportfiskeprylar.se och hörde runt lite, och kom fram till att det blir spöt på 15-60 gram jag kommer att köra på..

Frågan är nu bara vilken modell jag ska välja, då det finns två stycken olika med den kastvikten. Medium fast samt fast.

Vilket utav dom skulle ni ha kört på ? Vilka är för- och nackdelarna med dom olika aktionerna?

Kommentera

Hur pelagiskt fiske efter gös funkar och vad för utrustning som krävs har jag ingen aning om, har aldrig provat...

Men veritas äger jag några, och har fiskat ganska mycket med.

Dom är alla ganska stumma spön, väldigt (väldigt) lite topp sett till kast vikterna.
      Jag köpte mina för att kasta efter abborre från båt, vilket blev helt tokigt.
      Ett medium haspel, klassat upp till 15gram, har jag mest använt till skedar och mindre spinnare och mindrejiggar efter gädda. Drag upp till ca40gram. 5kilos sommar gädda är inga större problem.

Triggerspö mediumheavy 6`6", klassat upp till 45gram är en riktig påk. Blev mitt lättjerk spö, kastade lätt bustrar och liknande. Dock på tok för kort handtag för den ryggraden i spöt. Tyckte det var jobbigt att använda.

Rent allmänt så är det trevliga spön. Ganska lätta, ganska känsliga och trevliga att se på. Från lite håll iaf, dom jag köpt är slarvigt gjorda. För korta handtag, och avsaknad av följsam topp är i mitt tycke dom stora nackdelarna.
      Lycka till med ditt val.
      MVH johan

Kommentera

Man ska komma ihåg att Veritas-serien är framtagen för bassfiske och den amerikanska marknaden. Där är korta bakhandtag populära, då man ofta använder flera olika kast- och presentationstekniker så som pitching, flipping etc. Där skulle de längre bakhandtagen som är populära här bara vara i vägen. Aktionen är också väldigt snabb och toppig med mycket ryggrad, enligt modet i USA där den typen av aktion är det som föredras till bassfisket. Det är egentligen bara vid fiske med crankbait/wobbler med sked som de föredrar en mjukare aktion.

Jag har ett Veritas 7,6' MH som är klassat upp till 1 1/4 oz, med en liten Curado 101d på. Det kastar lätta beten som en dröm och jag gillar verkligen den toppiga aktionen. Men det är förstås en smaksak och "your mileage may vary".

Som av en slump gör ju det korta bakhandtaget, låga vikten samt aktionen och ryggraden att spöna passar kanon till vertikalfiske, även om de inte alls är tänkta till det fisket egentligen
        Senast ändrad av Fogeljazz; 2013-04-25, 06:18.

Kommentera

Där är korta bakhandtag
          Om TS monterar rullen och håller den som han brukar vid fiske och sedan sträcker armen rakt ut bör helst inte bakhandtaget gå mycket längre en till armbågens slut, den delen som annars är längre gör att man slår bakhandtaget i kroppen och att man måste släppa iväg betet onödigt tidigt med resultatet kortare kast och större risk för skatbo.

Kommentera

Fogeljazz, jag håller med dej. Finns så hemskt många andra betespresentationer där, så det är stor fördel med korta handtag. Men varför göra en klinga så brutal till ett så kort handtag, man orkar ju inte bottna spöt om man håller med en hand/arm... nåja, kanske bara en smaksak. Jag gillar korta handtag grymt mycket själv, spec vid abborrfiske, men då gärna i kombination med lite mjukare klinga.

Men sen fogeljazz har du nog missuppfattat det här med snabba klingor, det har inget med styrkan i klingan att göra... Veritas är kraftfulla, men inte alls spec snabba. Iaf inte dom jag har/haft. Spöt böjer sej ganska långt in mot handtaget innan toppen når sina 90grder, förhållandevis mot handtaget. Inte alls meningen att låta stöddig, menar bara att det finns många andra klingor som är mycket snabbare, men mycket mjukare.
            Mvh

Kommentera

Tack så mycket för alla svar! Som sagt så har jag bestämt mig att jag ska ta ett 15-60 grams-spö.. Men enligt det jag har läst nu så verkar det ju inte vara så snabba klingor i grund och botten, så då kanske man ska ta ett fast istället för ett medium fast! För det finns väl inga direkta nackdelar med ett snabbt spö vid pelagiskt vertikalfiske?
              Senast ändrad av TeamSkitmörten; 2013-04-26, 05:00. Anledning: Felstavning

Kommentera

Ursprungligen postat av knutte_112 Visa inlägg
                Men sen fogeljazz har du nog missuppfattat det här med snabba klingor, det har inget med styrkan i klingan att göra...
                Jag menade inte att de är starka eller har mycket ryggrad på grund av att de har en snabb aktion, eller tvärtom. Bara att de har mycket ryggrad och en snabb aktion. Precis som du säger hänger de nödvändigtvis inte ihop

Vilka klingor som känns snabba eller inte är ju lite subjektivt, och det går ju mode i allting, men om man kikar på hela Veritas-serien så går klassningen från "moderately fast" till "extra fast". Av totalt 23 modeller så är 5 st klassade som "extra fast", 12 st som "fast" och 6 st som "moderately fast". Så generellt sett får man väl säga att det är en spöserie med snabb aktion

Kommentera

Ok, jag förstår! missförstod sist... håller med!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  272 906 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13