Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
    Fick hem en ny spole till den här lilla skönheten, en Avail CU1050. Ska bli väldigt spännande att se hur den hanterar riktigt lätta beten.
    [ATTACH=CONFIG]78084[/ATTACH]
    Säkert inget vidare [eller hur?]....
    Det ska bli kul att få höra hur den klarar 2g beten.

    //T

    PS: Nu är man sugen på en röd CNQ1032R som komplement till min röda CNQ5026Ra.
    Senast ändrad av tonyex; 2015-04-27, 20:41.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
      Fick hem en ny spole till den här lilla skönheten, en Avail CU1050. Ska bli väldigt spännande att se hur den hanterar riktigt lätta beten.
      [ATTACH=CONFIG]78084[/ATTACH]
      Är det den nya djupare spolen?

      Kommentera


      • Jag är på jakt efter en födelsedagspresent och skulle bli glad över tips från den samlade expertisen!

        Personen har provfiskat min CQ 100 och gillade den, men det hade inte skadat med en ännu mindre rulle så jag tänkte att en CQ 50 varit ultimat men de tycks vara lite svårare att komma över om jag inte har missat något?

        Vad har jag för alternativ i samma prisklass eller gärna lite under så länge den kast- och komfortmässigt inte blir en besvikelse efter att ha kastat med CQn? Rullen kommer användas till det mesta (abborre, möjligen hö och någon enstaka gädda) främst beten mellan 10-20 g, men den får gärna klara beten kring 35-40 .

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av karling Visa inlägg
          Jag är på jakt efter en födelsedagspresent och skulle bli glad över tips från den samlade expertisen!

          Personen har provfiskat min CQ 100 och gillade den, men det hade inte skadat med en ännu mindre rulle så jag tänkte att en CQ 50 varit ultimat men de tycks vara lite svårare att komma över om jag inte har missat något?

          Vad har jag för alternativ i samma prisklass eller gärna lite under så länge den kast- och komfortmässigt inte blir en besvikelse efter att ha kastat med CQn? Rullen kommer användas till det mesta (abborre, möjligen hö och någon enstaka gädda) främst beten mellan 10-20 g, men den får gärna klara beten kring 35-40 .
          Ambassadeur 2500 c. Du njuter av varje kast med nostalgikänslan och svenska fiskar föredrar svenska rullar. B-. /Ingemar

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av karling Visa inlägg
            Jag är på jakt efter en födelsedagspresent och skulle bli glad över tips från den samlade expertisen!

            Personen har provfiskat min CQ 100 och gillade den, men det hade inte skadat med en ännu mindre rulle så jag tänkte att en CQ 50 varit ultimat men de tycks vara lite svårare att komma över om jag inte har missat något?

            Vad har jag för alternativ i samma prisklass eller gärna lite under så länge den kast- och komfortmässigt inte blir en besvikelse efter att ha kastat med CQn? Rullen kommer användas till det mesta (abborre, möjligen hö och någon enstaka gädda) främst beten mellan 10-20 g, men den får gärna klara beten kring 35-40 .
            Om du menar storleken på rullen, då är det en CQ 50 eller en 2014 CQ 100 du ska titta på. Det går fortfarande att komma över CQ 50 på eviken alt japanska nätsajter. En liten bildjämförelse mellan den gamla och den nya CQ kommer här:




            Vill du ha mindre lina på rullen och kunna kasta 4g utan problem, då köper du en avail spole [CNQ1032R] till den och då är du hemma. Den rulle med en avail spole fiskar som en dröm, för att då blir den som en liten "finesse" fiskerulle byggd som en tank och stabil som få. Nackdelen är att om man kastar 40g med den spolen, då finns det risk att man kan tömma spolen vid kast.

            Kom ihåg att du får med fisk med en Calcutta! [... men det vet du redan]

            //T
            Senast ändrad av tonyex; 2015-05-05, 17:37.

            Kommentera


            • Tack för era svar!

              Även om jag gillar ambassadeurer tycker jag att CQ:n har en annan känsla när det kommer till att kasta och veva in betet. Det är den typen av mjukhet, eller vad man ska kalla det, i framförallt invevningen jag är ute efter för just den här rullen. Nu har jag tyvärr inte haft möjlighet att prova en 2500:a utan jämför med 5500 och 6500 med olika typer av UT-trimm.

              Tonyex, jag var ute och cyklade lite upptäckte jag. Min CQ är av 2014-modell och vad jag förstått är det väl så små Shimanos runda rullar blir?

              Det får mig att fundera över om man borde överväga en lågprofilare istället. Det här är helt nytt vatten för mig personligen så jag ska undersöka lite om Daiwas och Shimanos rullar för att försöka sortera ut några alternativ, men alla tips på passande rullar uppskattas verkligen!

              Kommentera


              • @karling . Ja, det verkar så , om inte Shimano kommer med en 2014 CQ 50 nästa år, vilket är inte troligt.
                Du kan alltid överväga att köpa en 2000 CQ 50 till ett bra pris, framför allt nu när de flesta har siktet inställt på 2014 CQ.

                Om du överväger att satsa på en lågis, då finns det plötsligt många bra rullar att välja bland, inte bara från Shimano utan även från Daiwa och Abu i första hand. Så ta en titt på janpantackles hemsida för att börja med. Där finns det oftast en liten beskrivning om rullen, vilket jag tycker underlättar en del.

                //T

                Kommentera


                • Du kan ju plocka hem en 12 calcutta 101. Galet mysig rulle och så liten som en modern rundrulle blir, tror jag.

                  Kommentera


                  • Tack för ytterligare tips!

                    Efter en (mycket) snabb titt på en review av rullen tycks den ha väldigt liknande mått som 2000 calcutta cq 50. Är det någon som har koll på hur stor skillnad det är i storlek mellan 2014 calcutta CQ 100 och 2000 calcutta 50?

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av karling Visa inlägg
                      Tack för ytterligare tips!

                      Efter en (mycket) snabb titt på en review av rullen tycks den ha väldigt liknande mått som 2000 calcutta cq 50. Är det någon som har koll på hur stor skillnad det är i storlek mellan 2014 calcutta CQ 100 och 2000 calcutta 50?
                      Hm visst , det är inte så stor skillnad , men jag kunde inte jämföra dom sida vid sida.
                      .... men snart så ...

                      Gaveldiameter på min 2000 CQ 51 är 52 mm.

                      //T

                      PS: Hittade en bild oxå:

                      Senast ändrad av tonyex; 2015-05-05, 22:01.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 597 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 298 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X