Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Får hålla med Tonyex 401 är för stor min 301 rymmer redan den för mkt lina till vanligt spinnfiske efter gädda. Och precis som anton så fiskar jag beten upp till runt 100gram med min 200 dock ej HG så den pallar även att veva in gäddspinnare utan problem

    /Apan

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Min Conquest 200 HG klarat 100 g utan problem. En 400 används som havsfiskerulle ibland , så du kan föreställa dig vilka påfrestningar måste en sådan fiskerulle klara av.
      Pratar vi om 2014/2015 Conquest eller är den gamla modellen du syftade på?

      Jag utvecklar svaret lite grann, trots att du har redan fått ett konkret svar.

      //T

      Jag har fruktat 400 storleken. Jag vill inte ha en stor och otymplig rulle. Därför blev jag väldigt positivt överraskad när jag faktiskt fick känna den i handen. Den kändes mycket, mycket mindre än vad jag trodde att den skulle kännas.
      Eftersom att jag inte hade någon referens till 300 modellen så blev jag rädd att den skulle kännas som en väldigt liten och "klen" rulle (Självklart inte klen, men jämfört med dom rullarna jag är van att fiska gädda med).

      300 är storleken jag har haft mitt sikte på, men om du säger att din 200 klarar 100g så börjar jag fundera om 200 räcker bra till mitt fiske.
      Det är 2014/2015 modellerna som jag är ute efter

      Tack för matnyttig info grabbar.

      Kommentera


      • 100/200 samma konstruktion bara spolbredd som skiljer, och samma gäller 300/400. Så 300/400 har lite större diameter i jämförelse. Har själv 301 och tycker den är perfekt till gäddfisket.


        Ursprungligen postat av jlarss Visa inlägg
        Jag har fruktat 400 storleken. Jag vill inte ha en stor och otymplig rulle. Därför blev jag väldigt positivt överraskad när jag faktiskt fick känna den i handen. Den kändes mycket, mycket mindre än vad jag trodde att den skulle kännas.
        Eftersom att jag inte hade någon referens till 300 modellen så blev jag rädd att den skulle kännas som en väldigt liten och "klen" rulle (Självklart inte klen, men jämfört med dom rullarna jag är van att fiska gädda med).

        300 är storleken jag har haft mitt sikte på, men om du säger att din 200 klarar 100g så börjar jag fundera om 200 räcker bra till mitt fiske.
        Det är 2014/2015 modellerna som jag är ute efter

        Tack för matnyttig info grabbar.

        Kommentera


        • Jag använde för ganska många år sedan dels Calcutta 200GTB till beten strax över 100 gram men även en Conquest 100 OG upp till cirka 70 gram.
          GTB'n fick slita ont i några år, ett IAR-lager gick åt annars var det inga problem. Således borde inte nya syskon till rullen i samma storlek ha större problem med tunga beten (även om de skiljer sig rejält rent konstruktionsmässigt från rullarna jag nämner så borde Shimano inte "byggt bort" hållbarheten hos mindre storlekar).
          Hur väl rullen håller beror å andra sidan nästan helt på spöval, fisketeknik och underhåll.

          Jag blir nyfiken på skillnaderna mellan nya CQ 200 och 300. 100 och 200 är ju nästan identiska i sin uppbyggnad förutom några småskillnader i drivning/frikoppling men jag misstänker att 300 är lite mer annorlunda (har varken öppnat 300 eller sett sprängskiss).
          Var är det som skiljer förutom den fysiska storleken och som eventuellt skulle göra 200 till en klenare rulle än 300?
          Intressant att höra vad ni shimanogurus har att säga om saken då mina erfarenheter är väldigt begränsade.

          Om någon har en länk till sprängskiss över nyaste Conquest 300/301 tar jag gärna emot den.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Var är det som skiljer förutom den fysiska storleken och som eventuellt skulle göra 200 till en klenare rulle än 300?
            Enligt min kännedom, inget. Så precis som du skriver det är i stort sett bara storlek som skiljer dom. Material, design, komponentval osv är densamma, men det visste du redan. Numera har även de stora modellerna osynkad linspridare till skillnad mot OG.

            Personlig tycker jag att det finns fördelar med att välja rätt rullstorlek till rätt fiske. Trots att en 200 storlek klarar att kasta/fiska 100g beten utan några som helst problem, ändå tycker jag att om man ska fiska oftast med beten runt 100g, då skulle jag rekommendera 300 storlek som första val.

            Och Jontak, du vet att jag har sagt det flera gånger, den gamla CQ är riktigt bra, fast 2014/2015 modellen är bättre på de flesta punkterna. Personligen trodde jag inte på att Shimano hade de tekniska och ekonomiska förutsättningarna som krävdes för bygga en bättre rulle en den gamla 2001 Shimano Conquest, men jag hade fel Så summa summarum, mina gamla Conquest har inte sett vattnet på längre och det är mina barn som kommer att börja fiska med dom. Numera har alla mina 2001 CQ avail spolar och annat gott.

            //T
            Senast ändrad av tonyex; 2016-01-16, 14:40.

            Kommentera


            • Ser ut att komma lite skojs till 2016 , en ny Scorpion & Zillion känns riktigt intressanta ut för abborre
              http://japantackle.com/2016_new_reels.html

              Kommentera


              • Antares DC?? Ser spännande ut!
                Steez TWS SV ser också riktigt fint ut. TWS och SV spoolen bör göra sig fint på den rullen.

                Kommentera


                • Fick äntligen tummen ur och beställde en liten guldrulle till abborrpinnen.
                  Bara att vänta på posten, så man kan få se den live

                  Kommentera


                  • Illex wild dog

                    Ville ha ett lite mjukare spön för större wobblers & gummin Illex pinnarna trots sitt yttre verkade intressanta och när det fanns till bra pris i Norge så blev det ett Illex Ashura Delivrance B 250 XXH The Wild Dog.


                    Click image for larger version

Name:	wilddog.jpg
Views:	1
Size:	310,0 KB
ID:	1780108

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Silverbågen
                      Köpte ett Shimano Speedmaster 240 ML -21 g häromdagen.....för att slippa frakten slank en vänstervevad ABU Black Max med på köpet....

                      Under 1300 spänn för spö och rulle får anses som godkänt och i och med försäljningar av annat spö och lite flugrullar senaste tiden så var köpet mer än väl finansierat....

                      Har sett att MastaPike fiskar med BlackMax-rullarna ibland men när han nämner dem bland sina topp 5 jiggfiskeutrustningar för abborre blir man ju lite skeptisk...sponsrad som han är...och vill ju därför gärna testa själv

                      Hursomhelst...skall bli kul att se hur en rulle för under 500-lappen står sig mot de andra betydligt dyrare rullar som passerat revy de senaste åren....

                      /S

                      Edit: Ber lite om ursäkt för att inlägget hamnade här....trådde jag var i nyköpstråden.. ...men beställningen gjordes i Danmark....så lite rätt blev det iaf
                      Varifrån handlade du?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 544 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X