Tafs eller inte ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafs eller inte ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafs eller inte ?

Jag har fiskat mycket spinnfiske och brukar köra utan tafs för bättre känsla, Jag undrar om det är ok att fiska jerk utan tafs eller mister man betet omgående då? m.v.h Nybörjaren på Jerk

Jag hade inte kört utan taffs till jerk av många anledningar.

En är att betet gärna lägger sig sida vid sida av linan vid jerkning. Gör man ett "vevstop" så är det inte helt ovanligt att hugget kommer och vips är både betet och linan i munnen på gäddan = Fiasko.
    En till är att du ofta har en kink effekt i titantaffsar. Vilket minskar stressen på linan vid snärtiga mothugg och vid botten napp
    Sen tycker jag att en väl avvägd tafs gör att betet hänger bättre i vattnet samt får bättre gång.

Tips är att köra med minst 30cm lång tafs, kör själv med 40-50cm beroende på bete. 40 cm tafs har varit på gränsen till kort vid ett par tillfällen. Varför är att gäddan nyper betet bakifrån. då ryker ca 5 cm redan där, sen kan gäddan få för sig att börja rulla... wips var alla de övriga cm borta om det är en 7+are. Då är det inte kul att drilla när man ser linan ligga längs med munnen
    Senast ändrad av Gimlan; 2013-05-11, 06:14.
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Fiskar man i vatten där det finns gädda ska man ha "gäddsäker" tafs, även om man kör med små spinnare eller jiggar i syfte att få abborre. Även om man själv kanske kan leva med att bli av med några beten så är det inte vidare schysst mot vattnets gäddpopulation....
      All you need is Lubb.

Kommentera

Det är ansvarslöst att fiska gädda utan någon form av tafs. Som Gimlan skrev, knyt på en minst 30 cm lång tafs. Material efter plånbok, stål är betydligt billigare än titan.

Kommentera

Hur kan man ens tänka tanken på att fiska gädda utan tafs? Är du rädd för att fisken ska se linan så använd flourocarbon!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
            Det är ansvarslöst att fiska gädda utan någon form av tafs. Som Gimlan skrev, knyt på en minst 30 cm lång tafs. Material efter plånbok, stål är betydligt billigare än titan.
            tycker det är ansvarslöst att fiska utan tafs där risken finns att få gädda på, ett jäkla otyg är det att bete sig på det sättet och TS kanske skulle fundera på att visa lite ansvar och oftare köra med det....
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

uppfattat! Då jag Aldrig har tappat ett drag med fisk på så är ingen skada skedd, akdrig tänkt i dom banorna men hädanefter blir det att köra med tafs, vill gärna ha tips på vilka tafsar som är bäst? Pengar är inget problem bara det funkar.

Kommentera

Använder endast bft tafsar. Två stycken kostar runt 50:-

Kommentera

Jag kör med 0,90 fluorcarbon. Köper en spole med 50m. Gör dom 40-50cm långa och knyter beteslås och lekande med en Lee Tauchen Fluorcarbon Knot. http://leetauchen.com/lees_leader_knot.pdf
                  Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskeöverlevaren Visa inlägg
                    Pengar är inget problem bara det funkar.
                    Modig kommentar på ett fiskeforum
                    Snart kommer någon med tips om en tafs knuten av Gud, gjord i något material från rymden och ett beteslås i diamant..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 230 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13