Nya drag, vilka? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya drag, vilka?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nya drag, vilka?

Tjenare, har nyss intresserat mig mer för fiske och har tänkt fylla på draglådan då den gapar ganska tomt. Tänkte kolla med er vad ni har för tips på "måste" drag att ha. Just nu har jag

35g utö
    20g atom
    liten vibrax spinnare
    18g reflex spinnare g/green flash
    15g wipp
    två mira spinnare
    sen några gamla skitjiggar.

Detta är vad jag har, jag undrar vad ni tycker jag ska kompletera med. Jag vill kunna fiska efter abbore,gädda,gös,öring,regnbåge m.m på ett effektivt sätt.

För havsöring kan jag rekommendera två typer som fiskat bra under våren här nere i blekinge. Det ena heter Stripper, och det andra swingtail coast /swingtail samlon. Dessa lockar även torsk. Kan inte tillverkare just nu. De färger som funkat bäst hittills har varit grönt och vitt, och det ska blänka ordentligt. Men andra färger funkar säkert också.
    För gädda kan jag rekommendera någon av de minsta storlekarna buster jerk som funkar utmärkt att spinna hem utan särskild jerk spö. Annars har jag fångat många varierande fiskarter på Abu Toby, som finns i otal färger och varianter. Den blåa är min favorit, har gett mig många gäddor och en del annat........

Kommentera

Åk aldrig och fiska utan en Blue Fox Buzzer . Hur kul som helst, ytbete som är perfekt för gäddfiske i vassen. http://www.willyssportfiske.se/images/buzzer_800.jpg

Sen kan det vara intressant att veta inom vilket/vilka kastviktsintervall/er ditt spö/dina spön befinner sig om man ska kunna ge tips på drag. Är det t.ex. 14-42 gram så är det ju int lönt att tipsa om 150 grams wobblers eller 3 grams wobblers... Det kan även vara intressant att veta hur din betesbudget ser ut.

Mitt generella tips när din beteslåda ser ut som den gör nu är väl att försöka skaffa en mångsidig arsenal. Det spontana intrycket är att du lider av wobblerbrist. Spigg tillverkar rätt kul grejer, med yvig gång och väldigt högljudda rasselkulor, http://spigg.com/ Som du ser tillverkar de en rad olika modeller, bara att välja utifrån vilka vikter och fiskedjup som passar dig. Nu är visserligen www.askedalensfiske.se nere för underhåll, men om läget inte ändrats nyligt så har de det största utbudet och lägsta priserna på Spigg wobblers.

Annars är Tradera ett hett tips, där går det att göra schyssta fynd, håll dig bara borta från tvivelaktiga kopior.

Och självklart ser du till att använda gäddsäkra tafsar om du fiskar i vatten där sannolikheten för gäddhugg överstiger noll. Både för din egen skull och för gäddans skull.
      All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
        För havsöring kan jag rekommendera två typer som fiskat bra under våren här nere i blekinge. Det ena heter Stripper, och det andra swingtail coast /swingtail samlon. Dessa lockar även torsk. Kan inte tillverkare just nu. De färger som funkat bäst hittills har varit grönt och vitt, och det ska blänka ordentligt. Men andra färger funkar säkert också.
        För gädda kan jag rekommendera någon av de minsta storlekarna buster jerk som funkar utmärkt att spinna hem utan särskild jerk spö. Annars har jag fångat många varierande fiskarter på Abu Toby, som finns i otal färger och varianter. Den blåa är min favorit, har gett mig många gäddor och en del annat........
        Okej ska kolla in dessa, tack så mycket

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
        Åk aldrig och fiska utan en Blue Fox Buzzer . Hur kul som helst, ytbete som är perfekt för gäddfiske i vassen. http://www.willyssportfiske.se/images/buzzer_800.jpg

Sen kan det vara intressant att veta inom vilket/vilka kastviktsintervall/er ditt spö/dina spön befinner sig om man ska kunna ge tips på drag. Är det t.ex. 14-42 gram så är det ju int lönt att tipsa om 150 grams wobblers eller 3 grams wobblers... Det kan även vara intressant att veta hur din betesbudget ser ut.

Mitt generella tips när din beteslåda ser ut som den gör nu är väl att försöka skaffa en mångsidig arsenal. Det spontana intrycket är att du lider av wobblerbrist. Spigg tillverkar rätt kul grejer, med yvig gång och väldigt högljudda rasselkulor, http://spigg.com/ Som du ser tillverkar de en rad olika modeller, bara att välja utifrån vilka vikter och fiskedjup som passar dig. Nu är visserligen www.askedalensfiske.se nere för underhåll, men om läget inte ändrats nyligt så har de det största utbudet och lägsta priserna på Spigg wobblers.

Annars är Tradera ett hett tips, där går det att göra schyssta fynd, håll dig bara borta från tvivelaktiga kopior.

Och självklart ser du till att använda gäddsäkra tafsar om du fiskar i vatten där sannolikheten för gäddhugg överstiger noll. Både för din egen skull och för gäddans skull.
        Hej, tack för ditt svar. Kastvikten är 5-21g. Spöt är ett daiwa triforce-x graphite 702 MLRS och rullen daiwa regal-s 2505 b. Kör alltid med tafs

Kommentera

som alltid, vibrax i stl 3,4,5 kommer du långt med, flouorange kropp med silversked, knäcker allt till aborre regnbåge och snipor...

Kommentera

Min "måste ha lista"!

Abborre:
            Vibrax Original
            Mepps Agila 2 Koppar
            Myran Wipp

Gädda:
            Zalt 11 eller 14 cm Färg: 02 "papegoja"
            Någon sorts tailbete
            Cisco Kid, Modell CK 600
            Buster Jerk 2 - "Hot Pike"
            Ett Spinnerbait
            Bomber B16A Färg: Lef10 och någon naturlig.

Gös:
            Nils Master 12 och 15 cm, Färg: 070, 053, 012, 031.
            Cotton Cordell Wally Diver CD6

Mina favoriter

Kommentera

gul/vit wipp med guldsked funkar kanon på abborre och regnbåge. Akka hot orange med guldsked är ett annat säkert kort för båda dessa fiskar.

gädda e nog mitt go to drag svart vit reflex 18gram med koppar sked. Den sviker aldrig

Kommentera

Här är mina favoriter. När jag fiskar abborre tycker jag om myran spinnare och vanliga shadjiggar på cirka 10 cm annars funkar relax, eller twintails m.m. Till gädda föredrar jag jerkbaits och tailbeten men jag antar att du fiskar med haspelspö och då behövs lättare beten som mellanstora vobbler typ Jack Sheldons "Pikestriker" som är väldigt bra för gädda men dessvärre mindre bra lack, men annars vanliga vobbler har du ett tyngre spö så rekommenderar jag Westin Platypus. Till gös gillar jag Nils Master i skrikig färger. Öring har jag mest fiskat med mete och fluga men små skeddrag och spinnare är väl bra. Till regnbåge så är små skeddrag bäst enligt mig och där rekommenderar jag "Rogerdraget" från sölvkroken och Toby 10g och lite sådant. Nej nu märker jag att jag har skrivit en hel uppsatts så lycka till med betena och skitfiske på dig!
                http://www.youtube.com/user/Allround...n?feature=mhee

Fishing for life!

Kommentera

Baby crank är min favorit på fisket men om ni vill
                  gå med i fiskebeten på facebook där handla om vilket fiskebeten är bra
                  Gå med i "Skånska fångstrapporten" på Facebook
                  Där får du endast Fångstrapporter

Kommentera

Rapala orginal 11 cm blå. Levererar varje tur. Annars de klassiker du nämnde men gärna atom i olika färger och storlekar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 846 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04