Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Dash Visa inlägg
    St Croix Avid AXC74HF - 1 1/2 oz vs St Croix LTB Magnum Cranker - 1 3/8 oz
    .... Calcutta 201D eller en Chronarch 201 E7 ...
    Spöna är väldigt olika framför allt när det gäller aktionen och även kastvikter, ja faktiskt, vilket gör att man skulle kunna ha bägge två i sin "fiskearsenal". Det blir svårare att välja en av rullarna bara sådär [köp båda ] ...

    För att kunna ge dig ett bra förslag på spö och rulle, det vore bra att veta lite mer i detalj om vilka beten ska du fiska med.

    Häls //T

    PS: Det blev bara lite torrviftning med ett AXC74HF idag.
    Senast ändrad av tonyex; 2015-03-04, 15:09.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Spöna är väldigt olika framför allt när det gäller aktionen och även kastvikter, ja faktiskt, vilket gör att man skulle kunna ha bägge två i sin "fiskearsenal". Det blir svårare att välja en av rullarna bara sådär [köp båda ] ...

      För att kunna ge dig ett bra förslag på spö och rulle, det vore bra att veta lite mer i detalj om vilka beten ska du fiska med.

      Häls //T

      PS: Det blev bara lite torrviftning med ett AXC74HF idag.
      Tänkte i första läget köpa bägge spö modellerna, men iom att dem låg så nära varandra i kastvikt så "bestämde" jag att det bara blir det ena.

      Att aktionen skiljer har jag förstått, men att det är så olika angående kastvikt när dem ändå ligger så nära varandra?

      Förklara gärna för en oinvigd..

      Rullarna har redan en säsong på nacken, men har tyvärr inte hittat nåt klockrent spö till dem. Speciellt till 201D som tom gav mig lite tvivel om den kan prestera.

      Har 2st 301D som fungerar hur bra som helst!

      Kommer mesta dels att fiska med "baraveva" beten, styr hellre med invevningshastigheten än med spöföringen.

      Salmo Slider
      Salmo Fatso
      Tail beten
      Mini Backlip
      McRubber Jr
      Pig Shad Jr
      Shadjiggar
      Mindre Crankbaits
      Mindre Wobbler

      Jag kommer inte jigga aktivt med spöt eller jerka aktivt med spöt. Kommer inte heller att fiska med spinnerbaits.

      Tacksam för input!

      Hoppas du får en lite klarare bild om hur jag vill använda spö och rulle.

      Mvh

      Kommentera


      • @Dash:
        Vi kan ta problemet med Cuttan via PM.

        Många av dina beten ligger runt 50g och då, utan tvekan, skulle jag ta Aviden alla dagar i veckan. Bägge rullarna kommer att fungera fint, så låt tycke och smak avgöra.

        Jag funderade själv på att köpa Aviden för att fiska med något tyngre beten än vad du hade tänkt dig, men spöt klarar inte det, fast jag tror att för att kasta 50g skulle spöt fungera fint. Hör med butiken om det.
        På pappret skulle Magnum Cranker kunna kasta de betena oxå, men i praktiken jag tror att Crankernspöt kommer inte att kunna klara det så bra. Vad tror du om det, Grynning ?

        //T
        Senast ändrad av tonyex; 2015-03-04, 22:34.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          @Dash:
          Vi kan ta problemet med Cuttan via PM.

          Många av dina beten ligger runt 50g och då, utan tvekan, skulle jag ta Aviden alla dagar i veckan. Bägge rullarna kommer att fungera fint, så låt tycke och smak avgöra.

          Jag funderade själv på att köpa Aviden för att fiska med något tyngre beten än vad du hade tänkt dig, men spöt klarar inte det, fast jag tror att för att kasta 50g skulle spöt fungera fint. Hör med butiken om det.
          På pappret skulle Magnum Cranker kunna kasta de betena oxå, men i praktiken jag tror att Crankernspöt kommer inte att kunna klara det så bra. Vad tror du om det, Grynning ?

          //T
          Med den erfarenheten jag har från dom andra två cranker spöna i serien så skulle jag säga att 40g +-2-3g är max för magnum cranker spöt. Det går säkert att kasta 50g med det men jag tror inte att det är så bekvämt.
          http://www.reverbnation.com/burnout28

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            @Dash:
            Vi kan ta problemet med Cuttan via PM.

            Många av dina beten ligger runt 50g och då, utan tvekan, skulle jag ta Aviden alla dagar i veckan. Bägge rullarna kommer att fungera fint, så låt tycke och smak avgöra.

            Jag funderade själv på att köpa Aviden för att fiska med något tyngre beten än vad du hade tänkt dig, men spöt klarar inte det, fast jag tror att för att kasta 50g skulle spöt fungera fint. Hör med butiken om det.
            På pappret skulle Magnum Cranker kunna kasta de betena oxå, men i praktiken jag tror att Crankernspöt kommer inte att kunna klara det så bra. Vad tror du om det, Grynning ?

            //T
            Då lutar det mer mot Avid spöt. Ska ringa butiken och höra om det är nån har fiskat med det och hur dem upplever spöt. Det blir troligtvis Chronarch rullen som jag matchar spöt med.

            Hör av mig via PM nån dag om rullen.

            Får hitta på nåt annat till 201:an, lutar ev mot ett nytt jerkspö isf..

            Ursprungligen postat av Silverbågen
            Om du är tveksam till hur 201 D levererar så låter det som att du har en bromsvikt för mycket aktiverad......avaktiverade en vikt på min och det blev som natt och dag hur rullen presterade efter det....

            MR T förklarar säker hur du gör......men klarade jag av det så fixar nog de flesta det...

            /S
            Har provat lite olika inställningar men inte blivit riktigt nöjd. Mina 301D kastar grymt bra och stabilt. Helnöjd med dem!

            Vilket spö matchar du 201:an med?

            Drar ett PM till Tonyex så får vi se vad vi kan hitta på.

            Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
            Med den erfarenheten jag har från dom andra två cranker spöna i serien så skulle jag säga att 40g +-2-3g är max för magnum cranker spöt. Det går säkert att kasta 50g med det men jag tror inte att det är så bekvämt.
            Ja om det är så då faller Cranker spöt bort direkt. Runt 50g måste det tåla för att hantera dem beten jag hade tänkt att fiska med.

            Tack för all input! 👍

            Kommentera


            • Min erfarenhet av 201D är likt Silverbågens.
              Rullen är byggd som en tank och kastar riktigt bra, men framför allt X-ship gjorde att det blev så mkt skönare att ta hem betet och drilla fisk. Min 201D satt på ett 20-70g lättjerkspö [oxå] och syftet var att kasta alla mina "små" jerkbaits och jiggar som jag har i det viktspannet.

              //T

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Silverbågen
                Jag har kört 201:an på olika spön.....men förra säsongen satt den mest på ett RST/LF Tailchaser Light.....

                Klockrent snipkit för beten mellan 20-60 g....typ 4-6 tums Relaxjigg, Salmo Sliders, 35 g Atom, Westin Jerk etc.....har även till nöds funkat skapligt för borrejiggning med 3-tums Relax och 10-15 g skalle

                Började med rullen på ett 9 fots Shimano Beastmaster 10-40 g tänkt för HÖ-fiske med 20-30 g Vicke....till en början var jag klart besviken på kastlängderna.....tog därefter bort en bromsvikt...sen var den besvikelsen borta

                Nu är jag inne på att låta Rullen ev få en plats på ett St Croix LTB Swimbait och då hantera beten mellan 60-100 g

                /S
                Hade 201:an på ett Avid AVC90HF2, men gillade inte riktigt hur dem lirade ihop. Chronarch var inte heller klockrent.

                Måste hitta en rulle till alltså...

                Blir dyrt iår... igen...

                Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Min erfarenhet av 201D är likt Silverbågens.
                Rullen är byggd som en tank och kastar riktigt bra, men framför allt X-ship gjorde att det blev så mkt skönare att ta hem betet och drilla fisk. Min 201D satt på ett 20-70g lättjerkspö [oxå] och syftet var att kasta alla mina "små" jerkbaits och jiggar som jag har i det viktspannet.

                //T
                Kommer para ihop 201:an med ett jerkspö med vikter upp till 100g. Känns som den kommer mer till sin rätt med lite tyngre beten.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Dash Visa inlägg
                  Kommer para ihop 201:an med ett jerkspö med vikter upp till 100g. Känns som den kommer mer till sin rätt med lite tyngre beten.
                  Innan du bestämmer dig för det ovanstående , öppna rullen och kolla hur många c-vikter finns det aktiverade. Det gör man enklast på det här sättet. Länk .Det är inte svårt alls och det tar 5 min att genomföra.

                  Häls //T

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Innan du bestämmer dig för det ovanstående , öppna rullen och kolla hur många c-vikter finns det aktiverade. Det gör man enklast på det här sättet. Länk .Det är inte svårt alls och det tar 5 min att genomföra.

                    Häls //T
                    Drar ett PM imorgon.

                    Mvh

                    Kommentera


                    • Jag har lite goa prylar på väg hem till mig.

                      Ett spö från stockholm, ursprung USA.
                      En rulle från Japan.
                      Samt Hedgehog lager till rullen.

                      Spöt hämtar jag ut ikväll, rullen hoppas jag landar hos mig inom ett par veckor.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 308 svar
                      263 076 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 491 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 807 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 148 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X