Fiskesett till "superpris", bra deal? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskesett till "superpris", bra deal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskesett till "superpris", bra deal?

Tjenare gubbar,

Kommer fiska ett tiotal gånger nu under sommaren och då främst i sjö, möjligtvis några kast vid kusten. Då vi mestadels kastar från bryggor, klippor och dylikt vill jag gärna ha möjligheten att ändå nå en bit ut, eller till exempelvis vissa vass.

Så nu till frågan, är detta spö nått att ha eller? Är det ett erbjudande som är värt eller skall man satsa på något bättre (vill inte lägga mer än 1k)?

Är grön på fiskeutrustning men om jag förstår detta spö rätt så är det 240 cm (8ft)? Duger rullen? Borde jag byta lina?

Tackar.

Bara spöt ligger på 300-400 kr, så erbjudandet är bra. Om spöt och rullan är något att ha låter jag vara osagt, men jag tror att det garanterat kommer räcka för dig om du ska fiska lite smått bara. Sen när intressenter blir större satsar du mer rejält.

Dumt att kasta för mycket pengar på utrustning om det inte blir mycket mer än dessa 10 gånger.

Kommentera

Det ordinarie priset de anger ska du nog ta med en nypa salt... Spö och rulle går på ca 600 spänn som lösa delar. Och 7 st drag i de varianterna går inte lös på 700:-. Men det är klart du klarar dig säkert 10ggr med den utrustningen i sommar. Och du har några hundralappar kvar till tusenlappen att komplettera betena.

Du ska vara medveten om att det inte är någon superutrustning och blir du biten så vill du säkert snart uppgradera den. Men det är inte fel att ha ett backup set av enklare slag i så fall..

Mitt råd, utan att känna till just den handlaren, satsa på ett set i den prisklassen (4-500 spänn), köp till lite säkra kvalitetsbeten, strunta i att uppgradera linan än så länge. Du kommer klara dig fint över sommaren.

Kommer du tillbaka i höst och vill ha bättre grejer så hjälper vi dig att hitta en kombo som varar lite längre.

Sök runt lite på forumet så hittar du säkert trådar med råd om bra beten.

Skitfiske!

/Kalle
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Tack för hjälpen, uppskattar att ni tog er tid! Ska kika vidare på olika erbjudanden och se vilket jag fastnar för. Kommer nog gå in till några butiker och se vad dom har att säga. Kan tänka mig att det är billigare via nätet men nackdelen för mig är att jag inte kan montera ihop allt själv, därav smidigare att köpa via butik och få den hjälp man behöver.

Kommentera

En del butiker har rätt shyssta set i butik. Och det är alltid bättre att ha klämt lite på grejerna innan. Ofta har de några olika set att välja på.
          A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

kan inte uttala mig om setet du tittat på men började själv om med fiske förra sommaren, startade med ABU Stamina set, 9 fot, 10-40g , 699 kronor utan lina/beten. Till barnen köpte jag samma, men de fick nöja sig med 8 fot. Har fått mycket fisk med det setet, inga problem med utrustningen, både spö och rulle kommer att göra tjänst lång tid framåt, men som Kalle skrev vill man uppdatera när man blir biten, och jag har köpt på mig fler spön och rullar efter det. Men i princip hade stamina setet räckt för 8-10 fisketurer om året, förhållandevis bra kvalitet för det priset, men dyrare spön ger lite mer känsla.......

skitfiske....

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
              En del butiker har rätt shyssta set i butik. Och det är alltid bättre att ha klämt lite på grejerna innan. Ofta har de några olika set att välja på.
              Det j*vliga med att handla i butik och klämma och känna är att man snabbt blir övertygad/övertalad till bättre grejer. Det spårar snabbt iväg Det var exakt såhär jag hade tänkt återinföra fisket i mitt liv för ett år sedan: Ett nytt haspelset för runt 500kr och några ABU drag.

Ändrade mig 10ggr under en veckas tid och till slut blev det ett 8 fots Berkley/Cardinal set för 1400...plus massa drag...ja sen dröjde det inte länge innan man ville bredda vyerna. Det blev ett helt jerkset, extraspö i 7 fot, sen ett 11-fots för långa kast, dubbla vertikalset, flugspön, nu också karpspön, sen nya rullar...osv osv.

Nu ett år senare sitter jag med 12 (eller var det 14) spön, varav 4 är flugspön, drag i alla sorter och färger som räcker livet ut tre gånger om. Medlemskap i SAFK, Sportfiskarna, Svenska Karpklubben, Sportfiskekortet, årskort i lokal sjö plus ett nyligen uthämtat tillsyns förordnande. Snart TDA också.

Ja allt detta å mycket mer...plus en nyinköpt begagnad båt i Mälaren på det hela... ja å såklart elmotor, ekolod....doooh...bara för att man "blev sugen" och totalt fastnade i träsket på en gång...

...Så gubbarna, antingen gör du som jag, eller så köper du det där settet för 399 kr, fiskar dina 10 gånger och sparar några månadslöner (ja eller bränner de på annat)!
              Senast ändrad av GäddMartin; 2013-05-28, 22:32.
              Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Jag har en IX-rulle som reserv. Den duger, men jag tror att du inom en snar framtid kommer vilja uppgradera till bättre prylar.

XXL har en grym kampanj nu. Det är visserligen ett dyrare set, men jag skulle inte tveka. Setet består av:
                Abu Garxia Sorön 20S (hmm, bilden i annonsbladet är på en stx 20)
                Berkley Cherrywood 8 fot
                Fireline 0.15

Pris: 799kr.
                Bara rullen (stx 20) brukar kosta över 1000kr. Fireline får man betala 200-250kr för och Cherrywood-spöt trodde jag iofs de slutade sälja i Sverige för några år sedan, men då betalade jag runt 500kr för det om jag inte minns helt fel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Quagmire Visa inlägg
                  XXL har en grym kampanj nu. Det är visserligen ett dyrare set, men jag skulle inte tveka. Setet består av:
                  Abu Garxia Sorön 20S (hmm, bilden i annonsbladet är på en stx 20)
                  Berkley Cherrywood 8 fot
                  Fireline 0.15
                  Jag skulle satsat på setet från XXL. Även om du bara fiskar 10ggr på en säsong kommer det vara mycket roligare att fiska med riktiga grejer. Ökar du budgeten till 1000kr har du råd med lite drag och tafsar också. Satsa på ett par skeddrag i olika storlek och färg (t.ex Atom eller Utö), några spinnare av bra kvalitet (t.ex. Mörrum, Reflex och Myran), blandad jigg i lite olika modeller (här spelar kvalitet mindre roll då de kommer trasas sönder efter ett tag iaf, Biltema har ett billigt kitt) och om budgeten tillåter någon wobbler av känt fabrikat (t.ex. någon Rapala eller ABU Hi-Lo). XXL brukar inte vara omöjliga när det kommer till prutning heller om nu totalpriset skulle hamna några kronor över tusenlappen.

Lycka till med ditt val!

Senast ändrad av Magnus (Sthlm); 2013-05-29, 08:15.

Kommentera

Måste också instämma.
                    Allt kommer gå så mycket smidigare med lite vassare grejer. Speciellt när du väl får fisk!
                    Kör på xxl-setet och två små wobbler. Typ zalt 14 flyt och en bomber 16 samt nån liten spinnare. Sen är du igång!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 674 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13