Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    Grymt fin rulle, Grynning!
    Tänkte bara lyfta en tanke angående beachcasts planer för sin Revo S: vill du verkligen lägga en massa pengar på att pimpa just S-modellen? Bättre lager-ok. Men jag skulle kunna tänka mig bättre plattform även ur stallet Svängsta att pimpa.
    Just my fem öre.
    Hälsningar
    Mario
    Från början var ju tanken att köpa en ny lp-rulle direkt från Tokyo när en kompis var där men tyvärr blev det inte så. Det finns många japanska lp-rullar som spöar en Revo S med hästlängder och även andra modeller ur Revo serien. Grejen är ju den att jag köpte ju Revon billigt när jag var i Canada och tycker att det är ett roligt projekt att trimma upp den rullen och se vad den kan klara av med nya lager och en lätt spole. Utesluter ju absolut inte att istället köpa en helt ny rulle men kan ändå inte riktigt släppa tanken på att se hur långt man kan trimma, ett litet spännande projekt sådär.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
      Från början var ju tanken att köpa en ny lp-rulle direkt från Tokyo när en kompis var där men tyvärr blev det inte så. Det finns många japanska lp-rullar som spöar en Revo S med hästlängder och även andra modeller ur Revo serien. Grejen är ju den att jag köpte ju Revon billigt när jag var i Canada och tycker att det är ett roligt projekt att trimma upp den rullen och se vad den kan klara av med nya lager och en lätt spole. Utesluter ju absolut inte att istället köpa en helt ny rulle men kan ändå inte riktigt släppa tanken på att se hur långt man kan trimma, ett litet spännande projekt sådär.
      Knappast med hästlängder om du petar i en RV31-spole. Snarare tvärt om!
      Sen skall man ju ha klart för sig att med en "honeycomb"-spole som den är det nylonlina som gäller i tunnare dimension. Men jag kan sätta en hel del på att du sen har en finessmaskin sim slaktar det mesta.
      Det sägs ju att Avail OEM-tillverkar megabasspolarna vilka kostar närmast det dubbla och dom enda som mäter sig eller överträffar är KTF. Men då måste man bokstavligen vinna lotteri för att få köpa en rulle. Dom lottas ut
      Jag tror det utter menade var att det kanske känns tveksamt att lägga lika mycket på trim som på rullen när det går att nå högre i raffinerad känsla. Men du verkar ju ha tänkt igenom ordentligt vad du gör. Men när man väl börjat trimma, finns ingen återvändo

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
        Men när man väl börjat trimma, finns ingen återvändo
        Amen to that!

        Kommentera


        • Det är skitkul att trimma fiskerullar, framför all för att man lär sig en del om hur mekaniken fungerar och vilka delar ger mest när man byter ut dem. Trimning av fiskerullar ger mest när det gäller att kasta lätta beten stabil och dessutom lite längre.

          Jag kommer mkt väl ihåg att för många år sedan ( typ runt 2007) hade jag en fin Daiwa rulle som jag gjorde allt möjligt på. Prestandamässigt vet jag inte om jag fick precis det jag ville, även om jag lyckades med en hel del saker med den, men den största vinsten var att jag lärde mig massor om "fiskerull-fysik". Dessa kunskaper använder jag även idag. Jag kan mkt väl säga att jag hade "sparat" pengar om jag hade sålt den fiskerulle och köp en bättre fiskerulle på en gång, men då hade jag missat det roliga.

          Jag har minst en fiskerulle här hemma som kan bli föremål för framtida trimningsprojekt, men det beror på vilka nya rullar släps nästa år och hur mkt tid kommer jag att ha för det, såklart.

          //T

          Kommentera


          • Javisst är det roligt att trimma rullar. Har sedan tidigare uppgraderat ett par Ambassadeur i 5-6000 klassen men har som sagt nu fått för mig att ge mig in i lågprofilsträsket med obskyra japanska delar. Spännande...

            Dock undrar jag lite vad för lina ni rekommenderar till följande spole. http://www.hedgehog-studio.co.jp/product/1261
            Är ju inte en helt genomborrad spole men ändå väldigt tunn och lätt så lite fundersam på vilken lina man ska köra. Vågar man köra en tunn flätlina med lätt ställd broms eller är det bara att be o problem?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
              Javisst är det roligt att trimma rullar. Har sedan tidigare uppgraderat ett par Ambassadeur i 5-6000 klassen men har som sagt nu fått för mig att ge mig in i lågprofilsträsket med obskyra japanska delar. Spännande...

              Dock undrar jag lite vad för lina ni rekommenderar till följande spole. http://www.hedgehog-studio.co.jp/product/1261
              Är ju inte en helt genomborrad spole men ändå väldigt tunn och lätt så lite fundersam på vilken lina man ska köra. Vågar man köra en tunn flätlina med lätt ställd broms eller är det bara att be o problem?
              Ja du, bra fråga!
              Jag har diskuterat detta på annat håll med brukare av snarlika spolar.
              Det finns två skolor:
              Den ena som varnar för nylon-/fluorocarbonlinans elasticitet skapar ett konstant tryck vilket kan skada spolen. Det vanligaste är dock att nylonlinor rekommenderas till denna typen av spolar.
              Andra, däribland de flesta tillverkare, varnar för flätlinor. Då flätlinans bristande elasticitet skapar tryck på spolen vilket leder till deformation.
              Motstridigt? Javisst!

              Gemensamt är dock att det finns ett förhållande mellan linmängd. Utan att vara insatt i fysik borde väl trycket mot spolen ackumuleras i något som liknar en linjär funktion, där två varv under ett kilos motstånd utövar dubbelt så mycket tryck som ett varv. Detta kan säkert någon bättre, men antagandet känns rimligt.
              Hur som helst är rekommendationen främst att begränsa linmängden till minsta praktiska. Detta minskar inte bara potentiell risk för spolskada utan gör kastandet avsevärt enklare. Halva linmängden innebär halva linvikten, vilket blir signifikant i sammanhanget med så stora spoldiametrar.

              Jag har själv en snarlik Megabass-spole vilken jag tankat på med 0,09 flätlina och lite överdrivet lång ca 60m. Har bara inte haft tid att mäta och korta. Testade först med fluorocarbon, men kom inte överens med den så jag skall leta efter någon tunnare och mer kastbar variant till våren för test. Det går ok att kasta med och det trasslar mycket lite då en så lätt spole knappt övervarvar alls. Däremot är risken för "dig-in" antagligen för stor med så mycket och så tunn lina. Har bara inte haft nöjet att drilla något annat än hektoborre så det återstår att se.

              Kommentera


              • I kväll tänkte jag beställa en Shimano Exsence DC högervevad från Japanangler men de var slut just nu Någon som har ett jämförbart någorlunda säkert Japantips, d v s snabb och säker leverans med liknade pris?

                Kommentera


                • Den fysiken låter inte helt logisk Oskar.....tänk vilket extremt tryck det skulle bli med ett par hundra varv på spolen..vilket torde vara det normala...

                  Tryck att tala om uppstår väl endast vid professional overruns eller om bromsen på rullen är ställd i botten och man försöker rycka loss ett bottennapp med en lindimension vars brottstyrka överskrider maximal bromskraft alt spolens tålighet...

                  Sagt utan att vara fena på fysikens lagar ....

                  /S
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    I kväll tänkte jag beställa en Shimano Exsence DC högervevad från Japanangler men de var slut just nu Någon som har ett jämförbart någorlunda säkert Japantips, d v s snabb och säker leverans med liknade pris?
                    Vet inte om du hittar billigare, 1860kr:
                    http://global.rakuten.com/en/store/h..._browsehist_en
                    Inte handlat av just denna shop på rakuten, men ALLA jag handlat från på rakuten eller i Japan har varit grymt stabila.

                    OBS!!!
                    JAG LÄNKADE TILL VÄNSTERVEVAD (av gammal vana).
                    Denna butik är populär bland JDM-veteraner, med pris under två kakor:
                    http://marunouchishop.com/main/shima...xsence_dc.html

                    På japantackles hemsida ser högervevade ut att finnas i lager, men vänstervevad är restnoterad...
                    Senast ändrad av barnmorskan; 2013-12-21, 01:30.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                      Den fysiken låter inte helt logisk Oskar.....tänk vilket extremt tryck det skulle bli med ett par hundra varv på spolen..vilket torde vara det normala...

                      Tryck att tala om uppstår väl endast vid professional overruns eller om bromsen på rullen är ställd i botten och man försöker rycka loss ett bottennapp med en lindimension vars brottstyrka överskrider maximal bromskraft alt spolens tålighet...

                      Sagt utan att vara fena på fysikens lagar ....

                      /S
                      Håller med om att det låter extremt. Vill minnas att jag läste om det på AVETs hemsida men de har nu ändrat texterna. Då stod det följande:
                      "Spectra line has no stretch or elastic memory, is very slick, and doesn't compress and grip the spool arbor like mono-filament does, causing the line to slip under moderate to heavy drag settings. This erratic slippage is felt while fighting a fish and is usually mistaken for the drag slipping, when in fact the drag isn't even moving, its simply the friction of the line rotating on a stationary spool. Nylon and fluorocarbon lines stretch slightly as its wound onto a spool...even under light tension. As line builds onto the spool, the light tension is multiplied by each revolution, and can build up an incredible amount of pressure, similar to wrapping a rubber band around your finger. For example, if you applied 1 lb. of tension to mono line as you wind it onto your reel, and it takes 5,000 revolutions of the spool to fill the reel, the elastic compression memory of the line can generate 5,000 lbs. of pressure distributed along the arbor and sides of the spool. This is why graphite and plastic spools often break or deform by simply winding mono line on them. This elastic memory and incredible pressure is why mono will never slip on a spool. Braided line has no elastic stretch, and has only a tiny fraction of the pressure to grip the spool, and will most likely slip at some point."

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 615 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 391 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 542 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X