Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
    Den här skönheten fick jag hem igår. Beställd via Digitaka som skickade hem rullen fraktfritt på 5 dagar. Jag har haft ögonen på en Daiwa Emeraldas MX ett bra tag nu så det känns kul att äntligen ha den i handen.
    Kan du berätta vad slutsumma landade på? Åkte du på tullkostnad eller någon inhemsk frakt ?

    Kommentera


    • Kan du berätta vad slutsumma landade på? Åkte du på tullkostnad eller någon inhemsk frakt ?
      Prick 2400 kr hamnade slutsumman på. Ingen inhemsk frakt, däremot tull och moms (29% av originalpriset). I och med att Digitaka kör fraktfritt blir det inte så farligt i slutändan.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

        Prick 2400 kr hamnade slutsumman på. Ingen inhemsk frakt, däremot tull och moms (29% av originalpriset). I och med att Digitaka kör fraktfritt blir det inte så farligt i slutändan.
        Så rullkostnad+500-600kr i resterande kostnader typ?

        Kommentera


        • Prick 2400 kr hamnade slutsumman på. Ingen inhemsk frakt, däremot tull och moms (29% av originalpriset). I och med att Digitaka kör fraktfritt blir det inte så farligt i slutändan.
          Något sådant. Den japanska yenen ändras varje dag så det blir olika pris från dag till dag.

          Kommentera


          • Någon som tittat och funderar på Daiwas nya 2021 Zillion SW TW 1000 och Alphas SV TW? Ser fina ut, kanske nån accentfärg inte skulle skada men en smaksak...

            SV Boost i Zillion blir jag nyfiken på... och om den kastmässigt slår lillebror... Alpha? Sannolikt i längd med lite mer vikt men i övrigt... Den senare har mindre diameter på spolen, 32 mm men den är relativt djup av bilder att döma medan nya Zillion har en störe 34 mm spole men förefaller vara grundare så utfallet av det... ?

            De är den främre och bakre rullarna i bild så vitt jag förstår.... de till vä/hö vet jag inget om än, min japanska är inte bra...

            Click image for larger version  Name:	Screenshot_20201201-114923_Chrome.jpg Views:	0 Size:	355,2 KB ID:	2565459
            Senast ändrad av anteman; 2020-12-01, 23:25.

            Kommentera


            • anteman om jag får gissa:
              Alphas SV TW längst bak
              Steez LTD SV TW till vänster
              Tatula 300/400 till höger
              Zillion SV TW längst fram.

              Men jag är kass på kinarullarna samt Steez.
              (Så ytterst hemskt att de stulit formgivningen på stativets brygga på nya, hemska Alphas från originalet, ledsen blir jag.)

              Vill du har färg går det ju köpa delar från Air-modellerna. Eller ta från valfri annan dyrare Daiwa, tror fler saker passar än man tror.

              Läste också något om "BOOST" för ett tag sedan. Vad kan det vara för spännande?
              Säga vad man vill om nyare Daiwa men de hittar sannerligen på grejor som är rätt kul att följa på lite avstånd.
              Senast ändrad av JontaK; 2020-12-01, 16:24.

              Kommentera


              • Så nya ”Alphas” som är från Kina (?) kapitaliserar exteriört och oblygt på erkänd äldre Japansk plattform? ;-) Nå ok men jag undrar om jag inte hann se ”Made in Japan” på Zillion 1000 rullfot i en video häromdagen...

                Fast du menar ju om jag minns rätt att t o m Alphas SV 103/105 från 2015 hade tappat i material och precision så ”MiJ” är måhända inte alltid vad det har varit...

                Kommentera


                • Shimano monterar många av sina rullar i Malaysia, troligen även nya Metanium som lockar mig mer än daiwas multirullar som jag tycker ser för plottriga ut.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Så nya ”Alphas” som är från Kina (?) kapitaliserar exteriört och oblygt på erkänd äldre Japansk plattform? ;-) Nå ok men jag undrar om jag inte hann se ”Made in Japan” på Zillion 1000 rullfot i en video häromdagen...

                    Fast du menar ju om jag minns rätt att t o m Alphas SV 103/105 från 2015 hade tappat i material och precision så ”MiJ” är måhända inte alltid vad det har varit...
                    Nu ska jag inte tjura för mycket.
                    Nya Steezarna känns rätt bra.
                    Lade däremot märke till en intressant grej i Daiwas katalog för fiskebutiker, där är vissa rullar märkta med japansk flagg, jag antar att det helt sonika betyder tillverkade i Japan.
                    Flaggan figurerade inte som jag kunde se på Alphas Air TW och jag drar då slutsatsen att inte heller SV TW är tillverkad i moderlandet.
                    Gissningar...

                    Jag säga att Alphas SV var ett rejält steg bakåt jämfört med 103/F/R och så vidare, byggkvaliteten finns helt enkelt inte kvar i detaljerna.
                    Skulle vilja påstå att flera av Shimanos lite vassare Malaysia-rullar är bättre ihopskruvade än just Alphas SV, samt CT SV.
                    Däremot känns och ser Ryoga och Millionaire CT SV bättre ut i det avseendet. Fåglar kvittrar dock om strulande Magsealed-lager och drev i den förra.

                    Kanske är det bättre att Daiwa satsar på att tillverka riktigt bra bruksrullar utanför Japan istället för dyra budgetrullar inom landet.

                    MEN, missförstå mig rätt, Alphas SV är fantastiska fiskemaskiner. Säkerligen gäller detsamma med nya TW-varianterna.
                    Jag har även provat några olika nya Daiwor, bland annat ett par Tatulor, fungerar kalas men inte nödvändigtvis något för den som gärna sitter på kammaren med lupp framför ögat...

                    Kommentera


                    • Jag har nya metanium och den står det made in Japan på. Fantastiskt rulle, kastar super långt och är stabil.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 870 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 071 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X