5601 Jb är för "klumpig" tips på andra rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5601 Jb är för "klumpig" tips på andra rullar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 5601 Jb är för "klumpig" tips på andra rullar?

    Jag har en budget på typ 2000kr. Tänkte köpt dogger erbjudandet. Men jag var förbi en butik och kände på en 5601 JB och rullen är helt enkelt för klumpig för mig.

    Vad har jag för alternativ i samma budget att titta på? Shimano Cardiff 301 fanns, men jag vågade inte chansa.
    Läs att revo är bra, men vilken version ? Det verkar finnas en uppsjö, samtidigt är de lite för dyra.

    tack på förhand!

  • #2
    http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...piderwire.html
    Då prickar du in budgeten, du blir inte besviken.

    Kommentera


    • #3
      Tack. Hur är Daiwa Lexa 300 ? Hittade den på ebay för runt tusenlappen.

      Kommentera


      • #4
        Se till att klämma lite på Toron innan du slår till. För vissa ligger den bra i näven, för andra inte, inklusive mig (den är rätt bred). Annars verkar det vara en kanonrulle. Tror väl att Daiwa Lexa är liknande i både mått och prestanda, men har inte själv känt på den.

        Folk verkar allmänt nöjda med Cardiff som jerkrulle, och den har ju en lägre profil än de runda Ambassadeur-rullarna. Går du upp lite i pris finns även Calcutta. Dessa rullar kallas inte "lågprofil" men de är helt klart lättare att greppa om under fisket än de runda Ambassadeur.

        Kommentera


        • #5
          Tjena då är det lågprofil rullar du ska ha. Då skulle jag satsa på en Toro 51:a NACL heter den nya modellen. Annars Duger "förra modelen som heter revo toro 51 bra. Sen ahr du Daiwa lexa som också är kanon fin. med din budget skulle jag kolla lite på beggade toros

          Kommentera


          • #6
            Tack. Jag är ute och reser mkt och kan kolla utomlands också.

            Vilken storlek på Calcutta är det som gäller? Verkar finnas en uppsjö. Kör bara med shimano på övrigt så jag är inte helt emot att lägga till om det är bra grejer.

            Kommentera


            • #7
              Jag fick hem min Lexa idag och den känns riktigt bra! Den är rätt stor - sväljer säkert minst lika mycket lina som en Toro 61 - men den sitter riktigt lågt och fint på spöt så den känns sjukt smidig. Toro 61'an tycker jag känns rätt bred i handen men jag upplever inte Lexan alls så bred.

              Första passet blir ikväll så jag kan återkomma med en recension senare.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av wajder Visa inlägg
                Tack. Jag är ute och reser mkt och kan kolla utomlands också.

                Vilken storlek på Calcutta är det som gäller? Verkar finnas en uppsjö. Kör bara med shimano på övrigt så jag är inte helt emot att lägga till om det är bra grejer.
                För beten upp till 60g, kör med 200D (den klarar mer än så, men den är så liten ).
                Vi du fiska med tyngre beten, då får du välja mellan 300 eller 400 modellen.

                //T

                Kommentera


                • #9
                  http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...itcasters.html

                  Har kört med lexan sen i höstas och är hur nöjd som helst. Kastar som en dröm och är grymt skön att hålla i. Känns jäkligt robust och pålitlig. Föredrar faktiskt den framför min Luna som också är en kanonrulle. Sjukt mkt rulle för pengarna!

                  Kommentera


                  • #10
                    Lokala butiken har 201D Calutta för 1995kr på rea. Går säkert pruta med en lina på det.
                    Ska dra förbi och kolla imorgon. Vet inte om det är ett bra pris.

                    hade tänkt spö+rulle för 2k men det går ju köra ett skit spö för 700 tills jag hittar ett bra beg.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 308 svar
                    263 051 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 485 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 802 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 148 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X