Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Då får jag kanske ta och klicka hem en daiwa alpha för att inte bli kategoriserad som " en sån kille" 😊
    Såvida inte nån rekommenderar mig att hålla mig på den rätta sidan

    Kommentera


    • @Cryfish: Det finns många rullar idag som klarar det du behöver och jag vet att du har hört det där tidigare. TD Alphas SV kommer att fungera fint.

      Personligen väntar på Shimano Casitas i vänsterutförande och då är det äldsta sonen som ska få en.
      Shimano Brenious spole håller lika mkt lina som availspolen som sitter i min Conquest 51 och då räcker linan mer än väl till det jag behöver.

      //T
      Senast ändrad av tonyex; 2015-12-16, 12:51.

      Kommentera


      • Haha, nej inte vill man bli placerad i ett fack.
        Bättre att vi alla går över till Daiwa så hamnar ingen utanför.

        Skämt åsido.
        Har du inte upplevt Conquest 50 så tycker jag du skulle försöka få tag i en sådan.
        Utväxlingen kanske kan kännas lite slö, i övrigt är det en helt fantastisk rulle för 10-25 gram.

        Men det finns som sagt mycket att välja på. Jag har själv en tendens att ta hem rullar jag vill testa än sådana jag egentligen har mest nytta av. Det är kul men långt från ekonomiskt och effektivt.

        Casitas som tonyex nämner lär fungera bra precis som i stort sett alla mindre lågprofilare Daiwa, Shimano och ABU tillverkat senaste 15 åren.
        10-25 gram är ett otroligt tacksamt spann, det enda svåra med rullvalet är just att antalet alternativ är enormt.
        Senast ändrad av JontaK; 2015-12-16, 12:51.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Nja, lite beroende på hur mycket is jag orkar ha i magen så handlar det om cirka $200-250 för en Type-R+ med ZPi-spole.
          Går att hitta något lite billigare och mycket dyrare också. Sen är varken rullen eller RC-spolarna några extrema finessprylar men ska hantera ner mot 5 gram helt okej.
          Den stora fördelen är att spolarna i fråga ska vara lika trygga som en SV men inte ha riktigt lika bromsande effekt.
          Kan det vara reklamsnack av fanboys? Ja, fullt möjligt men det är ju gott om reklamsnack om många andra rullar här och på alla andra forum så jag blir smått sugen på att testa något ovanligt som det inte pratas om lika ofta. Gå in med öppet sinne och göra en egen bedömning.
          Men vet vet, kanske blir det en trimmad 2500C, en Conquest, MGX, Alphas eller någon annan "dussinrulle".

          Jag håller mig dock gärna till Daiwa, varför är svårt att förklara.
          Jag gillar Daiwas allmänna karaktär, har väldigt lätt för att skruva med Daiwas rullar och har ganska lätt att gissa mig till vilken av deras modeller som passar mitt fiske.
          Tar gärna hem något exotiskt japanskt. Inte för att det är varken fräckt eller ovanligt utan för att det är så förbannat roligt att testa något nytt som jag aldrig upplevt tidigare.
          Kom igen nu, Jonta. Gå på en Type-R, utan +. Enligt utsago en av de absolut vildaste spolar som Daiwa gjort
          Senast ändrad av Fogeljazz; 2015-12-16, 16:04.

          Kommentera


          • Tyvärr är jag fåfäng och har lite svårt för guldfärgen på conquesten, å andra sidan hade jag gärna kört en rulle med rund gavel då jag gillar min calcutta 201d skarpt

            Kommentera


            • https://japanlureshop.com/shimano-calcutta-101.html

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
                Kom igen nu, Jonta. Gå på en Type-R, utan +. Enligt utsago en av de absolut vildaste spolar som Daiwa gjort
                True dat. Garanterat pro overrun inom tre kast. Helt sjukt användarovänlig spole. Dock har jag fått till sjukt långa kast med den. Men aldrig lyckats få igen betet...

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
                  Kom igen nu, Jonta. Gå på en Type-R, utan +. Enligt utsago en av de absolut vildaste spolar som Daiwa gjort
                  Ja, tänk vad det där lilla plusset visst kan göra skillnad.
                  Nä, blir det en TD-Z blir det en med ZPi-spole i redan från början. Är så sugen på att testa spolen men dessa spolar är inte billiga om man köper dem för sig. Får ju med en kompetent rulle för några få tusen yen extra.
                  Det verkar helt klart vanligast att spolarna sitter i TD-Z Type-R+ och då kanske det får bli en sådan.

                  Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                  True dat. Garanterat pro overrun inom tre kast. Helt sjukt användarovänlig spole. Dock har jag fått till sjukt långa kast med den. Men aldrig lyckats få igen betet...
                  Det är bara ladda upp beteslådan och njuta av kastlängderna!

                  Går den inte kontrollera alls, inte ens vid smekningar till kast med magneten i botten?
                  Enormt intressant rulle just bara på grund av den där "oanvändarvänligheten".

                  Kommentera


                  • [QUOTE=JontaK;

                    Det är bara ladda upp beteslådan och njuta av kastlängderna!

                    Går den inte kontrollera alls, inte ens vid smekningar till kast med magneten i botten?
                    Enormt intressant rulle just bara på grund av den där "oanvändarvänligheten".[/QUOTE]

                    Ska bara komma på någon sorts beteshake som fästes i spötoppen så jag slipper spola på lina! Skämt åsido ger r+ den där känslan (om någon mins den) iaf jag hade när jag började med multirulle. Varje kast inleds med en pulsstegring och först när man börjar veva kan man dra en lättnadens suck. Spolen i sig är nervös. Men framför allt gör den även en semirutinerad fiskare nervös. Dålig kombo.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                      Skämt åsido ger r+ den där känslan (om någon mins den) iaf jag hade när jag började med multirulle. Varje kast inleds med en pulsstegring och först när man börjar veva kan man dra en lättnadens suck. Spolen i sig är nervös. Men framför allt gör den även en semirutinerad fiskare nervös. Dålig kombo.
                      Då ska ändå R+ vara lugnare jämfört med Type-R!
                      Två av många intressanta japanska rullmodeller som det är svårt att förstå i vilket syfte de designades och sedermera såldes...
                      Senast ändrad av JontaK; 2015-12-18, 04:08.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 079 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X