Funderingar över nytt jerkspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar över nytt jerkspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av DanneH89 Visa inlägg
    Tack så mycket för alla tips! ska sätta mig och kolla igenom dem.

En fundering som dök upp direkt är hur bra en 5601JB skulle passa till ett sånt spö? Vilka alternativ finns det? hellst en rund amba
    Om du ska köra på rund Ambassadeur så är det ingen nämnvärd skillnad i vikt eller storlek på någon modell i samma storlek (dvs 5000-storlek i detta fall). Du har med andra ord inget att vinna på att köpa en annan rund amba. Möjligen om du hittar en Pro Rocket eller en c3:a i 4501-modell. De är smalare, men har lika stor gaveldiameter.
    Vill du ha mindre och nättare rund rulle får du leta bland de japanska tillverkarna (Daiwa el Shimano), eller så får du ge dig in i lågprofilsdjunglen (och om detta finns det några hundra gamla trådar på FS att plöja igenom).

Kommentera

Har man för avsikt att fiska med beten i det lättare spannet tycket jag gott man kan fundera på på spö och rulle i den lättare ligan, precis som du tänker.
      Jag tycker allt för mycket av beteskontakten går förlorad när man har sammanlagt 700-800g rulle och spö för att sedan lira hem 35g. Proportionerna blir fel.
      Lättjerk kräver inga bastanta grejer och en lätt rulle som gör jobbet bra finner man även i det lägre prissegmentet.
      Det är så mycket roligare att pumpa hem en snipa med anpassa utrustning än vinscha hem med en pålkran.
      Senast ändrad av barnmorskan; 2013-05-29, 11:34.

Kommentera

Jerka m haspel. Funkar utmärkt och du blir mer flexibel i vad du kan fiska. Samma prylar funkar för wobblers och spinnerbaits utan förlorad känsla
        www.fiskefuralle.se

Välkommen in på en titt!

Kommentera

Såg att nån tidigare nämnde savagegear.

Jag har både 6,9' 15-60g och 6,9' 40-100g och tycker båda är fantastiskt mycke spö gör pengarna (drygt 800).. jag köpte 100g spöt efteråt och nu använder jag det till alla mina jerkbeten och det funkar suveränt.. lättaste jag kastar är buster 2or och tyngsta är väll mctail på 105 gram. Kolla på ett sånt det är mitt tips. Har haft ett vendetta förut också och sg spöt är inte alls lika påkigt men kastar ändå ett större spann. Rullen jag använder är en daiwa lexa 300

Kommentera

Jag kom fram till att jag behåller spöt ändå och köper på mig lite mer "tyngre" jerks som är bättre anpassade till min nuvarande kombo och som nämnts i tråden så kör jag haspeljerk med de lättare betena.

Kommentera

Jag skulle också behöva hjälp med ett nytt jerkspö.
              Inte riktigt så lätt som det TS ville ha men heller inte ett tungjerk. Tänkte att jag kunde kapa tråden lite i stället för att starta en ny när det är en likvärdig fråga och TS ändå löst sitt "problem".

Jag fiskar beten 40-80gr ca.

Spöt jag använt senast och fram till nu men som inte längre finns ibland oss var ett BFT Bandit 6'3" (numer 5'3").
              Skönt spö, komponenter i bra kvalitet men aningens för långt bakhandtag och kanske lite väl.. rött.
              Även att det kanske är lite högt klassat för mitt fiske.
              Med tanke på bakhandtaget kanske man kan säga att spöt motsvarar ungefär 6' vilket jag tycker är aningens för kort.
              Har dessutom haft ett bandit 7'3" och det var på gränsen till för långt och alldeles för påkigt.

Så jag tror jag är ute efter ett spö som är 6'-7' med relativt långt bakhandtag.

Jag har varit i lokala butiken och klämt lite.

SG woody var väldigt lätt och ganska skönt men kändes lite för billigt.

SG MPP var inget vidare alls.

Ett par striker pro som också går bort.

Shimano yasei white hade en riktigt skön klinga men bakhandtaget var alldeles för kort.

Har även funderat lite på:

Edge 3776 6'6" men frågan är hur det lämpar sig för betena jag använder, om det är värt priset och framförallt är jag orolig att det inte passar i spöhållarna i båten.

Dragon monster jerk. Klassningen verkar ju vara perfekt men lite skeptiskt till att det är delat och om det är värt pengarna.

Min handlare verkar inte kunna få hem något av dessa två.

En sammanfattning:
              Spöts längd - 6'-7'
              Relativt långt bakhandtag (hellre för långt än för kort, går ju att kapa)
              Använda beten - 40-80gr, klassning -80gr? 110? 130?
              Hög kvalitet. (kan även handla billigt om jag hittar rätt så ös på med förslag)
              Budget - ingen direkt budget men vill inte kasta ut pengar om grejerna inte är värda det.

Jag har kört fast ordentligt så behöver eran hjälp!
              Senast ändrad av index; 2013-08-10, 11:42.

Kommentera

Eller tips på en lämplig klinga och vart jag kan få tag i den så bygger jag ett själv :P
                Senast ändrad av index; 2013-08-10, 18:07.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                274 032 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13